تسکین اختلافات؛ زبان رهبران استرالیا و چین درباره جذاب‌تر بودن پاندا یا شیطان تاسمانی نرم شد

دیدار رهبران استرالیا و چین
دیدار رهبران استرالیا و چین Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از پشت سر گذاشتن چندین سال تنش و دودستگی، رهبران استرالیا و چین روز دوشنبه در نشستی تقریبا نمادین که نشان‌دهنده بهبود نسبی روابط بین دو کشور است، با یکدیگر درباره اینکه جذابیت پاندا بیشتر است یا شیطان تاسمانی شوخی کردند.

آگهی

سفر آنتونی آلبانیزی نخست وزیر استرالیا، اولین سفر یک رهبر استرالیایی به کشور چین در هفت سال گذشته است که خود هم می‌تواند نشانه‌ای از سطح پایین روابط بین دو کشور و هم نشانه‌ای از شروع دوره‌ای از ثبات تلقی گردد.

آلبانیزی و شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین ضمن ابراز خرسندی از بهبود تدریجی روابط در یک سال گذشته، بر اهمیت تعامل دو طرفه علیرغم وجود اختلافات در موضوعاتی مانند مسائل دفاعی تاکید کردند.

از زمانی که این دو رهبر برای اولین بار در بالی اندونزی در ماه نوامبر ۲۰۲۲ با یکدیگر ملاقات کردند، چین که یکی از بازارهای اصلی استرالیا را تشکیل می‌دهد، برخی از محدودیت‌های تجاری را از روی محصولات استرالیایی برداشته است.

آقای آلبانیزی در حضور رسانه‌ها در ابتدای سخنان خود خطاب به شی جین‌پینگ گفت: «پیشرفتی که ما در پیشبرد روابط خود در این مدت داشته‌ایم، بدون شک بسیار مثبت بوده است. بطوریکه تجارت هم اکنون آزادتر شده و این به نفع هر دو کشور است.»

آقای شی نیز گفت که هر دو طرف تبادل نظر را از سر گرفته و برخی مشکلات را حل کرده‌اند. شی جین پینگ گفت: «روابط چین و استرالیا در مسیر صحیح بهبود و توسعه قرار گرفته است. من از دیدن این وضعیت خرسند هستم.»

آقای آلبانیزی گفت که قبل از بازگشت به استرالیا، در روز سه شنبه با لی چیانگ نخست وزیر چین نیز دیدار خواهد کرد.

چرا روابط تیره شده بود؟

روابط دو کشور در سال‌های اخیر با افزایش سوء ظن به مداخله چین در سیاست استرالیا به هم خورد. چین نیز به نوبه خود از درخواست‌های استرالیا برای تحقیق در مورد منشاء ویروس کووید-۱۹ ناخشنود بود.

تا اینکه چین با وضع تعرفه بر واردات کالا از استرالیا و همچنین ایجاد موانع تجاری غیررسمی باعث شد تا صادرکنندگان استرالیایی هر ساله تا ۲۰ میلیارد دلار استرالیا (برابر با ۱۳ میلیارد دلار آمریکا) برای محصولاتی مانند زغال سنگ، شراب، گوشت گاو، جو و لابستر متحمل پرداخت هزینه شوند.

این موانع از آن زمان تا به حال به طور قابل توجهی کاهش یافته است و اکنون تنها حدود ۲ میلیارد دلار استرالیا (۱.۳ میلیارد دلار آمریکا) برای صادرکنندگان هزینه دارد. 

از صحبت در مورد شراب تا زیبای شیطان تاسمانی

عکسی از یک پاندا (راست) و یک شیطان تاسمانی (چپ)
عکسی از یک پاندا (راست) و یک شیطان تاسمانی (چپ)کانوا

چین از خود نشانه‌هایی بروز داده است که می‌خواهد به سمت حذف تعرفه‌های تنبیهی از روی شراب استرالیا گام بردارد. اعمال این تعرفه‌ها ضربه شدیدی را به این صنعت وارد آورده است.

