پادشاه آینده دانمارک پس از کناره گیری غیرمنتظره ملکه مارگرته کیست؟

ولیعهد دانمارک به همراه مادرش ملکه مارگرته و همسرش مری
ولیعهد دانمارک به همراه مادرش ملکه مارگرته و همسرش مری Copyright Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Copyright Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فردریک، ولیعهد دانمارک پس از کناره‌گیری غیرمنتظره مادرش ملکه مارگرته دوم در تاریخ ۱۴ ژانویه به سلطنت خواهد رسید.

آگهی

ولیعهد ۵۵ ساله که پدر چهار فرزند است، دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود، به چهار زبان زنده دنیا مسلط است و اخیرا وظایف سلطنتی خود را افزایش داده است.

اما مردی که به کنسرت‌های راک علاقه‌مند بود تا پیش از این آماده به دست گرفتن کنترل قدیمی‌ترین سلطنت حاکم اروپا نبود.فردریک پسر ارشد ملکه مارگرته وارث تاج و تخت دانمارک می‌شود.

فردریک گفته بود که در دوران تحصیل در دانشگاه آرهوس جایی که در رشته علوم سیاسی فارغ التحصیل شد به بلوغ فکری رسید. او مدتی را بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۳ به‌عنوان بخشی از دوره تحصیلی‌اش در دانشگاه هاروارد ایالات متحده حضور داشت.

ولیعهد دانمارک در ۲۷ سالگی
ولیعهد دانمارک در ۲۷ سالگیKELD NAVNTOFT/AP1995

تحصیلات نظامی او در سال ۱۹۸۶ در هنگ «کوئین لایف گارد» آغاز شد. او در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان فرمانده نیروی دریایی و سرهنگ در ارتش و نیروی هوایی منصوب شد. ولیعهد فردریک همچنان در نیروهای دفاعی دانمارک فعال است.

آماده شدن برای پادشاهی

ماری رونده، خبرنگار سلطنتی تلویزیون دو دانمارک گفت که ولیعهد فردریک همیشه برای نقش آتی خود به‌عنوان پادشاه «آماده» نبود.

او به اسکای نیوز گفت: « فردریک در این مورد صحبت کرده است که وقتی ۱۸ ساله شد اصلا برای چیزی که پیش رویش بود آماده نبود. او زمان زیادی را صرف آماده شدن کرد مانند عادت کردن به این واقعیت که این وظیفه زندگی او است.»

او اضافه کرد که ولیعهد فردریک خیلی تغییر کرده است.

شاهزاده دانمارک در سال‌های اخیر به زبان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی نیز صحبت می‌کند و مسئولیت‌های بیشتری را به‌ویژه در زمان بیماری اخیر ملکه مارگرته برعهده گرفته است.

خانم رونده گفت: «یک سال پیش ملکه جراحی کمر داشت و بسیاری از کارها را فردریک بر عهده گرفت.»

وی افزود: «او تحصیلات نظامی دارد و علاقه‌اش به موسیقی راک است. او به کنسرت‌ها و جشنواره‌ها می‌روند و به رویدادهای ورزشی علاقه زیادی دارد.»

شاهزاده فردریک فرزند ارشد ملکه مارگرته و شاهزاده هنریک است. شاهزاده هنریک در سال ۲۰۱۸ درگذشت. شاهزاده یواخیم برادر کوچک‌تر اوست که تنها یک سال فاصله سنی با او دارد.

ولیعهد دانمارک و همسرش
ولیعهد دانمارک و همسرشMads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

ملکه مارگرته در سال ۲۰۲۲، چهار فرزند یواخیم را از عنوان سلطنتی محروم کرد و گفت که این تصمیم را به‌خاطر «تضمین آینده سلطنت» گرفته است.

این موضوع بر فرزندان ولیعهد فردریک که همگی عناوین خود را حفظ می‌کنند تاثیر نداشت و همچنین تاثیری بر خط جانشینی نمی‌گذارد.

فردریک در سال ۲۰۰۰ و در زمان المپیک سیدنی با مری که بعدها همسرش شد ملاقات کرد. مری که استرالیایی است قبل از ملاقات با شاهزاده در حوزه تبلیغات فعالیت داشت. آ‌نها در سال ۲۰۰۴ ازدواج کردند و هم اکنون چهار فرزند دارند. شاهزاده کریستین ۱۸ ساله، شاهدخت ایزابلا ۱۶ ساله و دوقلوهای ۱۲ ساله یعنی شاهزاده وینسنت و شاهدخت ژوزفین فرزندان این دو هستند.

مراسم ازدواج ولیعهد دانمارک
مراسم ازدواج ولیعهد دانمارکTHOMAS WILMANN/AP
ولیعهد دانمارک به همراه همسر و فرزندانش در سال ۲۰۲۰
ولیعهد دانمارک به همراه همسر و فرزندانش در سال ۲۰۲۰AP Photo

خانم رونده معتقد است که مری یک «ملکه همراه» بسیار قوی خواهد شد.

او گفت: «در تمام این سال‌ها مشخص بود که مری همیشه از او حمایت کرده و در کنارش بوده است مانند نقشی که ملکه کامیلا در کنار شاه چارلز دارد.»

اما وقتی نوبت به شاهزاده کریستین، فرزند ارشد ولیعهد برسد مشخص نیست او پس از رسیدن به مقام ولیعهدی چگونه تغییر کند.

رونده افزود: «من واقعا درباره نقش شاهزاده کریستین هیجان زده هستم زیرا خانواده سلطنتی می‌گویند که او تا سن ۲۱ سالگی نقش رسمی نخواهد داشت چراکه باید روی تحصیلاتش تمرکز کند.»

آگهی
ولیعهد دانمارک به همراه پسر ارشدش کریستین
ولیعهد دانمارک به همراه پسر ارشدش کریستینHenning Bagger/Henning Bagger

گرچه در دانمارک پادشاه رئیس حکومت است اما قانون اساسی دانمارک به دشت دخالت آن‌ها را در سیاست حزبی منع می‌کند.

خانم رونده معتقد است که ملکه مارگرته ملکه مردم بود و مردم واقعا او را دوست دارند. او اضافه کرد که فکر می‌کند فردریک نیز چنین شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ملکه پیشین دانمارک در دوره بازنشستگی به طراحی لباس و صحنه باله مشغول می‌شود

ارکستر مجلسی دانمارک از ۳ سگ برای اجرای سمفونی موتسارت کمک گرفت

تصاویر به تخت نشستن پادشاهی جدید در اروپا؛ خیل عظیم دانمارکی‌ها برای سلطنت فردریک دهم هورا کشید