در مورد شیوع بیماری‌های تنفسی در چین چه می‌دانیم؟

عکس تزینی
عکس تزینی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

درخواست سازمان جهانی بهداشت برای اطلاعات بیشتر در مورد افزایش بیماری‌های تنفسی در چین، روز‌های گذشته نگرانی‌هایی را در سطح جهان ایجاد کرد.

آگهی

سازمان جهانی بهداشت پس از این درخواست، اعلام کرد که مقامات بهداشتی هیچ عامل بیماری‌زای جدید یا غیرعادی در این زمینه مشاهده نکرده‌اند.

از سوی دیگر پزشکان و محققان حوزه بهداشت عمومی نیز گفتند دلیلی برای نگرانی و اعلام هشدار بین‌المللی وجود ندارد.

با این حال، تایوان این هفته به شهروندانش به ویژه افراد مسن، کودکان و کسانی که ایمنی بدنشان ضعیف است، توصیه کرد از سفر به چین خودداری کنند.

اما چرا کارشناسان فکر می‌کنند نیازی به نگرانی در این مورد نیست؟ در ادامه مطلب سعی شده به این سوال پاسخ داده شود.

چه اتفاقی در چین افتاده است؟

بیماری‌های تنفسی در حالی در چین روبه افزایش گزارش شده است که این کشور اولین فصل سرما را پس از لغو محدودیت‌های سخت‌گیرانه کوید۱۹ تجربه می‌کند.

شیوع بیماری‌های تنفسی در چین زمانی مورد توجه قرار گرفت که سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته در راستای برنامه پایش بیماری‌های نوظهور (ProMED) از این کشور خواست اطلاعات بیشتری در خصوص بیماری‌های تنفسی و ذات‌الریه کودکان در چین ارائه دهد.

از سوی دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی از کودکان چینی که روی تخت‌های مراکز درمانی بودن را دست به دست می‌کردند و رسانه‌ها محلی در شمال غربی چین نیز ویدئوهایی از بیمارستان‌های شلوغ این کشور منتشر کردند که نگرانی‌ها را در این زمینه تشدید کرد.

بیماری‌های تنفسی در چین تا چه اندازه شیوع پیدا کرده است؟

کمیسیون ملی بهداشت چین، ۱۳ نوامبر در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که بیماری‌‌های تنفسی در این کشور رو به افزایش است اما جزئیات بیشتر در این زمینه ارائه نداد.

با این حال مقامات چینی به رویترز گفته‌اند مشاهدات آن‌ها نشان می‌دهد آمار شیوع بیماری‌های تنفسی در این کشور همانند فصل سرما در سال‌های «پیش از همه گیری کوید۱۹» است.

چه عامل بیماری‌زایی شیوع پیدا کرده است؟

داده‌ها نشان می‌دهند که شیوع عوامل بیماری‌زا شناخته شده‌ای مانند «مایکوپلاسما پنومونیه» که یک عفونت باکتریایی رایج به ویژه در کودکان است با رفع کامل محدودیت‌های کوید۱۹، از ماه مه در چین رو به افزایش بوده است.

آنفولانزا، ویروس سین‌سیشیال تنفسی و آدنوویروس نیز از ماه اکتبر در این کشور افزایش پیدا کرده است.

آیا باید از شیوع «پنومونی مایکوپلاسمایی» نگران بود؟

یکی از نگرانی‌های مطرح شده، افزایش بیماری‌های تنفسی ناشی از باکتری «مایکوپلاسما پنومونیه» است که در سایر کشور‌ها نیز شیوع یافته است.

ماریا ون کرخو، یکی از مسئولان سازمان بهداشت جهانی، روز چهارشنبه با اشاره به افزایش «پنومونی مایکوپلاسمایی» در ماه‌های گذشته در برخی کشورها، گفت: «به نظر می‌رسد که حالا شیوع پنومونی مایکوپلاسمایی رو به کاهش است.»

او در ادامه افزود: «ما با پزشکانی در چین در ارتباط هستیم تا دلیل مقاومت عوامل بیماری‌زا به آنتی بیوتیک‌ها را متوجه شویم. البته این مشکل خاص کشور چین نیست، بلکه یک مشکل جهانی به ویژه در منطقه غرب اقیانوس آرام و جنوب شرق آسیا است.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

چرا کارشناسان نگران نیستند؟

پزشکان چینی و کارشناسان حوزه سلامت در سایر کشورها چندان نگران شیوع بیماری‌های تنفسی در چین نیستند و خاطرنشان کرده‌اند که سایر کشورهای دیگر نیز پس از کاهش محدودیت‌های کوید۱۹ شاهد افزایش بیماری‌های تنفسی مشابهی بوده‌اند.

سیسیل بریون، رئیس بخش اطفال بیمارستان رافلز پکن می‌گوید: «تا کنون چیز غیر عادی در این زمینه مشاهده نکرده‌ایم و بیشتر بیماران علائمی مانند سرفه، سرماخوردگی و تب داشته‌اند که کاملا قابل درمان است.»

خانم ون کرخوف نیز با بیان اینکه افزایش بیماری‌های تنفسی مورد انتظار بود افزود: «به طور کلی عفونت‌های تنفسی در سراسر جهان افزایش یافته است. با توجه به فصل سرما انتظار می‌رود عفونت‌های تنفسی در میان کودکان مدرسه‌ای نیز افزایش داشته باشد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا آشپز مشهور چینی دیگر برنج سرخ شده و تخم مرغ درست نمی‌کند؟

دانشمندان از نتایج امیدبخش در زمینه پیشگیری از ابتلا به نوع مقاوم بیماری سل خبر دادند

رئیس‌جمهور چین در دیدار با وزیر خارجه آمریکا: دو کشور باید شریک یکدیگر باشند نه رقیب هم