هاله ابهام بر سرنوشت نفتکش بریتانیایی توقیف شده در خلیج فارس

هاله ابهام بر سرنوشت نفتکش بریتانیایی توقیف شده در خلیج فارس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت خارجه ایران از نهایی شدن فرآیند رفع توقیف نفتکش سوئدی که با پرچم بریتانیا در خلیج فارس توقیف شده خبر داد اما در عین تاکید کرد که پرونده این ماجرا همچنان باز است.

آگهی

وزارت خارجه بریتانیا به دنبال ابهامات ایجاد شده در مورد سرنوشت نفتکش استنا ایمپرو روز چهارشنبه در پاسخ به یورونیوز اعلام کرد تا زمانی که این کشتی وارد آب‌های بین‌المللی نشود در این باره اظهارنظری نمی‌کند.

این وزارتخانه در ادامه تاکید کرده است که از ایران می‌خواهد تا نفتکش استنا ایمپرو و آن دسته از کارکنان آن را که هنوز آزاد نشده‌اند آزاد کند. لندن توقیف استنا ایمپرو را «غیرقانونی» می‌داند. به گفته وزارت خارجه بریتانیا توقیف استنا ایمپرو در آب‌های بین‌المللی «غیر قابل قبول» و «ناقض قوانین بین‌المللی» است.

به این ترتیب وزارت خارجه بریتانیا در پاسخ خود به یورونیوز تلویحا تائید کرده که استنا ایمپرو هنوز وارد آب‌های بین المللی نشده است.

وزارت امور خارجه ایران پیش از این از نهایی شدن مراحل رفع توقیف نفتکش استنا ایمپرو خبر داده بود.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه روز چهارشنبه ۳ مهر در حساب توییتری خود از نهایی شدن مراحل رفع توقیف کشتی استنا ایمپرو خبر داد. آقای موسوی البته در ادامه اظهار داشت که پرونده رسیدگی به تخلفات این نفتکش و خسارات وارده به محیط زیست همچنان باز است.

این در حالی است که شرکت سوئدی مالک نفتکش با پرچم بریتانیا که به دست نیروهای ایرانی توقیف شده، می‌گوید این کشتی همچنان از بندرگاه ایران خارج نشده است. روز سه‌شنبه مقام‌های ایرانی اعلام کردند که استنا ایمپرو رفع توقیف شده و می‌تواند ایران را ترک کند.

اریک هانل مدیر اجرایی شرکت سوئدی در بیانیه‌ای گفت: «به رغم اظهارات مقامات ایرانی طی سه روز گذشته که مراحل قانونی به پایان رسیده و کشتی استنا ایمپرو آزاد است، اما کشتی همچنان در لنگرگاه بندرعباس توقیف است.»

هانل افزود: «ما همچنان به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم تا آزادی خدمه و کشتی را تضمین کنیم.»

شرکت سوئدی مالک نفتکش استنا ایمپرو روز چهارشنبه همچنین اعلام کرد که بین شرکت و دولت ایران مذاکره ای در مورد کشتی توقیف شده در جریان نیست. اریک هانل گفته است که شرکت سوئدی مالک استنا ایمپرو از صدور کیفرخواست علیه این شرکت و کارکنان آن بی اطلاع است. 

سخنگوی وزارت خارجه البته اشاره‌ای به این موضوع نکرده که این نهایی شدن مراحل رفع توقیف کشتی به معنای اجازه ترک آن است یا باید همچنان تا زمان مشخص شدن رای دادگاه در توقیف بماند.

موسوی همچنین افزود که مالک و کاپیتان کشتی در خصوص پذیرش راه دادگاه، تعهد کتبی داده‌اند.

روز گذشته سه‌شنبه ۲ مهر نیز حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در بریتانیا از تکمیل فرآیند قضایی و حقوقی نفتکش بریتانیایی و آزاد شدن از توقیف خبر داده بود.

نفتکش سوئدی استنا ایمپرو در تیر ماه و دو هفته پس از اینکه دولت جبل الطارق، نفتکش ایرانی را توقیف کرد، تانکر بریتانیایی را به اتهام نقض قوانین بین‌المللی دریایی توقیف کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نفت‌کش بریتانیایی «استنا ایمپرو» در دبی پهلو گرفت

بریتانیا سفیر ایران در لندن را بدلیل «خلف وعده» بر سر مقصد نفتکش آدریان دریا۱ احضار کرد

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها