گزارش مایکروسافت از عملیات سایبری ایران؛ هکرهای ایرانی می‌توانند انتخابات آمریکا را «تهدید» کنند

شرکت مایکروسافت
شرکت مایکروسافت Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت مایکروسافت با انتشار گزارشی اعلام کرده است که ایران با تقویت توان سایبری خود، حملات آنلاین علیه اسرائیل را شدت بخشیده است.

آگهی

در گزارش فنی منتشره آمده است که از زمان حمله ۷ اکتبر، هکرهایی همسو با حکومت ایران مجموعه‌ای از حملات سایبری و عملیات نفوذ را با هدف کمک به حماس و تضعیف اسرائیل و متحدان سیاسی و شرکای تجاری آن انجام داده‌اند.  

محققان مرکز آنالیز تهدیدات مایکروسافت گفته‌اند هرچند بسیاری از حملات ادعایی در روزهای اولیه جنگ «قدیمی» یا «دروغ» بودند، با این حال فعالیت هکرهای وابسته به ایران ناگهان به شدت افزایش یافته و در عرض دو هفته از ۹ گروه شناسایی‌شده به ۱۴ گروه رسیده است. در همین حال عملیات نفوذ سایبری نیز از تقریباً یک عملیات در هر ماه در سال ۲۰۲۱ به ۱۱عملیات در اکتبر ۲۰۲۳ افزایش یافت. 

مطابق داده‌های منتشره هکرهای ایران حملات خود را به آلبانی، بحرین و ایالات متحده گسترش دادند و به گونه‌ای موثرتر توانستند به اهداف خود آسیب وارد کنند. در یکی از این موارد، برنامه‌های تلویزیونی با اختلال مواجه شد و هکرها اخباری جعلی با استفاده از یک مجری تولیدشده توسط هوش مصنوعی پخش کردند.

تحلیلگران امنیتی مایکروسافت هشدار داده‌اند که تحرکات سایبری ایران می تواند برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده «تهدید» باشد. 

به گفته کارشناسان امنیتی مایکروسافت گروهی به نام «انتقام‌جویان سایبری»، که به گفته این گزارش احتمالاً توسط سپاه پاسداران اداره می‌شود، پشت سر شماری از حملات سایبری از جمله علیه یک شرکت برق اسرائیلی بوده است. ناظران مایکروسافت می‌گویند ایران هشتگ‌هایی را نیز برای حمایت از حماس تولید و در مقیاس بالا استفاده کرده است، هرچند قدیمی بودن این هشتگ‌ها نشان می‌دهد این حرکت بیشتر «فرصت‌طلبانه» بوده است. 

در گزارش منتشره آمده است که در اواخر نوامبر ۲۰۲۳، گروه‌های ایرانی شروع به گسترش نفوذ سایبری خود به فراتر از اسرائیل کردند و کشورهایی را هدف قرار دادند که ایران تصور می‌کند از اسرائیل حمایت می‌کنند. این عملیات سایبری با شروع حملات حوثی های تحت حمایت ایران به کشتی‌های بین‌المللی همزمان بوده است. 

حملات علیه نرم‌افزارهای اسرائیلی در خطوط مونتاژ، ماشین‌آلات و دستگاه های رباتیک در ایالات متحده از جمله این اقدامات بوده است. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در جمع‌بندی گزارش مایکروسافت آمده است که تلاش‌های ایران برای تضعیف اسرائیل و حامیان آن در اینترنت و رسانه‌های اجتماعی، با چهار هدف اساسی دنبال می شود: 

۱- بی‌ثباتی از طریق قطبی‌سازی با تشدید شکاف‌های سیاسی و اجتماعی داخل اسرائیل: از جمله این فعالیت‌ها ارسال پیام در انتقاد از دولت بنیامین نتانیاهو تحت عنوان گروه‌های صلح‌طلب بوده است. 

۲- انجام اقدامات تلافی‌جویانه: هکرها برای مثال زیرساخت‌های برق، آب و سوخت اسرائیل را هدف قرار داده و اعلام کرده‌اند که این حملات به تلافی اقدام اسرائیل در قطع برق، آب و سوخت غزه بوده است. 

۳- ارعاب: که با هدف ترساندن و تهدید شهروندان اسرائیلی و حامیان بین‌المللی انجام شده است. در یک مورد با هدف متقاعد کردن سربازان ارتش اسرائیل به تسلیم شدن، پیامهای تهدیدی خطاب به خانواده های آنان روی شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده با این محتوا که «دولت اسرائیل هیچ قدرتی برای محافظت از سربازان خود ندارد».  

۴- تضعیف حمایت بین‌المللی برای اسرائیل: که شامل انتشار پیام‌هایی جعلی با هدف برجسته کردن آسیب‌های ناشی از حملات اسرائیل به غزه می‌شده‌اند.  

این گزارش در همین حال اضافه کرده است که رسانه‌ها و بولتن‌های خبری حکومتی ایران در جهان انگلیسی‌زبان (شامل ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزلند) در هفته اول درگیری‌ها در غزه شاهد افزایش ۴۲ درصدی مخاطب بوده‌اند که نشان‌دهنده توانایی ایران برای دستیابی به مخاطبان غربی با گزارش‌های خود در مورد درگیری‌های خاورمیانه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا برای اطلاعاتی درباره یک هکر ایرانی ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرد

هکرهای «مرتبط با ایران» با هوش مصنوعی به شبکه‌های تلویزیونی در امارات، بریتانیا و کانادا حمله کردند

حمله سایبری به سایت مجلس ایران؛ ممنوعیت ورود خبرنگاران و از کار افتادن سیستم رای‌گیری الکترونیکی