شمار گردشگران خارجی در ترکیه رکورد پیش از کرونا را شکست؛ ایرانی‌ها جایگاه پنجم را حفظ کردند

استانبول، ترکیه
استانبول، ترکیه Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرد که شمار گردشگران خارجی که در فاصله ژانویه تا ژوئیه سال ۲۰۲۳ از این کشور بازدید کرده‌اند، به ۲۶ میلیون و ۷۶۶ هزار و ۲۴۰ نفر رسیده که افزون بر ۳ میلیون و ۷۳۶ هزار نفر بیش از مدت مشابه سال گذشته است.

آگهی

شمار گردشگران خارجی که در هفت ماهه سال جاری میلادی به ترکیه سفر کرده‌اند، نسبت به رکورد پیش از همه‌گیری کرونا نیز که ۲۴ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۸۸۶ نفر ثبت شده بود، ۸.۴ درصد رشد کرده است. 

بر پایه گزارش وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، تنها در ژوئیه گذشته ۷ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۴۴ گردشگر خارجی به این کشور سفر کرده‌اند که این تعداد در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته ۷.۲۵ درصد بالاتر بوده است.

در ژوئیه گذشته ۵۴ درصد گردشگران خارجی وارد شده به ترکیه (۳ میلیون و ۸۵۸ هزار و ۱۹۷ نفر) دارای ملیت اروپایی بوده‌اند که در این میان، آلمانی‌ها (۹۴۱.۵۹۷ هزارنفر)، روس‌ها (۸۸۴.۵۸۵ هزار نفر) و بریتانیایی‌ها (۵۷۴.۴۳۶ هزار نفر) بیشترین سهم را داشته‌اند. 

مطابق این گزارش، شمار ایرانی‌هایی که در ژوئیه گذشته به ترکیه سفر کرده‌اند ۲۴۹ هزار و ۳۶۰ نفر بوده که نزدیک به ۲۱.۹ هزار نفر کمتر از تعداد گزارش شده در ماه مشابه سال ۲۰۲۲ است.

در همین ماه ۲۲۵ هزار و ۸۹۵ عربستانی، ۱۳۴ هزار و ۴۴۴ عراقی و ۱۲۵ هزار و ۶۸۲ اسرائیلی نیز به ترکیه مسافرت کرده‌اند که شمار اسرائیلی‌ها ۱۶.۱ هزار نفر نسبت به ماه مشابه سال پیش افزایش یافته است.

این گزارش حاکیست که طی ماه گذشته میلادی ۱۷۲ هزار و ۴۰۰ گردشگر آمریکایی نیز ترکیه را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند؛ رقمی که ۳۵.۳ هزار نفر نسبت به ماه مشابه سال پیش افزایش یافته است.

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه همچنین اعلام کرد که طی هفت ماه سال جاری میلادی، به ترتیب اتباع کشورهای روسیه (۱۳.۰۷ درصد)، آلمان (۱۲ درصد)، بریتانیا (۷.۷۱ درصد)، بلغارستان (۵.۸۸ درصد) و ایران (۴.۶۹ درصد) بالاترین سهم گردشگران خارجی را به خود اختصاص دادند. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

در میان پنج کشور صدرنشین، ایران تنها کشوری است که تعداد گردشگران ورودی آن به ترکیه طی ۷ ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال پیش کاهش یافته و از یک میلیون و ۲۷۸ هزار و ۶۱ نفر (۵.۵۵ درصد) به یک میلیون و ۲۵۴ هزار و ۱۰۲ (۴.۶۹ درصد) رسیده است. 

تعداد ایرانی‌هایی که ترکیه را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده‌اند، طی هفت سال گذشته در سال ۲۰۱۸ به بالاترین سطح خود یعنی یک میلیون و ۳۱۷ هزار و ۱۸۰ نفر رسیده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر سالانه ۵۰۰ میلیون گردشگر به اروپا؛ صدرنشینان رقابت ۴۴ کشور کدامند؟

حادثه مرگبار تله‌کابین در ترکیه؛ ده‌ها نفر همچنان بین زمین و آسمان گرفتارند

رونق گردشگری در ترکیه؛ متوسط هزینه‌کرد هر توریست و سهم خارج‌نشینان ترک چقدر است؟