تغییر رقابت‌های فوتبال لیگ قهرمانان آسیا؛ عربستان میزبان مراحل نهایی لیگ نخبگان آسیا شد

لیگ قهرمانان آسیا
لیگ قهرمانان آسیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، عربستان سعودی قرار است سال آینده میزبانی مراحل نهایی فرمت جدید رقابت‌های باشگاهی در این قاره را برعهده داشته باشد.

آگهی

کنفدراسیون فوتبال آسیا از طرحی رونمایی کرده که قرار است بر اساس آن لیگ نخبگان جایگزین لیگ قهرمانان آسیا شود و این رقابت‌ها از سال آینده برگزار می‌شود. در فرمت جدید ۲۴ تیم در رقابت‌ها حضور خواهند داشت که شامل ۱۲ تیم از شرق و ۱۲ تیم هم از غرب قاره آسیا خواهند بود. 

قرار است در مراحل یک چهارم، نیمه نهایی و فینال این مسابقات در دو سال آینده یعنی فصول فوتبالی ۲۰۲۴/۲۰۲۲۵ و همچنین ۲۵/۲۶ به میزبانی عربستان سعودی برگزار شود. 

مشخص نیست کنفدراسیون فوتبال آسیا که به گرفتن تصمیمات عجیب مشهور است چگونه به این تصمیم رسیده و تیم‌ها را از بازی در خانه خود و بهره‌مندی از امتیاز میزبانی محروم کرده است. در تمامی لیگ‌های باشگاهی قاره‌ای در دنیا از جمله اروپا، مراحل حذفی به صورت رفت و برگشت و در خانه دو تیم برگزار می‌شود. 

اما با تصمیم عجیب AFC در دو فصل آتی این امتیاز منحصرا به باشگاه‌های عربستانی داده می‌شود و تیم‌های سایر کشورها از جمله باشگاه‌های ایرانی دیگر در مراحل یک چهارم نهایی به بعد، امکان میزبانی از رقبای خود در ورزشگاه‌های خانگی را نخواهند داشت. 

بر اساس برنامه جدید قرار است ۱۲ تیم از شرق و ۱۲ تیم از غرب آسیا به صورت مسابقات لیگ و با بازی‌های خانگی و خارج از خانه با یکدیگر رقابت خواهند کرد و در پایان این لیگ، ۸ تیم برتر از هر منطقه به مرحله نهایی راه خواهد یافت. 

البته در این مرحله گروهی هم ابهام‌هایی وجود دارد چرا که بر اساس اعلام وب‌سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا، در این لیگ ۱۲ تیمی هر تیم تنها ۸ بازی انجام می‌دهد که ۴ مسابقه در خانه و ۴ بازی دیگر خارج از خانه خواهد بود. این در حالیست که در یک لیگ ۱۲ تیمی که مسابقات قرار است به صورت رفت و برگشت برگزار شود، قاعدتا هر تیم باید ۲۲ مسابقه برگزار کند تا با تمام رقبا مسابقه داده باشد. 

در مرحله یک هشتم تیم هشتم هر منطقه با تیم نخست آن منطقه، تیم هفتم با تیم دوم، تیم ششم با تیم سوم و تیم پنجم هم با تیم چهارم به صورت رفت و برگشت رقابت خواهند کرد تا ۴ تیم برتر هر منطقه مشخص شود. 

سپس این هشت تیم برتر شرق و غرب قاره برای برگزاری مسبقات مراحل بالاتر راهی عربستان سعودی می‌شوند تا در بازی‌های تک حذفی تا فینال حضور یابند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از نکات قابل توجه رقابت‌های جدید افزایش قابل توجه جایزه تیم قهرمان است. به این ترتیب که جایزه ۴ میلیون دلاری که در حال حاضر به تیم قهرمان اختصاص می‌یابد قرار است به ۱۲ میلیون دلار افزایش یابد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تعویق سوپرجام ترکیه به دلیل مخالفت عربستان؛ اردوغان: ورزش را سیاسی نکنید

پیروزی شیرین پرسپولیس مقابل الدحیل؛ شاگردان یحیی گل‌محمدی با ۱ گل حریف قطری را شکست دادند

پرسپولیس با ارائه نمایشی ضعیف مغلوب النصر عربستان شد