ترکیه پس از کشته شدن ۹ سرباز حملات هوایی را علیه شبه‌نظامیان کرد در عراق و سوریه انجام داد

حمله ترکیه به عراق و سورهی
حمله ترکیه به عراق و سورهی Copyright Lefteris Pitarakis/Copyright 2019 The AP. All rights reserved
Copyright Lefteris Pitarakis/Copyright 2019 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که آنکارا روز شنبه شبه‌نظامیان کرد در عراق و سوریه را هدف قرار داده است. این حمله یک روز پس از حمله به یک پایگاه نظامی ترکیه در عراق صورت گرفت که ۹ سرباز ترکیه کشته شدند.

آگهی

ترکیه اغلب حملاتی را علیه اهدافی در سوریه و عراق انجام می‌دهد که معتقد است به حزب کارگران کردستان یا پ‌ک‌ک وابسته هستند.

وزارت دفاع ترکیه گفت که هواپیماها حملاتی را به اهدافی در شمال عراق انجام دادند اما این نهاد مشخص نکرد کدام مناطق در سوریه را هدف قرار دادند. در مجموع ترکیه می گوید حدود سی حمله را به مواضع پ ک ک صورت داده است.

در این بیانیه آمده است که جت‌های جنگنده، غارها، پناهگاه‌ها و تاسیسات نفتی را «برای دفع حملات تروریستی علیه مردم و نیروهای امنیتی ما و تضمین امنیت مرزی ما» منهدم کردند.

مهاجمان جمعه شب تلاش کردند تا به یک پایگاه نظامی در منطقه کردستان عراق نفوذ کنند و در پی این عملیات پنج سرباز را کشتند. چهار نفر دیگر نیز بعدا به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست دادند. وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که ۱۵ شبه نظامی نیز کشته شدند.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در شبکه ایکس نوشت: «ما تا انتها، علیه سازمان تروریستی پ‌ک‌ک در داخل و خارج از مرزهای خود خواهیم جنگید.»

فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات رئیس جمهوری ترکیه در شبکه ایکس نوشت که روز شنبه یک نشست امنیتی به ریاست رجب طیب اردوغان در استانبول برگزار شده است.

در همین حال علی یرلی کایا، وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که پلیس ۱۱۳ مظنون به ارتباط با پ‌ک‌ک را در یورش به ۳۲ استان ترکیه بازداشت کرده است.

به گفته مقامات ترکیه، سه هفته پیش، شبه نظامیان وابسته به پ‌ک‌ک تلاش کردند به یک پایگاه ترکیه در شمال عراق نفوذ کنند که شش سرباز کشته شد. روز بعد از آن، شش سرباز دیگر ترکیه در درگیری کشته شدند.

ترکیه با حمله به سایت‌هایی که به گفته مقامات با پ‌ک‌ک در عراق و سوریه مرتبط است این حملات را تلافی کرد. یاشار گولر، وزیر دفاع در آن زمان گفت که ده‌ها شبه نظامی کرد در حملات هوایی و حملات زمینی کشته شدند.

پ‌ک‌ک که پایگاه‌هایی در شمال عراق دارد از سوی متحدان غربی ترکیه از جمله ایالات متحده به‌عنوان یک سازمان تروریستی محسوب می‌شود.

با این حال ترکیه و ایالات متحده درباره وضعیت گروه‌های کرد سوریه که با واشنگتن در مبارزه با داعش در سوریه متحده شده‌اند اختلاف نظر دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است

ترکیه مقامات سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها را به اتهام ارتباط با «پ‌ک‌ک» بازداشت کرد

ایران ادعای ترکیه مبنی بر اجرای عملیات نظامی مشترک علیه پ‌ک‌ک را رد کرد