کارشناسان اسرائیلی: بی‌بی برای بقای سیاسی است که بر طبل جنگ می‌کوبد

ینیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
ینیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته کارشناسان، نقص‌های امنیتی آشکار شده پس از حمله حماس می‌تواند بزرگترین و احتمالاً مهلک‌ترین ضربه را به باسابقه‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل وارد کند که در حال حاضر با مشکلات حقوقی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند.

آگهی

اسرائیلی‌ها که از زمان بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت در سال گذشته به شدت دچار اختلاف و چند دستگی‌ شده بودند، در جنگ علیه حماس متحد شده‌اند.

فرانس‌پرس در گزارشی آورده است که برغم این موضوع، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که رهبر سیاسی کهنه کار اسرائیل (بنیامین نتانیاهو) باید برای بقای خود پس از پایان درگیری‌های جاری بجنگد.

نویسنده این گزارش مدعی است که اسرائيل پس از شوکی که در پی حملات ۷ اکتبر حماس متحمل شد صفوف خود برای حمایت از فرمان عملیات نظامی این سیاستمدار ۷۴ ساله به منظور «درهم شکستن» مقاومت ستیزه جویان فلسطینی یکپارچه کرده است.

با این حال، به گفته کارشناسان، نقص‌های امنیتی آشکار شده پس از حمله حماس می‌تواند بزرگترین و احتمالاً مهلک‌ترین ضربه را به باسابقه‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل وارد کند که در حال حاضر با مشکلات حقوقی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند.

توبی گرین، مدرس علوم سیاسی در سیاست در دانشگاه برایلان اسرائیل و پژوهشگر دانشکده اقتصاد لندن، می‌گوید: «حمایت از نتانیاهو و دولت ائتلافی وی حتی قبل از ۷ اکتبر رو به افول بود و از زمان شروع جنگ نیز بسیار کاهش یافته است.»

بنا به پیش‌بینی این مدرس و محقق اسرائیلی، اگر در حال حاضر انتخابات در این کشور برگزار شود، «نتانیاهو به شدت شکست خواهد خورد.»

بنیامین نتانیاهو که حامیانش به او لقب «شاه بی‌بی» و «آقای امنیت» داده‌اند و منتقدان از او به عنوان «وزیر مجرم» یاد می‌کنند، مدت‌هاست که بر عرصه سیاسی اسرائیل تسلط دارد.

در گزارش فرانس پرس با استناد به نتایج آخرین نظرسنجی‌ها آمده است که «حمایت از نتانیاهو و حزب راست‌گرای او لیکود، به شدت کاهش یافته است.»

بسیاری از افراد به‌ویژه اسرائیلی‌هایی که در نزدیک مرز غزه زندگی می‌کنند از فقدان امنیت پس از حملات حماس که ۱۴۰۰ کشته به جا گذاشت در بیم و هراسند.

احساس امنیت مشترک اکثر اسرائیلی‌ها در دوران نتانیاهو، این افسر سابق واحد کماندویی که همیشه خود را به عنوان مدافع قاطع یهودیان معرفی می‌کرد، از بین رفته است.

تصمیم‌های جنگی برای تضمین بقای سیاسی

در حالی که سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی اسرائیل پس از حمله غافلگیر کننده هفت اکتبر حماس به شکست‌های امنیتی اعتراف کردند، اما نتانیاهو هیچ مسئولیتی را در این میان نپذیرفت.

متحدان نتانیاهو درباره نقش و مسئولیت نخست وزیر سکوت اختیار کرده‌اند و برخی از رقبا به کابینه جنگی او پیوسته‌اند تا از کارزار حملات و بمباران‌های اسرائیل در غزه که به گفته وزارت بهداشت حماس تاکنون ۹ هزار و ۷۷۰ کشته به جا گذاشته، حمایت کنند.

روون هازان، استاد علوم سیاسی در دانشگاه عبری اورشلیم، نتانیاهو را یک سیاستمدار «باهوش» خواند که اکنون در حال زمان خریدن است.

به گفته این کارشناس علوم سیاسی «او از پیش می‌داند که برای بقای خود می‌جنگد و هر تصمیمی که در این جنگ می‌گیرد برای تضمین بقای اوست.»

نتانیاهو اخیراً در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که آیا استعفا می دهد یا خیر؟ گفت: «تنها چیزی که قصد دارم آنرا کنار بگذارم حماس است.»

