گفتگوی اختصاصی نخست‌ وزیر پیشین اسرائیل با یورونیوز؛ «هنوز به اصل عملیات نرسیده‌ایم»

ایهود اولمرت
ایهود اولمرت Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در اوج نگرانی‌های جدی از شرایط بشردوستانه در نوار غزه، اسرائیل در این روزها همچنان به حملات زمینی خود در این باریکه ادامه می‌دهد. ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل در مصاحبه با یورونیوز اعلام کرد که تا زمانی که اسرائیل به پایان بازی خود، یعنی نابودی حماس نرسد، باید جنگ ادامه یابد.

آگهی

اولمرت: تک‌تک شهروندان غیرنظامی، همه نوزادان یا هر کودکی که کشته می شود وحشتناک است، پس من نمی‌خواهم در مورد اعداد و ارقام بحث کنم. 

وقتی سازمان ملل و یا مثلا بریتانیا سفیران مستقر در سازمان ملل را به مسیری هدایت می‌کنند که علیه آتش‌بس رای دهند، به عبارت دیگر وقتی خودشان اغماض می‌کنند، اسرائیل هم به عملیات نظامی خود ادامه می‌دهد.

چه انتظاری داشتند؟ اینکه تلفات جانی نداشته باشد؟

«هنوز اصل عملیات مانده»

اولمرت: ما هنوز به اصل عملیات نرسیده‌ایم. مقر اصلی حماس در خان یونس در قسمت جنوبی نوار غزه قرار دارد. آن‌ها [حماس] اونجا دارای گروه رهبری هستند، مخفی شده‌اند، سنگر دارند، مقر فرماندهی دارند، و سکوهای پرتاب راکت دارند.

یورونیوز: جالب است که می گویید خان یونس مقر فرماندهی است چرا که تا هفته گذشته از بیمارستان شفاء به عنوان قلب تپنده حماس یاد می‌شد. با این حال انگار خبری از وجود تونل زیرزمینی یا سلاح نیست.

اولمرت: سلاح‌ها را که دیدید، رهبرانشان را ندیدید. اما خب نمی‌دانم، اخبار جعلی هم زیاد وجود دارد. امروزه [اخبار جعلی] بخشی از زندگی است، همه چیز بی ‌مبالات انتشار می‌یابد. 

با این حال، اگر دو هفته پیش هم از من می پرسیدید، به شما می گفتم که مقر [حماس] واقعاً در خان یونس است. آنچه اسرائیل باید بداند این است که [رسما] اعلام کند که هر زمان که نبرد نظامی تمام شود، اسرائیل بلافاصله آماده مذاکره با تشکیلات خودگردان فلسطین برای یک راه‌حل دو کشوری است.

که به این معنی خواهد بود که غزه به عنوان بخشی از دولت فلسطین قرار خواهد گرفت.

اولمرت در جمع معترضان به سیاست‌ اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو در تاریخ سوم ژوئیه ۲۰۲۳
اولمرت در جمع معترضان به سیاست‌ اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو در تاریخ سوم ژوئیه ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

یورونیوز: آیا باید در مورد اینکه ارتش اسرائیل به موقع از خود واکنش نشان نداد تحقیقات صورت گیرد؟ خب، وقتی پای صحبت خیلی از خانواده‌های [اسرائیلی در نزدیکی مرز با غزه] می‌نشینید، می‌بینید که آن‌ها واقعا در بهت هستند که چرا برای مدت طولانی در کیبوتص‌ها تنها رها شده‌ بودند.

اولمرت: باید یک تحقیق و بررسی بسیار دقیق در این زمینه انجام شود. یک چیز را از اعماق وجودم می‌دانم، اینکه هر وقت به تصمیم گیرندگان [اسرائیلی] از ظرفیت چنین حمله‌ای سخن گفته می‌شد، [پاسخ می‌دادند] این عرب‌ها، همین عرب‌های پست، آن‌ها که چیزی بلد نیستند؟

[مثلا] چه کار می‌توانند بکنند؟ مگر آن‌ها می‌توانند حریف ما بشوند؟ ما اسرائیلی‌ها، ملت شرکت‌های استارت‌آپ، نتیجه پختگی، نتیجه درایت، نتیجه شجاعت، و [در کل] نتیجه همه چیز هستیم.

آن‌ها [حماس] به ما ثابت کردند که با ما برابر هستند. اینکه آن‌ها هم جدی و پیچیده هستند. [منتها] تنها چیزی که هست این است که آنها وحشی هستند و ما باید آنها را نابود کنیم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ اسرائیل با حماس؛ بایدن خواستار «اتحاد مجدد نوار غزه و کرانه باختری» شد

تشدید خشونت‌ها در کرانه باختری؛ آیا شهرک‌نشینان اسرائیلی جبهه جنگ جدیدی را باز خواهند کرد؟

چرا حیات سیاسی نتانیاهو به جنگ غزه و حتی گسترش آن در منطقه گره خورده است؟