تحلیلگر موسسه مطالعات امنیتی پاکستان: نمی‌دانم چرا ایران به یکباره خودزنی کرد

گفت‌وگو با تحلیلگر مسائل امنیتی ایران و پاکستان
گفت‌وگو با تحلیلگر مسائل امنیتی ایران و پاکستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

عبدالله خان، تحلیلگر موسسه مطالعات امنیتی پاکستان متعجب است که چرا ایران «ناگهان به پای خود شلیک کرده» و به سه کشور مسلمان حمله‌ور شده است. به باور او «این حملات برای ایران بیش از هر چیز مصرف داخلی دارد تا به مردمش بگوید که ما از شما دفاع می‌کنیم و توان انتقام‌گیری داریم.»

آگهی

عبدالله خان، تحلیلگر موسسه مطالعات امنیتی پاکستان در گفت‌وگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس به تحلیل درگیری نظامی اخیر میان ایران و پاکستان پرداخته و بر این باور است که ایران با این کار به مقام و مرتبه خود در بین کشورهای مسلمان لطمه زد. این تحلیلگر سیاسی متعجب است که چرا ایران به یکباره به کشور مسلمان و همسایه حمله‌ور شده و با این کار موقعیت منطقه‌ای خود را تضعیف کرده است. 

آقای خان در این گفت‌وگو تاکید کرد: «ایران اساسا می‌خواست با حمله به عراق و سوریه و پاکستان به فشار داخلی از سوی مردم پاسخ دهد، می‌خواست خطاب به مردمش این پیام را مخابره کند که می‌تواند از آنها محافظت کرده و به موقع انتقام بگیرد. این یکی از دلایلی است که ایران دست به چنین حملاتی زده است.» 

نمی‌دانم چرا به پایش شلیک کرد و به یکباره
به سه کشور مسلمان حمله کرد و سطح خود را تنزل داد
عبدالله خان

اما دلیل دیگری که این تحلیلگر پاکستانی به آن اشاره دارد، شایعه‌های مطرح شده درباره احتمال همکاری پاکستان با ائتلاف آمریکایی-غربی علیه حوثی‌ها است. 

پاکستان و ایران
پاکستان و ایرانAP Photo

«حوثی‌ها در حال شاخ و شانه کشیدن هستند»

او می‌گوید: «مساله حوثی‌ها را هم باید در نظر نداشت. آنها به تمام کشتی‌های دریایی در حال گذر از دریای سرخ در مسیر اسرائیل حمله می‌کنند و در حال شاخ و شانه کشیدن هستند. حوثی‌ها همچنین موشک‌هایی به اسرائیل شلیک کرده‌اند و به برخی کشتی‌ها نیز حمله‌ور شده‌اند، یکی از کشتی‌ها عازم پاکستان بوده است.»

او تاکید کرد: «شایعاتی مبنی بر پیوستن پاکستان به ائتلاف آمریکا علیه حوثی‌ به گوش رسید که صحت نداشت. شاید ایرانی‌ها هم می‌خواستند به پاکستان این پیام را بفرستند که اگر به ائتلاف آمریکایی-غربی علیه حوثی‌ها بپیوندید، ممکن است این کار تبعاتی داشته باشد.» 

«مایه تاسف است که ایران با همسایگان خود روابط خوبی ندارد»

عبدالله خان از اینکه ایران با کشورهای همسایه «روابط خوبی ندارد» اظهار تاسف کرد و افزود: «این بسیار مایه تاسف است که ایران با اکثر همسایگان خود چه پاکستان باشد و چه دیگر کشورها روابط خوبی ندارد. رابطه ایران و پاکستان به پایین‌ترین سطح در چندین دهه گذشته رسیده و دیگر شاهد روابط صمیمانه بین دو کشور نیستیم.»

آقای خان با ابراز تعجب از حمله اخیر ایران به کشورهای مسلمان می‌گوید: «ظاهرا ایران از حماس حمایت می‌کرد و جالب است که جایگاه عمومی تهران در جهان اسلام رو به توسعه بود که ناگهان نمی‌دانم چرا به پایش شلیک کرد و ناگهان به سه کشور مسلمان حمله کرد و سطح خود را تنزل داد.»

رابطه ایران و پاکستان به پایین‌ترین
سطح در چندین دهه گذشته رسیده
عبدالله خان

او همچنین درباره آینده درگیری اخیر پیش آمده میان دو کشور گفت: «پاسخ اولیه از سوی ایران نشان می‌دهد که ایران ممکن نیست دیگر بخواهد چنین عملیاتی را در داخل خاک پاکستان انجام دهد، اما نمی‌توانیم احتمال وقوع آن را کاملا رد کنیم. ممکن است اتفاق دیگری روی دهد و وضعیت کنونی را تشدید کند. با این حال در وضعیت کنونی نه کسی می‌تواند امکان تشدید تنش [میان دو کشور] را منتفی بداند و نه احتمال گسترش آن را. همه اینها اساسا به واکنش ایران بستگی دارد، اینکه آنها چگونه می‌خواهند به آنچه پاکستان اوایل امروز [پنجشنبه] انجام داد، پاسخ دهند.»

بایدن: هیچکس ایران را در منطقه قبول ندارد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز روز گذشته اعلام کرد که تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه نشان دهنده این بود که هیچکس در منطقه ایران را قبول ندارد و نمی‌پذیرد.

ایران به تازگی حملات موشکی علیه سه کشور سوریه، عراق و پاکستان انجام داده است. در این حملات تعدادی غیرنظامی کشته‌اند. ایران مدعی است در این حملات به دنبال از بین بردن پایگاه‌های تروریستی و جاسوسی علیه امنیت ایران بوده است. عراق به دنبال حمله موشکی ایران به اربیل از تهران به سازمان ملل شکایت برد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پسر بی‌نظیر بوتو با گسستن سیاست‌های قدیمی در انتخابات پاکستان شرکت می‌کند

پاکستان چندین نقطه در خاک ایران را هدف قرار داد؛ تهران کشته شدن دست‌کم ۱۰ نفر را تائید کرد

واکنش اردوغان به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: مرزهای دموکراسی غرب بر اساس منافع اسرائیل تعیین می‌شود