«یورش به مسافران یهودی» در فرودگاه ماخاچ‌قلعه داغستان؛ خاخام روسی خواهان مجازات آشوبگران شد

یهودیان اولترا ارتدوکس قبل از جمع آوری آب از چشمه برای تهیه ماتزو، یک نان فطیر دست ساز سنتی برای عید پسح در بیت‌المقدس
یهودیان اولترا ارتدوکس قبل از جمع آوری آب از چشمه برای تهیه ماتزو، یک نان فطیر دست ساز سنتی برای عید پسح در بیت‌المقدس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از اینکه گروهی ظاهرا به قصد حمله به مسافرانی که از اسرائیل به داغستان پرواز کرده بودند، به فرودگاه ماخاچ‌قلعه هجوم بردند، جامعه یهودیان این منطقه عمدتا مسلمان‌نشین در کانون توجهات بین‌المللی قرار گرفته‌اند. یک خاخام ارشد روسیه هم از کرملین خواست تا این آشوبگران به سختی مجازات شوند.

آگهی

خاخام ارشد روسیه از کرملین خواست تا آشوبگران در منطقه داغستان که به فرودگاه حمله کرده بودند تا مسافران یهودی رسیده از تل‌آویو را «دستگیر» کنند به سختی مجازات شوند. 

ویدئوهایی که رویترز از فرودگاه ماخاچ‌قلعه، پایتخت جمهوری خودمختار داغستان به دست آورده نشان می‌دهد آشوب‌‌گران که اکثرا مردان جوان هستند، پرچم‌ فلسطین را به اهتزاز درمی‌آورند، شیشه‌ها را می‌شکند و «الله اکبر» گویان در فرودگاه می‌دوند. 

در پست تایید نشده در شبکه‌های اجتماعی، روی یکی از پلاکاردهایی که آشوب‌گران در دست دارند نوشته شده: «در داغستان جایی برای قاتلان کودکان وجود ندارد.» روی پلاکارد دیگر هم نوشته شده بود: «ما با پناهندگان یهودی مخالفیم.»

خاخام الکساندر بورودا، رییس فدراسیون جوامع یهودی روسیه خواستار واکنش سختگیرانه به این ماجرا شد. 

بورودا در بیانیه‌ای گفت که این بلوا «پایه‌های اساسی دولت چندفرهنگی و چند ملیتی ما را تضعیف کرده است» و احساسات ضد اسرائیلی ناشی از رویدادهای خاورمیانه به تهاجم آشکار علیه یهودیان روسیه تبدیل شده است. 

او ادامه داد: «علاوه بر این، می‌بینیم که مقامات محلی برای چنین حوادثی آماده نبودند و اجازه نقض گسترده نظم و قانون و تظاهرات گسترده با تهدید آشکار علیه یهودیان و اسرائیلی را دادند. من از رهبر کشور و نهادهای مجری قانون می‌خواهم که همه سازمان‌دهندگان و شرکت‌کنندگان این اقدامات ضدیهودی را پیدا و به سخت‌ترین شکل ممکن مجازات کنند.»

در پیامی در تلگرام از داغستانی‌ها خواسته شده بود در فرودگاه جمع شوند تا هواپیمای «مهمانان ناخوانده» نتواند فرود آید و به جای دیگری پرواز کند. این پیام که در کانال تلگرامی «اوترو داغستان» منتشر شده به جای استفاده از کلمه «یهودی» از کلمه «نجس» استفاده شده است. 

پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام گفت که شرکتش این کانال را به دلیل دعوت به خشونت و نقض قوانین تلگرام بسته است. 

به گفته پلیس ۶۰ نفر در ارتباط با این ناآرامی‌ها بازداشت شده‌اند و ۱۵۰ نفر از فعال‌ترین شرکت‌کنندگان هم شناسایی شده است. 

کاخ سفید: حمله به فرودگاه داغستان نوعی «قتل عام» است

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که هجوم به فرودگاهی در جمهوری عمدتا مسلمان‌نشین داغستان در روز یکشنبه توسط گروهی از دشمنان اسرائیل، با «قتل عام» قابل مقایسه است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به این موضوع گفت: «برخی این اتفاق را با قتل عام‌های اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم مقایسه می‌کنند و من فکر می‌کنم با توجه به ویدئویی که منتشر شد، این توصیف مناسبی است.»

او اضافه کرد: «این نفرت، تعصب و ارعاب خالص است.»

پای اوکراین در میان است؟

ناآرامی‌های در داغستان، جایی که قبلا هم روسیه در آنجا درگیر شورشیان اسلام‌گرا بود، برای پوتین که در حال جنگ با اوکراین است و می‌خواهد ثبات داخلی کشورش را قبل از انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده حفظ کند، دردسر ساز خواهد بود. 

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که این خشونت‌ها نتیجه «نفوذ بیرونی» بوده و «بدخواهان» از تصاویر ناراحت کننده غزه برای تحریک مردم استفاده می‌کنند. 

مازیار زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، اوکراین را به «نقش مستقیم و کلیدی» در این «تحریک‌سازی» متهم کرد. در مقابل هم میخائیلو پودولیاک، مشاور رییس جمهوری اوکراین به رویترز گفت که کی‌یف «هیچ ارتباطی» با این ناآرامی‌ها ندارد. 

یهودیان کوهستان قفقاز

در قرن گذشته جمعیت این گروه حدود ۱۰ هزار نفر می‌شد اما با مهاجرت‌هایی که طی این سال‌ها رخ داده تعداد آنها به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ خانواده رسیده‌ است. آنها در شهر باستانی «دربند» در ساحل غربی دریای خزر مستقر هستند. 

سال ۱۸۱۳ زمانی که نیروهای تزاری داغستان را از ایران جدا کردند این منطقه هم بخشی از امپراطوری روسیه شد. 

طی سال‌ها آنها در محلی که به عنوان «یهودیان کوهستانی» شناخته می‌شوند با لهجه فارسی مناطق جنوبی ایران صحبت می‌کنند. 

آگهی

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این واقعیت باعث شد که مقامات شوروی بعدها «ملیت» یا «قومیت» آنها را در گذرنامه‌ها به عنوان «تات» معرفی کنند. اصطلاحی که برای مردم فارسی زبانی که در بسیاری از مناطق دامنه‌های شمالی قفقاز زندگی می‌کردند به کار برده می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یورش به فرودگاه داغستان؛ مسکو تدابیر امنیتی در قفقاز را تشدید کرد؛قدیروف در صورت آشوب دستور شلیک داد

آرژانتین از پاکستان و سریلانکا خواست وزیر کشور ایران را بازداشت کنند

اسرائیلی ایرانی‌الاصل در آرزوی دیدن دوباره زادگاه؛ «از مرگ ایرانی‌ها در حمله اسرائیل ناراحت می‌شوم»