تماس تلفنی مقام آمریکایی با چین در دوره ترامپ؛ میلی: این تماس در محدوده شغلی‌ام بود

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا
مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک افسر ارشد ارتش آمریکا روز جمعه گفت تماس‌هایی که با همتای چینی خود در آخرین ماه‌های حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید برقرار کرده است، «کاملا در حدود وظایف و مسئولیت‌های» شغلی وی بود.

آگهی

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز جمعه گفت تماس‌هایی که با همتای چینی خود در آخرین ماه‌های حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید برقرار کرده است، «کاملا در حدود وظایف و مسئولیت‌های» شغلی وی بود.

ژنرال میلی در نخستین اظهار نظر عمومی خود در مورد این گفت‌وگوها تصریح کرد که تماس‌ها «عادی» هستند و برای اطمینان هم پیمانان و دشمنان است که در این مورد، به منظور اطمینان از «ثبات استراتژیک» انجام شد.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در روزهای اخیر از سوی برخی افراد و جریان‌ها نسبت به دو تماس تلفنی که با ژنرال لی ژوچنگ از ارتش چین داشت مورد انتقاد قرار گرفته است. او در این تماس‌ها به همتای چینی خود اطمینان داد که ایالات متحده آمریکا قرار نیست به‌طور ناگهانی وارد جنگ با چین شود یا به این کشور حمله کند.

ماجرای این تماس‌ها که اکتبر سال گذشته و ژانویه سال ۲۰۲۱ انجام شد، ابتدا در گزیده‌ای از کتاب «مخاطره» نوشته باب وودوارد، روزنامه‌نگار واشنگتن پست و رابرت کوستا منتشر شد.

میلی روز جمعه تنها به دفاعی مختصر از تماس‌های خود پرداخت و گفت که قصد دارد در جلسه کنگره آمریکا با جزئیات در اینباره توضیح دهد.

من فکر می‌کنم که بهترین کار این است که نظرات خود را نگه‌دارم تا زمانیکه مقابل نهاد قانونگذاری که مسئولیت نظارت بر ارتش ایالات متحده را دارد قرار بگیرم.
مارک میلی

وی گفت: «من فکر می‌کنم که بهترین کار این است که نظرات خود را نگه‌دارم تا زمانی که مقابل نهاد قانونگذاری که مسئولیت نظارت بر ارتش ایالات متحده را دارد قرار بگیرم.»

وی تاکید کرد که در جلسه کنگره مربوط به این موضوع جزییات را توضیح می‌دهد.

میلی و لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا قرار است در تاریخ ۲۸ سپتامبر در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا شهادت دهند، جلسه‌ای که در ابتدا قرار بود درباره خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان باشد.

با این حال، انتظار می‌رود که میلی درباره تماس‌های تلفنی با سوالات سختی روبرو شود. دومین تماس تلفنی میلی در تاریخ هشت ژانویه انجام شد که دو روز پس از حمله به کنگره بود.

یک کمیته ویژه مجلس نمایندگان که در حال بررسی حمله شش ژانویه در کنگره است، خواستار اطلاع از جزییات تماس میلی شده است.

میلی در سال ۲۰۱۹ از سوی ترامپ به‌عنوان رئیس ستاد مشترک منصوب شد و در این پست در دولت بایدن باقی ماند. کاخ سفید و رئیس پنتاگون گفته‌اند که همچنان به میلی اعتماد کامل دارند.

در کتاب جدید آمده است که میلی از اقدامات ترامپ در اواخر دوران ریاست جمهوری‌اش می‌ترسید و دوبار با همتای چینی خود تماس گرفت تا به او اطمینان دهد که ایالات متحده قصد حمله به چین را ندارد.

برخی از قانونگذاران آمریکایی می‌گویند که میلی از اختیارات خود فراتر رفته و از بایدن خواسته‌اند که او را برکنار کند. از سوی دیگر دونالد ترامپ در واکنش به این موضوع، میلی را خیانتکار نامیده و از او انتقاد کرده است. وی گفته است میلی هیچگاه درباره تماس‌هایی که با چین برقرار شده است به من چیزی نگفته است.

بایدن پس از افشای این بخش از کتاب به خبرنگاران گفت: «من به ژنرال میلی اعتماد زیادی دارم.»

دفتر میلی این هفته در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تماس‌ها به منظور «اطمینان بخشیدن» به ارتش چین بوده و با مسئولیت‌های وی به‌عنوان رئیس ستاد مشترک هماهنگ بوده است.

میلی در نخستین تماس خود به همتای چینی خود اطمینان داد که «دولت آمریکا ثبات دارد و همه چیز درست خواهد شد.» وی به لی گفته بود: «ما قصد حمله یا انجام هیچ‌گونه عملیات علیه شما را نداریم.» وی همچنین گفته بود که اگر قصد حمله داشتند زودتر تماس می‌گیرند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرمانده ارتش آمریکا: از ترس حمله ترامپ به چین پنهانی به پکن هشدار داده بودم

نخستین تماس تلفنی رهبران چین و آمریکا پس از ۷ ماه

مجلس نمایندگان آمریکا طرح اجبار مالک چینی به واگذاری تیک‌تاک را تصویب کرد