شلیک اسرائيل به مردم نیازمند غذا در نوار غزه؛ «۸۰ درصد مجروحین مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند»

بیمارستانی در نوار غزه
بیمارستانی در نوار غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس یکی از بیمارستان‌های شهر غزه که تعدادی از مجروحان تیراندازی حین کمک‌رسانی را مداوا کرده می‌گوید بیش از ۸۰ درصد این افراد مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند که نشان می‌دهد تیراندازی شدیدی توسط نیروهای اسرائيلی صورت گرفته است.

آگهی

به گفته مقام‌های محلی، در تیراندازی گسترده نیروهای اسرائيلی به فلسطینی‌هایی که در صف دریافت کمک‌های غذایی بودند دست‌کم ۱۱۵ فلسطینی کشته و بیش از ۷۵۰ نفرزخمی شده‌اند. اسرائيل مدعی است که بسیاری از کشته شدگان در اثر ازدحام جمعیت زیر دست و پا مانده و جان خود را از دست داده‌اند. اسرائيل البته تایید کرده که سربازانش به سمت برخی شلیک کرده‌اند چرا که حرکت این آوارگان فلسطینی از نظر نیروهای مسلح اسرائيلی تهدید آمیز بوده است. 

این کشتار تازه اسرائيل اعتراضات گسترده‌ای را در سطح جهان به همراه داشته و کشورهای مختلف دولت نتانیاهو و ارتش اسرائيل را برای هدف قرار دادن آوارگانی که برای تهیه غذا می‌دویدند مورد انتقاد قرار داده‌اند. 

دکتر محمد صلاح، سرپرست بیمارستان العوده، به آسوشیتدپرس گفت که ۱۷۶ زخمی به این مرکز آورده شده اند که ۱۴۲ نفر از آنها با گلوله زخمی شده اند و ۳۴ نفر دیگر در اثر ازدحام مجروح شدند. او نتوانست علت مرگ کشته شدگان را بیان کند، زیرا اجساد برای شمارش به بیمارستان های دولتی منتقل شدند.

این کشتار تازه نشان داد که چگونه هرج و مرج در بحبوحه تهاجم تقریبا ۵ ماهه اسرائيل به نوار غزه عملیات امداد رسانی به بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار آواره فلسطینی را که از گرسنگی رنج می‌برند با دشواری رو به رو کرده است. 

سازمان ملل و سایر گروه‌های امدادی خواستار ایجاد کریدورهای امن برای کاروان‌های کمک‌رسانی شده‌اند و گفته‌اند که به دلیل دشواری هماهنگی با ارتش اسرائیل، خصومت‌های مداوم و برهم خوردن نظم عمومی، تحویل کمک‌ها در بیشتر مناطق غزه تقریبا غیرممکن شده است. این در حالیست که انبوهی از مردم نیازمند کمک‌های ضروری و ابتدایی هستند. 

مقام‌های سازمان ملل می گویند که گرسنگی در شمال وضعیت بدتری دارد، جایی که چند صد هزار فلسطینی در آنجا باقی مانده‌اند. هرچند این منطقه از زمان آغاز حمله زمینی نیروهای اسرائیلی به آنجا در اواخر اکتبر منزوی و عمدتاً با خاک یکسان شده است. آژانس‌های سازمان ملل به دلیل محدودیت‌های نظامی و نبود امنیت بیش از یک ماه است که کمک‌هایی را به شمال ارسال نکرده‌اند، اما چندین محموله توسط گروه‌های دیگر در اوایل این هفته به این منطقه رسید که به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای این فلسطینی‌های جنگ زده نیست. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ارتش اسرائيل در پاسخ به حمله حماس به اسرائيل در ۷ اکتبر نزدیک به ۵ ماه است که از زمین و هوا به نوار غزه حمله می‌کند و رگبار گلوله‌های سربازان اسرائيلی تاکنون جان بیش از ۳۰ هزار انسان را گرفته است. هنوز مشخص نیست این عملیات تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و با وجود درخواست‌های بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس اسرائيل همچنان به حملات خود ادامه می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ غزه؛ مذاکرات آتش‌بس در قاهره برای یک روز دیگر تمدید شد

هواپیماهای ارتش آمریکا هزاران وعده غذایی را بر فراز بخشی از غزه رها کردند

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم