کنعانی: ایران نیروی نیابتی ندارد اما اسرائيل نیابتی آمریکا است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران Copyright خبرگزاری تسنیم
Copyright خبرگزاری تسنیم
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به تنش‌ها در منطقه تاکید کرد که جمهوری اسلامی «قطعا» به دنبال تشدید تنش نیست و «اقدامات تهران در طول چهار ماه اخیر این مسئله را اثبات می‌کند.»

آگهی

آقای کنعانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود مدعی شد که ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد و از تشدید تنش با هیچ کشوری هم در منطقه استقبال نمی‌کند. او همچنین در ادامه افزود: «این آمریکا است که از اسرائيل به عنوان نیروی نیابتی برای تحقق اهداف خود و تامین منافع نامشروعش استفاده می‌کنیم. ما هیچ نیروی نیابتی نداریم.»

او همچنین در ادامه در پاسخ به پرسش یک خبرنگار در خصوص بحران‌ها در منطقه و نگرانی‌هایی که از شدت‌گیری تنش در خاورمیانه وجود دارد تاکید کرد که ایران قطعا به دنبال تشدید تنش نیست و برعکس تلاش می‌کند زمینه‌های ثبات در منطقه و پیشگیری از توسعه دامنه درگیری‌ها و بحران را در خاورمیانه فراهم سازد. 

او البته با اشاره به حملاتی که آمریکا اخیرا به بخش‌هایی از عراق و سوریه انجام داده اشاره کرد و افزود: «اقدامات آمریکا علیه تمامیت ارضی کشورها نشان می‌دهد که جامعه جهانی نمی‌تواند روی نقش این کشور برای صلح حساب باز کند. ما به دنبال تشدید تنش و بحران در منطقه نیستیم و از تنش و بحران حمایت نمی‌کنیم، ایران نشان داده با هرگونه تهدیدی علیه حاکمیت و تمامیت ارضی قاطعانه برخورد کرده و در به‌کارگیری از توانایی‌های خود برای هرگونه پاسخ پشیمان‌کننده ذره‌ای تردید نخواهد کرد.» 

این دیپلمات ایرانی در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه به لزوم مذاکرات مستقیم میان تهران و واشنگتن در خصوص مسائل منطقه تاکید کرد که «نیازی به مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا نیست و پیام تهران هم در مورد تحولات منطقه روشن است.» آقای کنعانی همچنین در ادامه افزود: «در این مدت آمریکایی‌ها از طریق واسطه پیام‌هایی ارسال کردند که ما نیز در صورت لزوم از طریق همان واسطه‌ها پاسخ‌های خود را به صورت صریح به آنها داده‌ایم اما نیازی برای مذاکره مستقیم نیست.» 

سخنگوی وزارت خارجه ایران در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به شرایطی که در منطقه پدید آمده، آمریکا را نه بخشی از راه‌حل که بخشی از بحران خواند و تاکید کرد که اقدامات ایالات متحده در راستای تشدید بحران است. او همچنین اضافه کرد که این نه فقط باور تهران که ارزیابی «بسیاری از ملت‌ها و دولت‌های مختلف در جهان» نیز چنین است. 

او در عین حال اضافه کرد که صلح در منطقه در گرو توقف «جنایت‌های اسرائيل» است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای کنعانی در بخش دیگری از اظهاراتش به صحبت‌های ترامپ در خصوص اینکه تهران پیش از حمله به پایگاه نظامی عین‌الاسد به آمریکا اطلاع داده بود، گفت: «شهادت یک آدم دروغگو، جنایتکار و جنایت‌پیشه که اکنون به دنبال رقابت‌های انتخاباتی است که بار دیگر در راس آمریکا قرار بگیرد، مسموع نیست.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: ایران می‌تواند بزرگترین صادرکننده تروریسم در جهان نباشد

چهارمین سفر طی ۳ ماه؛ بلینکن همزمان با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه به منطقه سفر می‌کند

کنعانی: با آمریکا از طریق واسطه‌ها مذاکره می‌کنیم؛ جایگزینی برای برجام نداریم