هواپیماهای ارتش آمریکا هزاران وعده غذایی را بر فراز بخشی از غزه رها کردند

فلسطینی‌هایی که منتظر کمک‌های بشردوستانه هستند
فلسطینی‌هایی که منتظر کمک‌های بشردوستانه هستند Copyright Mahmoud Essa/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
Copyright Mahmoud Essa/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سه مقام آمریکایی گفتند که هواپیماهای باری سی-۱۳۰ ارتش ایالات متحده روز شنبه مواد غذایی را در بسته‌هایی بر فراز غزه پرتاب کردند. این نخستین اقدام آمریکا در ارسال کمک‌های بشردوستانه اضطراری به این طریق است که جو بایدن قول آن را داده بود.

آگهی

به گفته دو مقام که خواستند نامشان فاش نشود، سه هواپیما از نیروی هوایی مرکزی ۶۶ بسته حاوی حدود ۳۸ هزار وعده غذایی را در ساعت ۸:۳۰ صبح به وقت غزه برای افراد نیازمند به بیرون پرتاب کردند. یک مقام آمریکایی گفت که این بسته‌ها در جنوب غربی غزه، در ساحل رها شده است.

انتظار می‌رود این محموله نخستین محموله از شمار زیادی بسته‌های کمکی باشد که جو بایدن در روز جمعه آن را اعلام کرده بود. این کمک‌ها با اردن هماهنگ می‌شود و از سوی دیگر اردن نیز برای رساندن مواد غذایی به مردم غزه اقدام به پرتاب هوایی کرده بود.

وزارت بهداشت در غزه تحت حاکمیت حماس اعلام کرد که در تیراندازی روز پنجشنبه در جریان تحویل بسته‌های غذایی از کامیون‌های کمک رسان، دستکم ۱۱۵ نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند. اسرائیل می‌گوید شمار زیادی از کشته شده‌ها برای دریافت کمک‌های غذایی بر اثر ازدحام کشته شدند و نیروهای اسرائیلی به برخی دیگر نیز به دلیل حرکت تهدید‌آمیزشان شلیک کردند.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه گفت که این نوع کمک رسانی برای تحویل کمک‌های بشردوستانه اضطراری به روشی ایمن به افراد حاضر در زمین برنامه‌ریزی شده است.

ایالات متحده بر این باور است که این نوع کمک‌رسانه به مقابله با وضعیت وخیم غزه کمک می‌کند اما جایگزین کامیون‌هایی نیستند که می‌توانند کمک‌های بسیار بیشتری را به‌طور موثرتر انتقال دهند.

او  گفت که کمک‌رسانی هوایی نسبت به کامیون‌ها این مزیت را دارند که کمک‌ها خیلی سریع‌تر به یک مکان خاص منتقل می‌شوند. اما از نظر حجم، کمک‌های هوایی مکملی برای تحویل کمک‌ها از طریق زمین خواهد بود و جایگزین آن نمی‌شود.

هواپیماهای سی-۱۳۰ به دلیل توانایی فرود در محیط‌های خاص و حجم باری ارسالی، یک هواپیمای باری پرکاربرد برای ارسال کمک به مکان‌های دورافتاده است.

سی-۱۳۰ نیروی هوایی آمریکا در سال‌های گذشته برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، عراق، هائیتی و مکان‌های دیگر استفاده شده‌اند.

باربران نیروی هوایی بسته‌های غذایی را روی پالت‌های مخصوص با توری محکم و در هواپیما قرار می‌دهند، سپس خدمه آن را با چتر نجات رها می‌کنند که با شتاب به زمین برخورد نکنند. 

سازمان ملل می‌گوید که یک چهارم از جمعیت ۲.۳ میلیون غزه با گرسنگی مواجه هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شلیک اسرائيل به مردم نیازمند غذا در نوار غزه؛ «۸۰ درصد مجروحین مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند»

تحصن حامیان فلسطین در دانشگاه علوم سیاسی پاریس؛ دانشجویان: فراخوان پلیس فرانسه عبور از خط قرمز است

واکنش مسئولان به تحصن حامیان فلسطینی‌ها در دانشگاه‌های آمریکا؛ دانشجویان چه می‌خواهند؟