پ ک ک مسئولیت «حمله تروریستی» آنکارا را برعهده گرفت؛ اردوغان از اتحادیه اروپا انتقاد کرد

محل انفجار در آنکارا، پایتخت ترکیه
محل انفجار در آنکارا، پایتخت ترکیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رسانه‌های ترکیه روز یکشنبه از وقوع انفجاری شدید در نزدیکی پارلمان این کشور در آنکارا خبر دادند.

آگهی

وزارت کشور ترکیه از «حمله‌ای تروریستی» در پایتخت این کشور سخن گفته است. به گفته این وزارتخانه دو مامور پلیس ترکیه در این حمله مجروح شدند. وزارت کشور ترکیه گزارش داده است که دو نفر با خودرو به دنبال ورود به اداره امنیت ترکیه وابسته به وزارت کشور بودند.

بنا به اعلام وزارت کشور ترکیه یکی از «دو تروریست» در انفجار انتحاری کشته شد و ماموران تلاش نفر دوم برای آسیب زدن را «خنثی» کردند. 

بنا به گزارش‌ها دومین مهاجم در درگیری با ماموران پلیس کشته شده است. 

ساعاتی بعد حزب کارگران کردستان (پ ک ک) با انتشار بیانیه‌ای در پایگاه اینترنتی نزدیک به خود، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بنا به گزارش رسانه‌های ترکیه از منطقه‌ای در مرکز آنکارا که چند وزارتخانه و پارلمان این کشور در آن واقع شده‌اند صدای تیراندازی شنیده شده است. طبق همین گزارش‌ها تعداد زیادی از خودروی‌های پلیس و آمبولانس به محل اعزام شده‌اند. 

میزان جراحت دو مامور پلیس ترکیه در جریان حمله روز یکشنبه «سطحی» عنوان شده است. وزیر کشور ترکیه ابراز امیدواری کرده است که حال هر دو مامور به سرعت بهبود پیدا کند. هر دو مامور به بیمارستان منتقل شده‌اند. 

گروه‌های کُرد، چپ افراطی و داعش سابقه انجام حملات مشابه در ترکیه را دارند. 

واکنش اردوغان

 رئیس‌جمهور ترکیه ساعاتی بعد تصریح کرد افراد و گروه‌هایی که صلح و امنیت شهروندان را نشانه رفته‌بودند به هدف خود نرسیدند و هیچ‌گاه هم نخواهند رسید. او تصریح کرد : امروز تروریست‌ها شکست خوردند و آخرین نفس‌های خود را می‌کشند.

پارلمان ترکیه از امروز یکشنبه فعالیت‌های خود را از سر گرفت و رای‌گیری درباره پیوستن سوئد به ناتو قاعدتا باید در دستورکار نمایندگان قرار داشته باشد.

رجب طیب اردوغان همزمان انگشت انتقاد را به سوی اتحادیه اروپا نشانه رفت. رئیس‌جمهور ترکیه که تنها ساعاتی پس از حمله «تروریستی» آنکارا در مراسم افتتاحیه پارلمان این کشور شرکت کرده بود، گفت: «ترکیه دیگر انتظاری از اتحادیه اروپا ندارد، اتحادیه‌ای که حدود ۴۰ سال است ما را پشت درهای خود منتظر نگه داشته است.»

آقای اردوغان اشاره‌ای به موضوع عضویت سوئد در ناتو نکرد. مسئله‌ای که پیش‌تر گمان می‌رفت پارلمان جدید رسیدگی به آن را آغاز کند.

رجب طیب اردوغان ادعا کرد که دولتش تاکنون تمام درخواست‌های اروپایی‌ها را اجابت کرده در حالیکه اتحادیه‌ اروپا به هیچ‌کدام از وعده‌های خود عمل نکرده است. اشاره رئیس‌جمهور ترکیه به روند پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا بود که به زعم او امروز به «وعده‌ای تنها روی کاغذ» بدل گشته است. خشم آقای اردوغان احتمالا واکنشی است به رای اخیر دادگاه اروپایی حقوق بشر که طی آن ترکیه را به‌دلیل محکوم کردن فردی به ارتکاب جرایم تروریستی، محکوم کرده‌است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سومین نشست جامعه سیاسی اروپا؛ بورل: غیبت علی‌اف و اردوغان شرم‌آور است

شمار گردشگران خارجی در ترکیه رکورد پیش از کرونا را شکست؛ ایرانی‌ها جایگاه پنجم را حفظ کردند

انفجار در یک کارخانه موشک‌سازی در نزدیکی آنکارا؛ وزارت دفاع ترکیه: دستکم ۵ نفر کشته شدند