اسرائیل یک سامانه پیشرفته پدافند موشکی به عضو جدید ناتو می‌فروشد

شلیک آزمایشی سامانه پدافند موشکی «فلاخن داوود» اسرائیل
شلیک آزمایشی سامانه پدافند موشکی «فلاخن داوود» اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت دفاع اسرائیل روز یکشنبه از امضای قرارداد فروش سامانه دفاع ضد موشکی «فلاخن داوود» به فنلاند، عضو جدید ناتو و همسایه روسیه، خبر داد.

آگهی

مسئولان وزارت دفاع اسرائیل قرارداد فروش این سامانه را «تاریخی» خواندند و مبلغ آن را معادل ۳۱۷ میلیون یورو اعلام کردند.

در بیانیه‌ای مطبوعاتی که این وزارتخانه منتشر کرد، آمده است: «فلاخن داوود یکی از سامانه های پیشرو در جهان است که می‌تواند تهدیدات پیشرفته را به خصوص از جانب موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز، هواپیما و پهپادها رهگیری کند.»

فنلاند که ماه آوریل گذشته پس از پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی به عنوان سی و یکمین عضو ناتو شناخته شد، اعلام کرده است که تمایل دارد به این سیستم دفاعی پیشرفته مجهز شود.

به گزارش فرانس‌پرس، تهاجم نظامی روسیه به اوکراین امنیت اروپا را متزلزل کرده و این کشور شمال اروپا را که ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، وادار ساخته تا به چتر حمایتی ناتو بپیوندند.

سامانه پدافند موشکی «فلاخن داوود» قادر است راکت‌ها و موشک‌ها را در فاصله ۴۰ تا ۳۰۰ کیلومتری رهگیری کند.

اسرائیل که در حال حاضر و پس از حمله غافلگیر‌کننده هفت اکتبر حماسِ به خاک خود درگیر جنگ با این گروه اسلام‌گرای فلسطینی در غزه است، صنعت دفاعی پر رونقی را از چندین دهه گذشته تاکنون توسعه داده است.

صنعت دفاعی اسرائیل اخیرا به موفقیت‌های تجاری متعددی دست یافته است؛ در این خصوص می‌توان به توافقنامه فروش سپر ضد موشکی «پیکان ۳» به آلمان اشاره کرد که ماه سپتامبر به امضا رسید.

این سامانه پدافندی و ضد موشک‌های بالستیک که قرار است به تامین امنیت آسمان اروپا کمک کند سال ۲۰۲۵ تحویل کشور آلمان خواهد شد.

صادرات تسلیحات اسرائیل در سال ۲۰۲۲ به رکورد ۱۲.۵ میلیارد دلار (۱۱.۵ میلیارد یورو) رسید که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۵ میلیارد دلار افزایش داشته است.

موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم اخیرا اسرائیل را به عنوان نهمین صادرکننده بزرگ جهان در این بخش از محصولات صنایع دفاعی رتبه بندی کرده است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا شلیک موشک میلیون یورویی فرانسوی برای مقابله با پهپادهای ۲۰ هزار دلاری ایرانی به صرفه است؟

اسرائیل برای اولین بار از سامانه دفاع موشکی «پیکان-۳» برای رهگیری استفاده کرد

لاپید از مجلس نمایندگان آمریکا برای تصویب لایحه کمک یک میلیارد دلاری به گنبد آهنین اسرائیل تشکر کرد