جو بایدن و شی‌جین پینگ بالاخره در آمریکا با یکدیگر ملاقات می‌کنند

دیدار بایدن و شی جین پینگ
دیدار بایدن و شی جین پینگ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از چندین بار تغییر برنامه، بالاخره برای نخستین بار در طول یک سال اخیر قرار است شی جی پینگ، رهبر چین با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در سان فرانسیسکو دیدار کند.

آگهی

این دیدار قرار است روز چهارشنبه و در حاشیه اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه برگزار شود به میزبانی رئيس جمهوری آمریکا برگزار شود. این ملاقات در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌های جهانی در نقاط مختلفی از کره زمین دیده می‌شود و جنگ میان اسرائيل و حماس هم به سایر مناقشات جهانی اضافه شده است. 

پیش‌بینی می‌شود مدیریت تنش‌ها میان پکن و واشنگتن که در ماه‌های اخیر در پی وقوع تحولاتی چون بالون جاسوسی چین در آمریکا و همچنین افزایش روابط میان ایالات متحده با تایوان شدت گرفته مورد بحث و گفتگو قرار گیرد. همچنین انتظار می‌رود رهبران دو قدرت جهانی دیدگاه‌های خود را در خصوص آخرین تحولات جنگ روسیه و اوکراین و همچنین مناقشه اسرائيل و فلسطینی‌ها با یکدیگر به اشتراک بگذارند. 

هر چند بعید است این مذاکرات به اختلافات ریشه‌دار طرفین پایان دهد اما مقام‌های آمریکایی امیدوارند که بحث‌های سازنده میان رهبران دو کشور بتواند به نتایجی ولو اندک در پایان این گفتگوها منجر شود. هنوز به صورت دقیق اعلام نشده که جو بایدن و شی جین پینگ چه زمانی با یکدیگر ملاقات خواهند کرد و دو طرف به دلایل امنیتی از انتشار جزئيات این نشست خودداری کرده‌اند. 

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در خصوص این دیدار می‌گوید: «دو رهبر در مورد اهمیت تداوم خطوط ارتباطی باز و اینکه چگونه می‌توانند به شیوه‌ای مسئولانه به مدیریت رقابت و همکاری با یکدیگر در موضوعات مورد علاقه طرفین ادامه دهند گفتگو خواهند کرد.» 

از زمان به قدرت رسیدن آقای بایدن این دومین دیدار میان رهبران چین و آمریکا است که صورت می‌گیرد و این ملاقات پس از ماه‌ها تداراکات بالاخره نهایی شده است. آخرین بار دو طرف در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی اندونزی با یکدیگر گفتگو داشتند که حدود ۳ ساعت به طول انجامید. از آن زمان به بعد مناسبات میان این دو قدرت جهانی تیره‌تر شده و اتفاقاتی چون مساله تایوان هم به ویژه بر این روابط سایه افکنده است. 

پکن از واشنگتن انتظار دارد که پیش از انتخابات ریاست جمهوری تایوان اطمینان دهد که از حاکمیت این جزیره حمایت نمی‌کند. سال گذشته و پس از سفر نانسی پلوسی، رئيس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش‌های میان پکن و واشنگتن بیش از قبل شدت گرفت. همچنین توقف کوتاه تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان، در ایالات متحده آمریکا در سال جاری لطمه دیگری به این روابط وارد کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مجموعه این موضوعات از مساالی خواهد بود که رهبران دو کشور در حاشیه نشست سان فرانسیسکو در مورد آنها گفتگو می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر خارجه آمریکا همزمان با تصویب کمک میلیاردی به تایوان، به چین سفر کرد

جو بایدن: واشنگتن به دنبال دوری از پکن نیست

توافق دو کره، چین و آمریکا بر سر «اصول» انتشار اعلامیه پایان رسمی جنگ در شبه‌جزیره