سنت‌شکنی در مراسم تحلیف ریاست ‌جمهوری آرژانتین؛ آیا خاویر میلی مجبور به اعتدال‌گرایی خواهد شد؟

خاویر میلی در مراسم تحلیف در بیرون از ساختمان کنگره آرژانتین
خاویر میلی در مراسم تحلیف در بیرون از ساختمان کنگره آرژانتین Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از اینکه یک اقتصاددانِ به شدت دست‌راستی به نام «خاویر میلی» روز یکشنبه رسما سکان ریاست جمهوری آرژانتین را بر عهده گرفت، اما مردم این کشور دقیقا نمی‌دانند که با کدام نسخه از او طرف خواهند بود.

آگهی

سوال اینجا است که آیا خاویر میلی همچون روزهای مبارزات انتخاباتی خود، در قامت یک شوالیه اره‌به‌دست علیه ساختار موجود قد علم خواهد کرد یا مطابق با هفته‌های اخیر می‌خواهد چهره معتدل‌تری از خود نشان دهد.

خاویر میلی ۵۳ ساله، به خاطر سخنرانی‌های تلویزیونی‌اش که پر از فحش و ناسزا به «طبقه منفصل سیاسی» بود، به شهرت رسید. محبوبیت او در ابتدا باعث شد تا یک کرسی کنگره را از آن خود کند و خیلی سریع به نامزدی ریاست جمهوری رسید. 

آنارشیسم سرمایه‌داری علیه تفکر پرونیسم

این طرفدار خودخوانده مکتب «آنارشیسم سرمایه‌داری» با پیروزی قاطع در انتخابات مقدماتی ماه اوت امسال، موجی از شوک را در فضای سیاسی آرژانتین ایجاد کرد و فضای رقابتی را به هم ریخت.

آرژانتینی‌هایی که از وضعیت موجود اقتصادی؛ از جمله تورم سه رقمی، فقر چهار نفر از هر ۱۰ نفر، و سقوط مداوم ارزش پول، به اندازه کافی سرخورده شده‌ بودند حالا به دنبال ایده‌های عجیب برای اصلاح مشکلات خود و متحول کردن کشور بودند. 

اینگونه بود که خاویر میلی در دور دوم انتخابات به نوزدهم نوامبر قاطعانه پیروز شد و تفکر سیاسی «پرونیسم» را که چندین دهه بر آرژانتین غالب بود را کنار زد.

میلی صبح روز یکشنبه در داخل ساختمان کنگره ملی سوگند یاد کرد و آلبرتو فرناندز، رئیس جمهور قبلی، شال ریاست جمهوری را بر روی شانه او انداخت. برخی از نمایندگان نیز مجلس شعار «آزادی» سر دادند.

فرناندز در لحظه انداختن شال پرچم آرژانتین بر دوش خاویر میلی در داخل ساختمان کنگره
فرناندز در لحظه انداختن شال پرچم آرژانتین بر دوش خاویر میلی در داخل ساختمان کنگرهآسوشیتدپرس

افراطی‌تر از ترامپ به دیدار کلینتون رفت

میلی به عنوان نامزد انتخابات وعده داده بود که کل تشکیلات سیاسی را از فساد پاکسازی کند. او بانک مرکزی را متهم به چاپ پول و دامن زدن به تورم کرده بود و وعده داد این نهاد را به طور کل حذف خواهد کرد و در عوض دلار آمریکا را جایگزین واحد پولی کشور یعنی «پزو» می‌کند.

اما پس از پیروزی، آقای میلی رئیس سابق بانک مرکزی را به عنوان وزیر اقتصاد خود معرفی کرد و یکی از متحدان او را برای هدایت بانک مرکزی انتخاب کرد؛ طوریکه به نظر می‌رسد برنامه‌های تبلیغاتی خود برای دلاری کردن اقتصاد آرژانتین را به حالت تعلیق درآورده است.

میلی در دوران مبارزات انتخاباتی، خود را به عنوان یک جنگجوی مبارز در برابر خیزش سوسیالیسم جهانی معرفی کرده بود؛ چیزی شبیه تفکرات دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده که میلی او را آشکارا تحسین می‌کند. اما وقتی که خاویر میلی به ایالات متحده سفر کرد، پیش ترامپ نرفت و در عوض، او ناهار را با یکی دیگر از رهبران سابق ایالات متحده، یعنی بیل کلینتون صرف کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

علاوه بر همه این چرخش‌ها، خاویر میلی یک دیپلمات با سابقه را برای شرکت در مذاکرات آب و هوایی کوپ-۲۸ در دبی اعزام کرد. این در حالی است که او مصرانه دخالت بشر در گرمایش جهانی را رد کرده بود.

