دولت استرالیا اعطای ویزای تحصیلی و مهاجرتی را سخت‌تر می‌کند؛ بررسی‌های بیشتر و نمره زبان بالاتر

استرالیا
استرالیا Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت استرالیا قصد دارد قوانین اعطای ویزا برای دانشجویان بین‌المللی و همچنین کارگران کم‌مهارت را سخت‌گیرانه‌تر کند.

آگهی

دولت استرالیا روز دوشنبه اعلام کرد این قوانین جدید باعث خواهد شد تا میزان مهاجرت به این کشور در طی دو سال آینده به نصف کاهش یابد چرا که کانبرا به دنبال بازنگری در سیستم مهاجرتی «ناموفق» خود است. 

 کلر اونیل وزیر امور داخلی استرالیا با اعلام این مطلب اضافه کرده که بر اساس این سیاست جدید راهبرد استرالیا این خواهد بود که تعداد مهاجرت به گفته او به «حالت عادی» باز گردد. طبق سیاست‌های جدید دانشجویان بین‌المللی باید نمرات بالاتری را در آزمون‌های زبان انگلیسی کسب کنند و همچنین بررسی‌های دقیق‌تری برای درخواست ویزای دانشجویی صورت خواهد گرفت. 

اونیل در این خصوص می‌گوید: «مسئله سیاست‌های جدید فقط به اعداد و ارقام و تجربه مهاجرت به کشور ما در زمان کنونی مربوط نمی‌شود بلکه درباره آینده استرالیا است.» پیش از این آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا با تفکرات چپ میانه، اواخر هفته قبل گفته بود که سیستم مهاجرتی این کشور به خوبی کار نمی‌کند و باید به سطحی پایدار بازگردد. 

اونیل در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که اصلاحات هدفمند دولت باعث خواهد شد تعداد مهاجران به صورت قابل انتظاری کاهش یابد. 

این تصمیم پس از آن اتخاذ می‌شود که همانطور که انتظار می‌رفت مهاجرت خالص به استرالیا در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ به ۵۱۰ هزار نفر رسید. داده‌های رسمی نشان می‌دهد که این میزان در سالهای ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ حدود سالانه ۲۵۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است؛ میزانی که تقریبا مطابق با سطوح پیش از وقوع کووید ۱۹ می‌باشد. 

اونیل اضافه کرده که افزایش میزان مهاجرت در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ عمدتا توسط دانشجویان بین‌المللی انجام شده است.

 از اول اکتبر ۲۰۲۳، متقاضیان ویزای دانشجویی  همچنین ملزم شده‌اند تا مدارکی دال بر تمکن مالی خود، حداقل ۲۴۵۰۰ دلار استرالیا در سال ارائه کنند. این میزان تا پیش از این تاریخ ۲۱ هزار دلار استرالیا بود.

استرالیا سال گذشته تعداد مهاجرت سالانه خود را افزایش داد تا به مشاغل کمک کند تا کارکنان خود را برای پر کردن کمبودها پر کنند. این سیاست پس از آن اتخاذ شده بود که در دوران کووید-۱۹ کنترل‌های شدید مرزی از سوی این کشور اعمال و باعث شده بود حدود دو سال دانشجویان و کارگران خارجی نتوانند وارد این کشور شوند. اما هجوم ناگهانی کارگران و دانشجویان خارجی فشار را بر بازار اجاره مسکن در این کشور تشدید کرده و موارد بی‌خانمانی را در استرالیا افزایش داده است. 

بر اساس یک نظرسنجی که روز دوشنبه در روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد صورت گرفته حدود ۶۲ درصد از استرالیایی‌ها معتقدند که میزان مهاجرت در این کشور بسیار زیاد است. دولت کارگری استرالیا که پیشتر وعده داده بود زمینه مهاجرت را فراهم‌تر خواهد کرد حالا برخلاف وعده‌های پیشین خود سیاست‌هایی در پیش گرفته که به باور بسیاری مشابه رویکرد دولت‌های دست راستی است. 

پیش از این استرالیا اعلام کرده بود که هزینه خرید خانه را برای خارجی‌ها سه برابر خواهد کرد. اقدامی که هدف آن افزایش عرضه مسکن ارزان‌قیمت برای اتباع این کشور است. ایده‌ای که البته از سوی بسیاری با مخالفت رو به رو شده است. در هفته‌های اخیر در حالی‌که دولت استرالیا با بحران مشکن ناشی از کمبود عرضه دست و پنجه نرم می‌کند دولت از سوی برخی بخش‌ها برای کاهش موقت مهاجرت تحت فشار بوده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال منتقدین می‌گویند که دولت از مهاجرین به عنوان قربانی برای فقدان سرمایه‌گذاری خود در مسکن‌ارزان قیمت و همچنین دهه‌ها سیاست ضعیف در عرصه مسکن استفاده می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قوانین مهاجرتی استرالیا باز هم سخت‌تر می‌شود؛ محدودیت‌های جدید برای صدور ویزای دانشجویی

شکستی سخت برای دولت ماکرون در مجلس فرانسه؛ نمایندگان چپ خواهان استعفای وزیر کشور شدند

۱۳۰ نهنگ به گل نشسته در سواحل غربی استرالیا نجات یافتند