معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: ایران می‌تواند بزرگترین صادرکننده تروریسم در جهان نباشد

ایران و آمریکا
ایران و آمریکا Copyright Anadolu
Copyright Anadolu
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید که دولت عراق را نه پیش از انجام حمله به برخی پایگاه‌ها که بلافاصله پس از حمله مطلع ساخته است.

آگهی

آقای پاتل تاکید دارد که شواهد و مستندات کافی در اختیار دولت عراق قرار داشته است که از این پایگاه‌ها برای حمله به نیروهای آمریکایی در منطقه استفاده می‌شده است.

ایالات متحده جمعه دوم فوریه به بیش از ۸۵ نقطه در عراق و سوریه حمله کرد. این حملات پس از کشته شدن سه نیروی آمریکایی در پایگاهی نظامی در مرز اردن روی داد.

آمریکا مدعی است این حملات از سوی نیروهای نیابتی ایران صورت گرفته است و سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان وابسته به آن از این پایگاه‌ها برای حمله به نیروهای آمریکایی استفاده می‌کردند.

با این حال ایران هرگونه داشتن نیروی نیابتی در منطقه را رد کرده و می‌گوید محور مقاومت بر اساس صلاحدید خود به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد.

مکان‌هایی که به آن حمله شد با دقت انتخاب شده‌اند

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین تاکید کرده «مکان‌هایی که به آن حمله شد با دقت انتخاب شده‌اند و شواهد واضح و غیرقابل انکاری وجود دارد که نشان می‌دهد این پایگاه‌ها توسط گروه‌ها و افرادی که به طور مستقیم در حملات به آمریکایی‌ها دخیل بودند، مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است.»

عراق مانند هر کشوری در منطقه می‌دانست
که پس از کشته شدن سربازان ما پاسخی در کار خواهد بود
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

او در توضیح حمله به پایگاه‌ها نیز گفت: «این مکان‌ها شامل مراکز فرماندهی و کنترل، محل ذخیره موشک و پهپاد و دیگر تجهیزات مشابه می‌شدند.»

عراق را پس از حمله به پایگاه‌ها در جریان قرار دادیم نه پیش از حمله

او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا دولت عراق از این حمله مطلع شده بود یا نه، چنین پاسخ داد: «عراق مانند هر کشوری در منطقه می‌دانست که پس از کشته شدن سربازان ما پاسخی در کار خواهد بود. البته ما از پیش هیچ اطلاعی به مقام‌های عراقی نداده بودیم بلکه بلافاصله پس از وقوع حملات آنها را مطلع ساختیم.»

او در پایان سخنانش نیز تاکید کرد: «اگر رژیم ایران به صلح و ثبات علاقه‌مند است، می‌تواند بزرگترین صادرکننده تروریسم در جهان نباشد، چنین [تصمیمی] نقطه آغاز خوبی خواهد بود.» 

اگر رژیم ایران به صلح و ثبات علاقه‌مند
است، می‌تواند بزرگترین صادرکننده تروریسم در جهان نباشد
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

حمله اخیر ایالات متحده به ده‌ها پایگاه در سوریه و عراق این نگرانی را به وجود آورد که سطح تنش‌ها در خاورمیانه افزایش خواهد یافت. با این حال آمریکا بارها تاکید کرده که بنا ندارد تنش را در منطقه افزایش بدهد. با این حال در صورت حمله به نیروها و پایگاه‌هایش به موقع پاسخ خواهد داد. آمریکا همچنین گفته این هنوز آغاز حمله است و حملات تلافی‌جویانه‌اش ادامه خواهد یافت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مؤسسه کوپرنیک: ژانویه امسال گرم‌ترین ژانویه ثبت شده در جهان بود

کنعانی: ایران نیروی نیابتی ندارد اما اسرائيل نیابتی آمریکا است

منابع اطلاعاتی آمریکا: ایران و گروه‌های نیابتی‌اش، از ایجاد جنگی گسترده‌تر با اسرائیل پرهیز می‌کنند