وی همچنین نسبت به درخواست‌های مکرر برای توقف حملات به غزه مقاومت می‌کند و معتقد است که آتش‌بس به منزله تسلیم شدن در برابر حماس است.

بنیامین نتانیاهو، که اولین دوره نخست وزیری‌اش در اسرائیل به سال ۱۹۹۶ باز می‌گردد در برابر موج انتقاد‌ها مجبور به اتخاذ موضع دفاعی شده است.

رهبر راست‌گراترین تاریخ دولت اسرائیل اعتراف کرد که باید درباره حملات هفت اکتبر پاسخ بدهد اما این کار را به پایان جنگ موکول کرد.

آگهی

او به تازگی باب اظهاراتی جنجالی که طی آن انگشت اتهام پس از حملات حماس به سمت سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائيل نشانه رفت مجبور به عذرخواهی شد.

برای برکناری «نتانیاهوی مکار» از قدرت، او یا باید استعفا دهد یا اکثریت پارلمانی را که ائتلاف حزبش با احزاب راست افراطی و فوق ارتدکس یهودی در اختیار دارد، از دست بدهد.

آمنون شاشوا، سرمایه دار برجسته حوزه فناوری اسرائیل گفته است که دولت نتانیاهو باید به دلیل «شکست‌ها، ناهماهنگی‌ها و بی کفایتی‌ها» فورا از قدرت کنار رود.

رهبر زخم‌ خورده

به گفته کارشناسان، در حالی که فشارها بر نتانیاهو حتی پیش از حملات هفت اکتبر نیز رو به افزایش بود؛ این رویارویی تنها خرید زمان محسوب می‌شود.

نخست‌وزیری که نزدیک به ۱۷ سال از ۲۷ سال گذشته در راس قدرت کشورش قرار داشته، هنوز در حال مبارزه با سه پرونده فساد در دادگاه است.

آگهی

معترضان به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو طی ۹ ماه منتهی به ۷ اکتبر تظاهرات گسترده‌ای را در مخالفت با اصلاحات قضایی تفرقه برانگیز دولت تندرو او به پا کردند و این اصلاحات را تهدیدی برای دموکراسی در کشورشان خواندند.

روون هازان، استاد علوم سیاسی دانشگاه عبری اورشلیم می‌گوید که اسرائيل پیش از حملات هفت اکتبر در شرف ازهم‌پاشیدگی سیاسی بود اما اکنون به دلیل جنگ از سیاست خبری نیست.

به گفته این محقق «سیاست در یک مقطعی بازخواهد گشت؛ سپس سؤالاتی مطرح می‌شود و اعتراضات از سر گرفته خواهد شد.»

هنگامی که جنگ به پایان برسد دولت اسرائیل احتمالاً دستور تشکیل یک کمیسیون تحقیق را خواهد داد؛ این کمیسیون شاید دولتی، با قدرت و نفوذ نسبتا کم و یا یک کمیسیون ملی مستقل باشد.

اگر کمیسیون به این نتیجه برسد مشخص شود که نتانیاهو در این حملات مقصر است، مشکل سیاسی او ممکن است بیش از پیش بحرانی شود.

آگهی

دولت هشدار داده است که جنگ ممکن است ماه‌ها طول بکشد و نتانیاهو تا سه سال آینده مجبور به برگزاری انتخابات نخواهد شد اما ناظران گمان نمی‌کنند که حیات سیاسی نخست وزیر تا آن زمان به طول انجامد.

به گفته روون هازان، «نشانه‌هایی» دال بر آگاهی اعضای ائتلاف حاکم بر این نکته که «بازی تمام شده است»، وجود دارد و «همه می‌دانند که او (نتانیاهو) زخم خورده است.»

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نامزد مورد نظر اسرائیلی‌ها برای هدایت کشور در صورت برپایی انتخابات، بنی گانتس، رهبر میانه‌رو و وزیری بدون پست در کابینه جنگ است که پیش از این بحران در اپوزیسیون جای داشت.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس جمهوری آمریکا خطاب به نتانیاهو: به نظر می‌رسد حمله به بیمارستان را طرف مقابل انجام داده نه شما

هشدار نتانیاهو به ایران و حزب‌الله: اشتباه قبل را تکرار نکنید، این بار بهای سنگین‌تری خواهید پرداخت

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم