روحانی در واکنش به رد صلاحیت خود توسط شورای نگهبان: صلاحیت تعیین مصالح کشور را ندارید

حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین ایران
حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین ایران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین ایران پس از رد صلاحیت خود توسط شورای نگهبان برای نامزدی در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در بیانیه‌ شدیدالحنی آن‌هایی که او را رد صلاحیت کرده‌اند، «بی‌صلاحیت» نامید.

آگهی

آقای روحانی در بیانیه خود نوشت: «آنان که با انگیزه‌های سیاسی دست به رد صلاحیت اینجانب زده و هزاران نفر از داوطلبان مجلس شورای اسلامی را نیز به دلایل عمدتاً سیاسی رد صلاحیت کرده و حق مشارکت مردم را از آنان سلب نموده‌اند، نه مالک انقلاب و کشورند و نه صلاحیت تعیین مصالح کشور و سلب صلاحیت از خدمتگزاران صدیق و دلسوز کشور را دارند.»

او در ادامه بیانیه خود با اشاره به احتمال رد صلاحیت خود در زمان ثبت‌نام، نوشت: «اینک حجت تمام شده است و شاهدی روشن و غیرقابل انکار بر رویکرد حذف‌گرایانه و ضد قانون اساسی جریان اقلیت تمامیت‌خواه حاکم، پیش چشم ملت ایران آشکار گشته است.»

پیش از این نیز شماری از مسئولان ارشد پیشین ایران مانند اکبر هاشمی رفسنجانی، علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد با اعلام نظر منفی شورای نگهبان درباره نامزدی در انتخابات مواجه شده بودند.

رئیس جمهور پیشین ایران در بخش دیگری از بیانیه خود با متهم کردن رد صلاحیت‌کنندگان خود به «جانبداری سیاسی»، از آن‌ها پرسید که اگر «نیت سیاسی جانبدارانه» نداشته‌اند به کدام دلیل قانونی صلاحیت او که بیشترین سابقه نمایندگی مردم در نظام را داشته است، رد کرده‌اند؟

آقای روحانی از ابتدای تاسیس جمهوری اسلامی ایران تاکنون ۵ دوره نماینده مردم در مجلس ایران، ۳ دوره نماینده مجلس خبرگان رهبری، ۲ دوره رئیس‌جمهور و سال‌ها دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است.

رئیس جمهور پیشین ایران با مخاطب قرار دادن اعضای شورای نگهبان از آن‌ها پرسید که «اگر نیت جانبدارانه سیاسی ندارید و از ترس رأی‌آوری او خود دست به کار حذف پیشاپیش نشده‌اید، چرا این دلایل را با مردم در میان نمی‌گذارید؟»

او در ادامه پرسید که «اگر نیت سیاسی جانبدارانه داشتید، آیا این عملکرد، صلاحیت شما در نظارت منصفانه بر انتخابات را از شما سلب نمی‌کند؟»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رئیس جمهور پیشین ایران که سال‌های طولانی در بالاترین مناصب حکومتی حضور داشته است، در بخش دیگری از بیانیه خود نوشت که اینگونه اقدامات «خودسرانه» با استناد به نظارت استصوابی و تفسیر «ناصحیح و سلیقه‌ای» از قانون اساسی صورت گرفته است.

موضوع نظارت استصوابی شورای نگهبان سال‌ها است که با انتقاد فعالان سیاسی در ایران مواجه بوده است.

شورای نگهبان در سال‌های طولانی گذشته بر اساس نظارت استصوابی مانع شرکت بسیاری از فعالان سیاسی غیرهمسو با جریان حاکم بر ایران در انتخابات شده است.

روحانی خواستار رأی اعتراضی شد

آقای روحانی در بیانیه خود با انتقاد از شورای نگهبان به دلیل موافقت با مصوبه اخیر مجلس ایران که حق انتخاب مردم در انتخابات را «محدود» می‌کند، مدعی شد که این نهاد «عملا جریان مأیوس‌سازی مردم از انتخابات را تقویت کرد.»

رئیس جمهور پیشین ایران در ادامه تأکید کرد که «با این شواهد روشن، دیگر تردیدی نمی‌ماند که اقلیت حاکم، رسماً و علناً کاهش حضور مردم در انتخابات را می‌خواهند. آن‌ها می‌خواهند انتخابات و صندوق را از تعیین‌کنندگی در سرنوشت مردم بیاندازند تا خود بتوانند با تصمیمات محفلی، سرنوشت مردم را تعیین کنند.»

از همین رو آقای روحانی با تأکید بر پای‌فشاری بر «اهمیت رأی مردم و تعیین‌کنندگی صندوق رأی»، راه اعتراض به این رویه را «صندوق رأی» دانست. او در ادامه خواستار یافتن راهی شد تا «رأی اعتراضی» صدای رسای مردم ایران شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش‌ها به رد صلاحیت روحانی؛ آیا نواصولگرایان پیروز میدان خواهند بود؟

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بریتانیا از شهروندان کشورش خواست تا برای جنگ فراگیر با روسیه آماده شوند

آملی لاریجانی از شورای نگهبان «کنار کشید»