۱۴ متر تا رهایی و زندگی؛ امدادگران به کارگران هندی محبوس در تونل نزدیک‌تر شدند

امدادگران در کنار تونل به تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۲۳
امدادگران در کنار تونل به تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات امدادی هند روز جمعه اعلام کردند که تا نجات ۴۱ کارگری که به اثر ریزش یک تونل گرفتار شده‌اند تنها چند متر دیگر باقی‌ مانده است. مقامات دولتی اما از اعلام زمان دقیق امتناع می‌کنند.

آگهی

با اینکه عملیات نجات در ابتدا به خوبی پیش می‌رفت، اما اواخر روز چهارشنبه یک دستگاه حفاری که مسیر خود را از میان هزاران کیلو سنگ و بتن صاف کرده بود، ناگهان به میله‌های فلزی می‌رسد و امیدها برای موفقیت قریب‌الوقوع را نقش بر آب کرد. اما اکنون به نظر می‌رسد که مسیر هموارتر شده است.

گروه‌‌های امدادی با برانکاردهای خود آماده‌ هستند تا همزمان با کنار زدن آخرین بخش از آواری که همچنان سد راه است، این مردان درمانده را از میان ۵۷ متر لوله فولادی بیرون بکشند.

باسکار خلبه، مسئول این عملیات روز جمعه به خبرنگاران گفت: «ما باید ۱۴ متر دیگر در داخل تونل حفاری کنیم.» وی گفت: «اگر همه چیز خوب پیش برود، امیدواریم تا عصر امروز به آن‌ها برسیم.»

اما بیانیه دولت خاطرنشان کرده است که «به دلیل امکان نقص فنی، بستر چالش‌برانگیز کوه‌های هیمالیا و شرایط اضطراری پیش بینی نشده» تعیین هرگونه جدول زمانی دقیق ممکن نیست.

آمبولانس‌ها در حالت آماده‌باش قرار دارند و یک بیمارستان صحرایی نیز برای پذیرش این مردان در محل برپا شده است. این کارگران از ۱۳ روز پیش تا کنون در تونلی در دست ساخت در ایالت «اوتاراکند» در شمال هند واقع در منطقه کوهستانی هیمالیا به دام افتاده‌اند.

محوطه بیرون از این تونل آشفته است. از طرفی خویشاوندان و بستگان نگران گرد هم آمده‌اند و از طرف دیگر، گرو‌ه‌‌های نجات و مردم محلی به زیارتگاه خدایان هندو که در ورودی تونل نصب شده است، دست به دعا برداشته‌اند.

دعا به زیارتگاه خدایان هندو در محوطع بیرونی تونل به تاریخ ۲۳ نوامبر
دعا به زیارتگاه خدایان هندو در محوطع بیرونی تونل به تاریخ ۲۳ نوامبرخبرگزاری فرانسه

دشمنی به بزرگی هیمالیا

عطول کاروال، رئیس سازمان مدیریت بلایای طبیعی گفت که گرو‌ه‌‌های امدادی در حال تمرین هستند تا به محض شکسته شدن تونل فولادی، کارگران گرفتارشده را تا حد امکان سریع و ایمن بیرون بیاورند.

تا کنون به دلایل متعددی همچون ریزش آوار، ترس از فروریزش دوباره بخشی از خود تونل و همچنین خرابی ماشین‌های حفاری، این عملیات نجات با تأخیرهای زیادی مواجه شده است.

تا کنون به دلایل متعددی همچون ریزش آوار، ترس از فروریزش دوباره بخشی از خود تونل و همچنین خرابی ماشین‌های حفاری، این عملیات نجات با تأخیرهای زیادی مواجه شده است.

آقای کاروال روز پنجشنبه گفت: «در وهله اول امدادگران وارد خواهند شد. ما چرخ‌هایی را زیر برانکاردها گذاشته‌ایم تا وقتی وارد می‌شویم، بتوانیم کارگران را یکی یکی روی برانکارد بیرون بیاوریم. ما از هر نظر آماده‌ایم.»

رنولد دیکس، رئیس «انجمن بین‌المللی تونل‌زنی و فضاهای زیرسطحی» که برای کمک به نجات در محل حضور دارد، گفت که مهندسان حتی مجبور شده‌اند از میان تجهیزات و وسایل نقلیه مدفون شده نیز عبور کنند.

تصویری به دست آمده از یکی از کارگزان گرفتار شده در تونل به تاریخ ۲۱ نوامبر
تصویری به دست آمده از یکی از کارگزان گرفتار شده در تونل به تاریخ ۲۱ نوامبرآسوشیتدپرس

سید عطا حسنین، یک مقام ارشد امداد و نجات و ژنرال بازنشسته، گفت که تلاش‌ امدادگران «مانند یک نبرد» است. او در روز پنجشنبه گفت: «در این نبرد، زمین دشمن شما است. ساختار زمین شناسی هیمالیا عین دشمن است... کار بسیار چالش برانگیزی است.»

ساخت این تونل در سال ۲۰۱۸ آغاز شده بود و قرار بود تا ژوئیه ۲۰۲۲ تکمیل شود.

مسیر زیارتی «چاردم» یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر، به شمار می‌رود که هدف آن اتصال چهار مکان مهم زیارتی هندوها در شمال هند از طریق یک جاده دو طرفه ۸۸۹ کیلومتری است.

کارشناسان نسبت به تأثیر ساخت و سازهای گسترده در اوتاراکند هشدار داده‌اند،‌چرا که بخش های بزرگی ازاین منطقه مستعد رانش زمین است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز آتش‌بس چهار روزه در غزه؛ ضرورتی سیاسی برای اسرائیل یا تنفسی نظامی برای حماس؟

هند برای مقابله با آسمان آلوده دهلی‌نو دست به دامن «باران مصنوعی» می‌شود

استراتژی اسرائیل برای «جنگ تونل‌ها»؛ غزه ۳۶۵ کیلومتر مربعی ۵۰۰ کیلومتر تونل دارد