جو بایدن: واشنگتن به دنبال دوری از پکن نیست

چین و آمریکا
چین و آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه گفت که آمریکا به دنبال فاصله گرفتن از چین نیست؛ بلکه برعکس می‌خواهد روابط خود را با این کشور بهبود ببخشد.

آگهی

این سخنان در حالی بیان شد که آقای بایدن قرار است روز چهارشنبه در سانفرانسیسکو با همتای چینی خود، شی جین پینگ دیداری ۴ ساعته داشته باشد.

این گفتگوها در حاشیۀ نشست سران کشورهای عضو «سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه» انجام خواهد شد که این هفته به میزبانی شهر سانفرانسیسکو برگزار می‌شود.

با این وجود، مکان گفتگوی دو رئیس جمهور «املاک فیولی» است، منطقه‌ای در جنوب سانفرانسیسکو و دور از محل برگزاری نشست سران سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه.

جو بایدن که روز سه‌شنبه در کاخ سفید با خبرنگاران سخن می‌گفت، با اشاره به اهمیت از سرگیری ارتباطات عادی میان دو ابرقدرت از جمله «تماس‌های نظامی» آنها، تاکید کرد که تلاش می‌کند پس از یک دورۀ تیرگی روابط، تعاملات آمریکا با چین را به سمت بهتری سوق دهد.

او گفت: «ما به دنبال جدا شدن از چین نیستیم. آنچه می‌خواهیم بهبود روابط دو کشور است.»

آقای بایدن ابراز امیدواری کرد که این دیدار به هر دو طرف کمک کند تا «یک رابطه عادی را برقرار کنند و بتوانند در صورتی که بحرانی بوجود آمد، گوشی تلفن را بردارند و با یکدیگر صحبت کنند.»

بنا بر گزارش رسانه‌های ایالات متحده، انتظار می‌رود که در بخشی از گفتگوهای دوجانبۀ شی و بایدن در روز چهارشنبه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز حضور داشته باشند. با این وجود هر دوی این مقامات از اظهارنظر مستقیم در این باره خودداری کرده‌اند.

محور گفتگوهای دو رئیس جمهور نیز اعلام نشده است، اما گمان می‌رود که مسائلی همچون محدود کردن استفاده از هوش مصنوعی در سلاح‌های هسته‌ای، اختلافات دو کشور بر سر تایوان، تنش‌های تجاری، انتقال اجباری فناوری و موضوعات حقوق بشری باشد.

همچنین قرار است آقای شی، عصر چهارشنبه در مراسمی با حضور رهبران تجاری و فرهنگی ایالات متحده شرکت کند.

بایدن و شی در نوامبر سال گذشته میلادی نیز به مدت ۳ ساعت در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ با یکدیگر دیدار و گفتگو کرده بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جو بایدن و شی‌جین پینگ بالاخره در آمریکا با یکدیگر ملاقات می‌کنند

تسکین اختلافات؛ زبان رهبران استرالیا و چین درباره جذاب‌تر بودن پاندا یا شیطان تاسمانی نرم شد

«نقطه عطفی در تاریخ»؛ درخواست بایدن از آمریکایی‌ها برای کمک به اسرائیل و اوکراین