هواپیمای حامل کمک برای غزه به دستور مقامات مصری مجبور به حذف تصویر مهسا امینی شد

هواپیما فیلمساز آرژانتینی منقش به تصویر مهسا امینی
هواپیما فیلمساز آرژانتینی منقش به تصویر مهسا امینی Copyright صفحه توییتر انریکه پینیرو
Copyright صفحه توییتر انریکه پینیرو
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انریکه پینیرو، فیلمساز معروف ایتالیایی- آرژانتینی اعلام کرد به دلیل دستور دولت مصر، عکس مهسا امینی، دختر سقزی که در بازداشتگاه گشت ارشاد جان باخت از روی هواپیمای بوئینگ دریم لاینر که برای عملیات‌های بشردوستانه استفاده می‌شد حذف شد.

آگهی

این هواپیمای بوئینگ اخیرا برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه مورد استفاده سازمان غیردولتی سولیدر [Solidaire] بوده است.

از این طرح در اوایل سال جاری میلادی رونمایی شده بود. علاوه بر تصویر مهسا امینی، تصویری از امیررضا نصرآزادانی فوتبالیست ایرانی که در اعتراض‌های سال گذشته به زندان محکوم شده بود نیز روی این هواپیما نقش بسته بود. پیش از این شایعه شده بود که نصر آزادانی به اعدام محکوم شده است. نصرآزادانی فوتبالیست ۲۷ ساله اصفهانی است که پس از حضور در تیم‌های پایه سپاهان اصفهان، با حضور در راه‌آهن تهران و از آن مهم‌تر تراکتور تبریز حضور در سطح اول فوتبال حرفه‌ای ایران را تجربه کرد. امیر نصر آزادانی برای سه اتهام متفاوت مجموعا به تحمل ۲۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

 در کنار این تصاویر عبارت‌های «هیچ زنی را نباید مجبور به داشتن حجاب کرد»، «هیچ زنی را نباید به‌خاطر نپوشاندن سرش کشت» و «هیچ مردی را نباید به خاطر این حرف به دار آویخت» درج شده بود.

آقای پینیرو، چند روز پیش در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار ویدئویی از عملیات پاک کردن تصویر مهسا امینی از روی این هواپیما، تصریح کرد که دولت مصر از فرود این هواپیما در فرودگاه بین المللی العریش ممانعت کرده بود و دلیل آن را لوگوی سیاسی روی دم و بدنه هواپیما اعلام کرد.

وی نوشت: «برای اینکه سولیدر بتواند کمک‌های بشردوستانه را برای مردم غیرنظامی غزه ببرد مجبور شدیم عکس مهسا امینی و عبارت مربوط به آن را از روی هواپیما حذف کنیم در غیر اینصورت دولت مصر به ما اجازه فرود در العریش را نمی‌دهد.»

این هواپیما با این اقدام موفق شد پنجشنبه گذشته در العریش فرود آید.

این بوئینگ در سال ۲۰۲۱ توسط پینیرو خریداری شده است و یک سال بعد برای عملیات بشردوستانه تغییر کاربری داد. این جت ۲۳۷ صندلی دارد و برای پروازهای مربوط به پناهندگان و امدادرسانی در سراسر جهانی اداره می‌شود.

این هواپیما در سال های اخیر پس از بحران‌ها در افغانستان و اوکراین برای پرواز از این کشورها مورد استفاده قرار گرفت و به تخلیه و انتقال شهروندان به خارج از مناطق جنگی کمک کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جوانی در فرودگاه پاریس پشت چرخ‌های هواپیما در حالت «سرمازدگی شدید» اما زنده پیدا شد

زمزمه صدور حکم جلب برای نتانیاهو؛ رسانه‌های اسرائیل: تلاش برای مقابله با دیوان لاهه در جریان است

محمود عباس: ایالات متحده تنها کشوری است که می تواند از وقوع فاجعه در رفح جلوگیری کند