گرایش احتمالی خاویر میلی به اعتدال‌گرایی ممکن است ناشی از عمل‌گرایی او باشد؛ چرا که با دامنه وسیعی از چالش‌‌ها روبرو است و خودش هم تجربه سیاسی آنچنانی ندارد. مضافا اینکه حزب او در رتبه سوم از نظر تعداد کرسی‌ها قرار دارد و برای پیشبرد برنامه‌هایش نیاز به ائتلاف‌سازی با احزاب دیگر در کنگره دارد.

با این حال، هنوز نشانه‌هایی دیده می‌شود که نشان می‌دهد خاویر میلی از برنامه‌های رادیکال خود برای مخالفت با ساختار سیاسی دست نکشیده است. خاویر میلی سخنرانی تحلیف خود را نه برای قانونگذاران در اندرونی کنگره، بلکه برای حامیانش در خارج از ساختمان کنگره ایراد کرد و در این زمینه سنت شکنی کرد.

سخنرانی میلی در بیرون از ساختمان کنگره پس از ادای سوگند در جمع نمایندگان
سخنرانی میلی در بیرون از ساختمان کنگره پس از ادای سوگند در جمع نمایندگانآسوشیتدپرس

آرژانتین پول ندارد

انتظار می رود یکی از اولین اقدامات اجرایی خاویر میلی کاهش شدید هزینه‌های عمومی باشد. یکی از جملات رایج میلی این است که «پول نداریم». آرژانتین دارای کسری تجاری ۴۳ میلیارد دلاری، به علاوه ۴۵ میلیارد دلار بدهی به صندوق بین‌المللی پول است.

او قبلا گفته بود که چند وزارتخانه از جمله وزارتخانه‌های فرهنگ، محیط زیست، زنان و علم و فناوری را منحل خواهد کرد. او می‌خواهد وزارتخانه‌های توسعه اجتماعی، کار و آموزش و پرورش را تحت یک وزارتخانه واحد به نام وزارتخانه سرمایه انسانی با هم ترکیب کند.

با این حال، میلی احتمالاً با مخالفت شدید قانونگذاران جنبش پرونیست و اتحادیه‌های تحت کنترل آن مواجه خواهد شد.

از حضور مدعوین راستگرا تا اولین سفر زلنسکی

اولین سفر زلنسکی به آمریکای لاتین از زمان آغاز جنگ در اوکراین برای شرکت در مراسم تحلیف خاویر میلی
اولین سفر زلنسکی به آمریکای لاتین از زمان آغاز جنگ در اوکراین برای شرکت در مراسم تحلیف خاویر میلیآسوشیتدپرس

از جمله چهره‌های برجسته راستگرای افراطی که در مراسم تحلیف روز یکشنبه حضور داشتند می‌توان به اشخاصی همچون ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان، سانتیاگو آباسکال رئیس حزب ووکس اسپانیا، و ژائیر بولسونارو رئیس جمهور سابق برزیل اشاره کرد.

با وجود اینکه خاویر میلی ماه گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود که رئیس جمهور چپگرای برزیل «مسلما» یک فاسد است و هیچ وقت با او ملاقات نخواهند کرد، اما با این حال گفته می‌شود که دعوتنامه‌ای برای لولا داسیلوا، رئیس جمهور فعلی برزیل جهت شرکت در مراسم تحلیف ارسال شده است.

آگهی

لولا داسیلوا نیز وزیر امور خارجه خود را برای شرکت در مراسم تحلیف میلی اعزام کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز در اولین سفر خود به آمریکای لاتین پس از تهاجم روسیه به کشورش در این مراسم حضور داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو خواننده دیگر کی‌پاپ بی.تی.اس عازم خدمت سربازی اجباری شدند

ولادیمیر پوتین برای پیروزی در پنجمین انتخابات ریاست جمهوری با چه چالش‌هایی مواجه است؟

رابطه خاویر میلی با روح سگ مرده‌اش؛ مخالفان رئیس‌جمهوری آرژانتین سلامت روانی او را زیر سوال می‌برند