آلبانیزی به خبرنگاران گفت: «ما کمی هم در مورد شراب و کیفیت آن بحث کردیم.» نخست وزیر استرالیا گفت که شی جین‌پینگ در جریان ملاقات آن‌ها گفته که در جریان سفر به نیوزیلند، به او گفته شده که شراب‌های آنجا خیلی خوب هستند. آلبانیزی گفت: «من هم گفتم که وقتی صحبت از شراب قرمز باکیفیت به میان می‌آید، شراب استرالیا حرف اول را می‌زند.»

وقتی صحبت از شراب قرمز باکیفیت به میان می‌آید، شراب استرالیا حرف اول را می‌زند.
آنتونی آلبانیزی
نخست‌وزیر استرالیا

رهبر استرالیا گفت: آقای شی در مورد سفرهای خود به استرالیا هم صحبت کرد و شیاطین تاسمانی استرالیا را زیبا توصیف کرد. وقتی آلبانیزی در جواب می‌گوید که شیاطین تاسمانی قطعا به زیبایی پانداهای چینی نیستند، شی با استناد به فیلم کارتونی پاندای کونگ فو کار، پاسخ داد که البته همه پانداها ناز نیستند.

آلبانیزی گفت: «این نشان می‌دهد که واقعاً این دیدار چقدر گرم بوده است.»

از بازداشتی‌ها چه خبر؟

آقای آلبانیزی در پاسخ به یک روزنامه نگار تأیید کرد که او پرونده آقای «یانگ هنجون»، وبلاگ نویس استرالیایی حامی دموکراسی که تقریباً پنج سال است در چین بازداشت است را با آقای رئیس جمهوری چین مطرح کرده است، اما نگفت که آقای شی چه پاسخی به او داده است.

البته چین ماه گذشته میلادی خانم «چنگ لی»، روزنامه نگار استرالیایی را پس از سه سال بازداشت به اتهام جاسوسی آزاد کرد. پرونده‌ این روزنامه‌نگار به خودی خود به کانون تنش‌ها بین دو کشور تبدیل شده بود.

آلبانیزی در سفر خود به چین تا حد زیادی خوش‌بین به نظر می‌رسد، چرا که استرالیا همچنان به طور فعالانه به دنبال مشارکت امنیتی با بریتانیا و ایالات متحده برای مقابله با نفوذ چین در منطقه است.

رهبر استرالیا در سخنان آغازین خود برای آقای شی، بر اهمیت گفت‌وگوی سطح بالا در کنار ارتباط مردم با مردم تاکید کرد. آلبانیزی گفت: «وقتی اختلافات ایجاد می‌شود، مهم است که با یکدیگر ارتباط داشته باشیم. از همین ارتباطات است که تفاهم حاصل می‌شود.»

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

آلبانیزی قبل از آمدن به پکن میهمان مراسم افتتاحیه نمایشگاه سالانه واردات در شهر شانگهای چین بود؛ نمایشگاهی که در آن آقای «لی چیانگ»، نخست‌وزیر چین متعهد شد دسترسی به بازار این کشور را بیشتر کند.

سفر آلبانیزی تقریبا با پنجاهمین سالگرد اولین سفر نخست‌وزیر استرالیا به جمهوری خلق چین انجام می‌شود.

شی به آلبانیزی گفت: «بازدید شما در این زمان بسیار مهم است، زیرا بر گذشته استوار است و آغازگر راه آینده است.»

توئیت آقای آلبانیزی در شبکه اجتماعی ایکس

آلبانیزی در پستی در شبکه اجتماعی ایکس ضمن اشاره به سفر پنجاه سال پیش «ادوارد گاف ویتلام» نخست وزیر وقت استرالیا، عکس‌هایی از خودش و هیات همراهاش در بازدید از مکان تاریخی معبد بهشت را نیز به اشتراک گذاشت.

او در این پست نوشت: «از زمانی که او [گاف ویتلام] از معبد بهشت در پکن بازدید کرد، چیزهای زیادی تغییر کرده است. اما آنچه ثابت است این است که تعامل بین دو کشور ما همچنان امری مهم است.»

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جو بایدن: واشنگتن به دنبال دوری از پکن نیست

انتقاد مقامات ارشد چین و روسیه از سیاست آمریکا؛ نقش مجمع شیانگشان در دیپلماسی نظامی چیست؟

دادگاه استرالیا پرونده استرداد تفنگدار سابق آمریکا به اتهام آموزش خلبانان چینی را بررسی می‌کند