نخستین تماس تلفنی رهبران چین و آمریکا پس از ۷ ماه

تصویر آرشیوی از دیدار جو بایدن و شی‌جین‌پینگ
تصویر آرشیوی از دیدار جو بایدن و شی‌جین‌پینگ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جو بایدن و شی جین پینگ در این تماس تلفنی توافق کردند که در خصوص موضوعاتی که طرفین بر سر آنها با یکدیگر همگرایی دارند همکاری کنند و در خصوص مسائل مورد اختلاف نیز گفتگو میان پکن و واشنگتن در دستور کار قرار گیرد.

آگهی

جو بایدن برای نخستین بار طی هفت ماه اخیر با شی جین پینگ، همتای چینی خود گفتگو کرد. رئيس جمهوری آمریکا در ماه فوریه و پس از حضور در کاخ سفید با رئیس جمهوری چین خود تماس گرفته بود و پس از آن هرگز مکالمه‌ای میان رهبران دو کشور برقرار نشده بود.

کاخ سفید روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که روسای جمهوری دو کشور درباره مسائل گسترده‌ای از جمله منافع جهانی، روابط دوجانبه و همچنین صلح و ثبات در شرق آسیا با یکدیگر گفتگو کردند.

این تماس تلفنی در حالی صورت گرفته که طی ۷ ماه گذشته هیچ تماس مستقیمی میان رهبران دو ابرقدرت جهانی برقرار نشده بود و روابط پکن و واشنگتن در سطح وزرا محدود مانده بود. از زمان روی کار آمدن جو بایدن، تنش‌های میان چین و آمریکا که در دولت دونالد ترامپ شدت یافته بود، همچنان ادامه‌دار بوده است. دو طرف بر سر موضوعاتی چون هنگ‌کنگ، تایوان و همچنین تجارت جهانی با یکدیگر اختلافات جدی داشته‌اند.

کاخ سفید در بیانیه خود تاکید کرده در این تماس تلفنی جو بایدن و شی جین پینگ گفتگوهای راهبردی گسترده‌ای در خصوص زمینه‌هایی که در آن منافع دو طرف با یکدیگر پیوند خورده انجام دادند. همچنین طرفین توافق کرده‌اند که در خصوص موضوعاتی که منافع، ارزش‌ها و دیدگاه‌های آنها با یکدیگر متفاوت است گفتگو کنند.

این تماس تلفنی که ۹۰ دقیقه هم به طور انجامیده کمتر روی موضوعات کلیدی متمرکز بوده و طرفین بیشتر در خصوص راه‌های پیش‌رو برای روابط چین و ایالات متحده با یکدیگر بحث و گفتگو کردند. در بخش دیگری از بیانیه‌ کاخ سفید آمده است: «دو رهبر یک بحث استراتژیک وسیع داشتند و در آن در مورد موضوعاتی که همگرایی در منافع دو طرف وجود دارد به علاوه پرونده‌هایی که طرفین بر سر منافع، ارزش‌ها و دیدگاه‌ها با یکدیگر اختلاف نظر دارند بحث و گفتگو کردند.

کاخ سفید ابراز امیدواری کرده است که دو طرف بتوانند با وجود اختلافات فزاینده، در موضوعات مورد علاقه مشترک از جمله تغییرات آب و هوایی و جلوگیری از بحران هسته‌ای در شبه جزیره کره با یکدیگر همکاری کنند.

تلویزیون دولتی چین گزارش داده که رئيس جمهوری این کشور در این تماس تلفنی ضمن انتقاد از راهبرد ایالات متحده در قبال چین تاکید کرده که سیاست دولت آمریکا در خصوص چین باعث بروز «مشکلات شدید» در روابط شده که با منافع اساسی دو ملت و منافع مشترک کشورهای سراسر جهان در تضاد است. این شبکه چینی به نقل از آقای پینگ گزارش داده که او در گفتگو با بایدن تاکید کرده که رویارویی میان پکن و واشنگتن به به هر دو کشور و همچنین به جهان آسیب می‌زند.

منابع چینی می‌گویند که رهبران دو کشور در این تماس تلفنی تایید کرده‌اند که طرفیت در خصوص مسائل مشترک از جمله تغییرات آب و هوایی، مقابله با بیماری کرونا، بهبود اقتصادی و مسائلی از این دست با یکدیگر گفتگو و همکاری کنند.

یک مقام کاخ سفید پس از این گفتگو به خبرگزاری رویترز گفته است که جو بایدن در این تماس به شی جین پینگ تاکید کرده که ایالات متحده قصد ندارد سیاست دولتش در قابل فشار بر چین در موضوعاتی از جمله حقوق بشر، تجارت و سایر موضوعاتی که معتقد است پکن خارج از هنجارهای بین‌المللی عمل می‌کند، دور شود.

به هر ترتیب و با وجود اختلافات گسترده طرفین، برقراری این تماس تلفنی پس از ۷ ماه می‌تواند زمینه‌ای برای فاصله گرفتن طرفین از شدت‌گیری تنش‌ها باشد و در عین حال زمینه‌هایی را برای گسترش همکاری‌ها، دست‌کم در موضوعات مورد علاقه طرفین فراهم سازد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چین: درگیری نظامی با آمریکا فاجعه‌بار است پس باید مسائل را با گفتگو حل کنیم

تماس تلفنی مقام آمریکایی با چین در دوره ترامپ؛ میلی: این تماس در محدوده شغلی‌ام بود

تنش در دریای جنوبی چین؛ رئیس‌جمهوری فیلیپین به پکن هشدار داد