اعتراض فعالان هندو به نامگذاری «اکبر» و «سیتا» باعث اخراج یک مقام باغ وحش شد

London Zoo
London Zoo Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتخاب نام‌های «اکبر» و «سیتا» برای دو شیر در باغ وحشی در هند جنجال آفرید و باعث اخراج یکی از مسئولان باغ وحش شد.

آگهی

گفته می‌شود که «سیتا» نام یک الهه هندو است و «اکبر» نیز نام یک امپراتور مسلمان بوده و به همین دلیل فعالان هندو این نامگذاری را توهین به مقدسات خواندند.

البته این دو شیر سال‌هاست که با هم زندگی می‌کنند و یک جفت محسوب می‌شوند؛ با این وجود به تازگی از ایالت «تریپورا» به پارک سافاری ایالت «بنگال غربی» منتقل شده بودند.

در میان تشدید تنش‌های مذهبی و سیاسی بین هندوها و مسلمانان در این کشور، نامگذاری این شیرها باعث شد که «لاکشمان بانسال» یکی از مقامات گروه «ویشوا هندو پریشاد» که یک گروه راست افراطی مرتبط با حزب حاکم بهاراتیا جاناتا است، این نامگذاری را «تحریک آمیز» بخواند و اعتراض‌ها تا آنجا گسترده شود که در نهایت شنبه گذشته، مقامات این منطقه یکی از مسئولان ارشد جنگل‌داری را به همین دلیل از مقامش تعلیق کنند.

لاکشمان بانسال این نامگذاری را «کفر» و «حمله به اعتقادات مذهبی میلیون‌ها هندو» توصیف کرده بود.

اگرچه در باغ‌وحش‌های هند، نام‌گذاری حیوانات بویژه ببرها و دیگر حیوانات بزرگ به نام جنگجویان، پادشاهان و شخصیت‌های اساطیری یک سنت دیرینه‌ است و چنین نام‌هایی به افزایش محبوبیت حیوانات در بین کودکان کمک می‌کند، اما افزایش حساسیت‌ها بین هندوها و مسلمانان این بار کار دست مسئولان باغ وحش داد.

از ۲۲ ژانویه یعنی زمانی که نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند معبد بزرگ خدای رام را در آیودیا افتتاح کرد، اعضای گروه «ویشوا هندو پریشاد» خود را «پیروز» یک چالش بزرگ می‌دانند.

همین گروه در سال ۱۹۹۲ میلادی اعتراضاتی را رهبری کردند که درنهایت به ویرانی مسجد معروف «بابری» منجر شد.

لاکشمان بانسال این بار نیز پس از خواندن خبر مربوط به نامگذاری شیرها، ابتدا نامه‌ای به مقامات جنگل‌بانی بنگال غربی نوشت و هنگامی که پاسخی از آنها دریافت نکرد، به دادگاه رفت و دادخواستی علیه آنها ارائه داد.

وکلای آقای بانسال مقابل قاضی استدلال کردند که چنین نامگذاری‌هایی ممکن است عواقب خطرناکی در پی داشته باشد؛ از جمله اینکه «فردا ممکن است یک الاغ هم به نام یک خدا نامگذاری شود».

فشار معترضان کار را به آنجا کشاند که دولت ایالتی تریپورا (جایی که حیوانات قبل از انتقال به بنگال نام‌گذاری شده بودند) تصمیم گرفت درباره چگونگی پیدایش این نام‌ها تحقیق کند و به این ترتیب نام مقامی که گمان می‌رود چنین نام‌هایی را برگزیده، پیدا شد.

اگرچه این مقام ارشد انتخاب این نام‌ها را تکذیب کرد، اما اعتراضات او به نتیجه‌ای نرسید و شنبه گذشته از مقامش برکنار شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایالتی در هند «چندهمسری» را برای مردان مسلمان ممنوع کرد؛ نگاهی گذرا به مقوله «تعدد زوجات» در دنیا

کشورهای پیشرفته چگونه مشکل سگ‌های ولگرد را حل می‌کنند؟

روز رنگ و خنده در هندوستان؛ هندی‌ها با برگزاری جشن هولی به استقبال بهار رفتند