NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

نسل جدید مربیان دنیای فوتبال؛ در سالهای آینده چه کسانی روی نیمکت تیم‌های بزرگ می‌نشینند؟

ژاوی آلونسو
ژاوی آلونسو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزگاری بزرگانی چون یوهان کرایف، فابیو کاپلو، آریگو ساکی، اسون گوران اریکسون، الکس فرگوسن، مارچلو لیپی و فرانتس بکن بائر سرمربیان سرشناس دنیای فوتبال بودند و هر تیمی آرزو داشت چنین مربی روی نیمکت تیمش بنشیند اما آن دوران سالهاست که به سر رسیده است.

آگهی

برخی از آن مربیان دار فانی را وداع گفته و برخی هم دیگر خود را بازنشسته کرده‌اند. شاگردان همین مربیان برای سالها هدایت تیم‌های بزرگ در جهان فوتبال را برعهده داشتند و حتی هنوز هم چهره‌هایی چون پپ گواردیولا، کارلو آنچلوتی، ژوزه مورینیو، زین‌الدین زیدان، روبرترو مانچینی و بسیاری دیگر در زمره برترین سرمربیان دنیای فوتبال به شمار می‌روند.

اما حتی همین نسل هم به تدریج به پایان عصر خود نزدیک می‌شود و زمزمه‌ها مبنی بر کناره‌گیری آنها از دنیای مربی‌گری به گوش می‌رسد. یورگن کلوپ که سالهای رویایی را روی نیمکت بورسیا دورتموند و لیورپول داشته در پایان فصل قبل از جمع سرخپوشان جدا شد و حتی اعلام کرد شاید دیگر هیچ‌وقت مربیگری نکند. پپ گورادیولا پس از سالهای تکرار نشدنی با بارسلونا و منچستر سیتی می‌گوید در حال نزدیک شدن به نقطه پایان است. آنچلوتی هم گفته است که بعد از رئال مادرید دیگر هدایت هیچ تیمی را برعهده نخواهد گرفت.

اما وقتی این نسل طلایی از فوتبال کنار بروند، چه کسانی طلایه‌دار مربیان فوتبال خواهند بود؟ می‌خواهیم در این گزارش مروری بر برخی از استعدادهای مربیگری که برخی از آنها همین حالا هم توانایی‌های خود را نشان داده‌اند داشته باشیم.

احتمالا در صدر این لیست کسی نخواهد بود جز ژابی آلونسو اسپانیایی. سرمربی کنونی بایر لورکوزن که با پیراهن سه تیم رئال مادرید، لیورپول و بایرن مونیخ به افتخارات فراوانی در دنیای بازیگری رسید تجربیات ارزشمندی از کار کردن با سرمربیان سرشناسی چون رافا بنیتز، ژوزه مورنیو، کارلو آنچلوتی، یوپ هاینکس و پپ گواردیولا کسب کرده است. او اگر از هر کدام از آنها تنها چند چیز آموخته باشد می‌تواند خود را به یکی از برترین مربیان دنیا تبدیل کند.

اتفاقی که در حال وقوع است و او فصل گذشته توانست با بایر لورکوزن در لیگ آلمان غوغا کند و برای نخستین بار این تیم را در بوندسلیگا به قهرمانی برساند و رکورد شکست‌ناپذیری در دنیای فوتبال را هم جا به جا کرد. حالا تمام باشگاه‌های درجه ۱ اروپا برای استخدام او صف کشیده‌اند و مدیران تیم‌های مختلف آرزو دارند او را برای هدایت تیمشان داشته باشند.

میکل آرتتا دیگر مربی اسپانیایی است که احتمالا در سالهای آینده قهرمانی‌های پرشماری از تیم‌های او خواهیم دید. او با آرسنال در چند سال اخیر یکی از مدعیان قهرمانی بوده و هرچند هنوز به این مهم در لیگ برتر دست نیافته اما این دستیار پیشین پپ گواردیولا را می‌توان یکی دیگر از استعدادهای مربیگری در فوتبال جهان دانست.

نام دیگری که کمتر کسی از او چندان شنیده فابین هورزلر آلمانی است که پس از درخشش روی نیمکت تیم سن پائولی در لیگ آلمان حالا به انگلستان آمده و هدایت برایتون را برعهده گرفته است. این مربی ۳۱ ساله که حتی از برخی از بازیکنان تیمش هم جوان‌تر است یکی دیگر از استعدادهایی است که در سالهای آینده از او بیشتر خواهیم شنید.

سرجیو کونسیسائو پرتغالی که پس از چندین سال حضور روی نیمکت پورتو این باشگاه پرتغالی را ترک کرد یکی دیگر از کسانی است که در سالهای آینده احتمالا روی نیمکت باشگاه‌های بزرگ اروپایی خواهد نشست. کونسیسائو که در دوران بازیگری یکی از هافبک‌های تیم ملی پرتغال بود از دیگر مربیان صاحب سبک فوتبال جهان به شمار می‌رود.

تیاگو موتا، دیگر پرتغالی جوانی است که پس از درخشش با باشگاه بولونیا این فصل را در تورین آغاز کرد. موتا امسال هدایت یوونتوس را برعهده دارد و در همین ابتدای فصل هم توانسته اثرات خود را نشان دهد. موتای پرتغالی پیش از امضای قرارداد با یوونتوس متقاضیان زیادی داشت و حتی باشگاه میلان ایتالیا هم تلاش زیادی کرد تا این هافبک پیشین باشگاه اینتر را جذب کند اما در نهایت موتا تصمیم گرفت روی نیمکت گورخرهای تورین بنشیند.

روبرتو دی زربی ایتالیایی که عملکرد قابل توجهی در لیگ برتر انگلستان داشت امسال به لیگ فرانسه رفته و هدایت المپیک مارسی را برعهده دارد. دی زربی البته دیگر نتوانست مثل سالهای اول مربی‌گری‌اش درخشان ظاهر شود اما هنوز هم کارشناسان فوتبال اروپا او را یکی از مربیان آینده‌دار دنیای فوتبال می‌بینند.

ونسان کمپانی، مدافع بلژیکی پیشین باشگاه منچستر سیتی در ابتدای فصل جاری به شکل غیرمنتظره‌ای راهی مونیخ شد و هدایت بایرن را برعهده گرفت. این مربی جوان در صورت توفیق در آلیانز آرنا می‌تواند خود را به عنوان یکی از مربیان آینده‌دار معرفی نماید.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این فهرست البته می‌تواند از این هم مفصل‌تر باشد اما به نظر می‌رسد نسل جدید مربیان فوتبال در سالهای آتی در تسلط چنین چهره‌هایی خواهد بود و باشگاه‌های بزرگ فوتبال جهان برای داشتن چنین افرادی روی نیمکت تیم‌های خود با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تغییر رقابت‌های فوتبال لیگ قهرمانان آسیا؛ عربستان میزبان مراحل نهایی لیگ نخبگان آسیا شد

رکوردشکی‌های تیم ملی فوتبال فرانسه در شب هت‌تریک امباپه؛ خروس‌ها جبل‌الطارق را گلباران کردند

سر بابی چارلتون، اسطوره فوتبال انگلیس، در ۸۶ سالگی درگذشت