دادگاهی در تهران به توقیف «محموله نفتی» کشتی «آمریکایی» به نفع بیماران پروانه‌ای حکم داد

کشتی ادونتج سوئیت
کشتی ادونتج سوئیت Copyright Cavit Ege Tulca/AP
Copyright Cavit Ege Tulca/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رسانه‌های ایران گفته‌اند که یک دادگاه در تهران رای به توقیف «محموله نفتی» کشتی آمریکایی «ادونتج سوئیت» به نفع بیماران پروانه‌ای داده است.

آگهی

 سایت میزان، وابسته به قوه قضاییه ایران اعلام کرد که دادگاه حقوقی روابط بین‌المللی (شعبه ۵۵) تهران توقیف محموله نفتی این کشتی با ارزش بیش از ۵۰ میلیون دلار را صادر کرده است.

طبق این گزارش، بیماران پروانه‌ای پیش‌ از شکایتی را علیه آمریکا در این دادگاه ثبت کرده بودند. آن‌ها مدعی شدند که در پی تحریم‌های کشورهای غربی و به‌طور ویژه آمریکا از فروش داروهای مورد نیاز آن‌ها از سوی یک شرکت سوئدی جلوگیری شد و صدمات شدید جسمانی و روحی به آن‌ها وارد کرد.

این کشتی اردیبهشت گذشته در حالی که کماندوهای نیروی دریایی ارتش ایران از یک هلی‌کوپتر به داخل کشتی وارد شدند توقیف شد. در آن زمان مقامات ایرانی بدون ارائه مدرک مدعی شدند که این کشتی با کشتی دیگری برخورد کرده است.

با این حال حکم امروز بسیار متفاوت از دلیل اولیه ذکر شده برای توقیف آن بود.

طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایران در توقیف‌های دیگر ادعاهایی را مطرح کرده که بعداً مشخص شده سعی داشته از این توقیف‌ها به عنوان ابزاری برای مذاکره با کشورهای خارجی استفاده کند.

 کشتی «ادونتج سوئیت» که با پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کرد از سوی شرکت بزرگ نفتی آمریکایی شِورون اجاره شده بود.

شرون مستقر در سن رامون، کالیفرنیا، روز چهارشنبه گفت که «ادونتج سوئیت» «با ادعای نادرست توقیف شده است» و این شرکت «هیچ ارتباط مستقیمی با ایران در مورد توقیف کشتی نداشته است.»

شرون در بیانیه‌ای گفت: «به شورون اجازه دسترسی به کشتی داده نشده است و به دلیل اقدامات غیرقانونی ایران، محموله را از دست داده است.»

توقیف کشتی‌ها و انفجارها از سال ۲۰۱۹ منطقه را آشفته کرده است. این حوادث پس از آن آغاز شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، به طور یکجانبه ایالات متحده را از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی خارج کرد، توافقی که ایران در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی، غنی‌سازی اورانیوم خود را به طور چشمگیری محدود کرد.

نیروی دریایی آمریکا همچنین ایران را مسئول حملات متعدد با مین‌های چسبنده به کشتی‌هایی می‌داند که در سال ۲۰۱۹ به نفتکش‌ها آسیب رساند و این نهاد همچنین یک حمله پهپادی مرگبار در سال ۲۰۲۱ به یک نفتکش مرتبط با اسرائیل را که منجر به کشته شدن دو خدمه اروپایی شد، به ایران نسبت می‌دهد. تهران انجام این حملات را تکذیب می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درخواست نمایندگان آمریکا از جو بایدن: نفتکش توقیف شده ایران را سریع‌تر تخلیه کنید

هاله ابهام بر سرنوشت نفتکش بریتانیایی توقیف شده در خلیج فارس

سپاه پاسداران: یک شناور خارجی دیگر به دلیل قاچاق توقیف شد