جام جهانی ۲۰۳۰ در شش کشور و سه قاره برگزار می‌شود؛ عربستان برای میزبانی ۲۰۳۴ اعلام نامزدی کرد

اعلام میزبانان جام جهانی فوتبال مردان ۲۰۳۰
اعلام میزبانان جام جهانی فوتبال مردان ۲۰۳۰ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مراکش، اسپانیا و پرتغال به عنوان میزبانان جام جهانی فوتبال مردان در سال ۲۰۳۰ اعلام شده‌اند. این در حالی است که به گفته فیفا تعدادی از بازی‌ها نیز در آرژانتین، پاراگوئه و اروگوئه برگزار خواهد شد.

آگهی

فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، روز چهارشنبه ۴ اکتبر (۱۲ مهر) میزبانان مسابقات جام جهانی فوتبال مردان در سال ۲۰۳۰ را اعلام کرد.

بنابر برنامه‌ریزی نهاد برگزارکننده مسابقات جام جهانی، سه بازی افتتاحیه این رقابت‌ها در آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه برگزار خواهد شد اما مسابقات بعد از آن به طور کامل به سه کشور پرتغال، اسپانیا و مراکش منتقل می‌شود.

جام جهانی ۲۰۳۰ درست یکصد سال پس از اولین دوره برگزاری این رقابت‌ها در سال ۱۹۳۰ در اروگوئه برگزار می‌شود. فیفا افتتاح رقابت‌های ۲۰۳۰ در این کشور را یک «جشن صدسالگی منحصر به فرد» خوانده است.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، در بیانیه‌ای گفت: «در سال ۲۰۳۰ ما یک رویداد جهانی منحصر به فرد خواهیم داشت. سه قاره، شامل آفریقا، اروپا و آمریکای جنوبی، و شش کشور شامل آرژانتین، مراکش، پاراگوئه، پرتغال، اسپانیا و اروگوئه متحد با هم از جهان استقبال خواهند کرد و این بازی‌های زیبا را جشن خواهند گرفت.»

اسپانیا و پرتغال در ابتدا خواهان میزبانی مشترک این رقابت‌ها بودند. آنها اما مدتی بعد از پیوستن مراکش، که قصد داشت به تنهایی میزبانی رقابت‌ها را بر عهده بگیرد، استقبال کردند و به این ترتیب سه کشور پیشنهاد میزبانی خود را در قالب یک بلوک به فیفا ارائه کردند.

این در حالی بود که سه کشور آمریکای جنوبی نیز، یعنی آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه به علاوه شیلی، برای مدت‌‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند تا رقابت‌های جام جهانی در یکصدمین سالگردش در این قاره برگزار شود. فیفا اما در نهایت میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ را به رقیب آنها داد.

مقامات فدراسیون بین‌المللی فوتبال همچنین روز چهارشنبه اعلام کردند که تنها کشورهای عضو کنفدراسیون‌های فوتبال آسیا و اقیانوسیه مجاز به نامزدی برای میزبانی رقابت‌های جام جهانی مردان در سال ۲۰۳۴ خواهند بود، چرا که همه کنفدراسیون‌های دیگر (کونکاکاف، آمریکای جنوبی، اروپا و آفریقا) در سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۳۰ میزبانی این رقابت‌ها را به عهده خواهند داشت.

ناظران می‌گویند این تصمیم فیفا درهای میزبانی را به روی عربستان سعودی باز خواهد کرد. مقامات این کشور پیشتر به دفعات ابراز علاقه کرده بودند که ۱۲ سال پس از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، بار دیگر این مسابقات را به حاشیه خلیج فارس بازگردانند.

روز چهارشنبه خبرگزاری دولتی عربستان سعودی گزارش داد که این کشور قصد دارد برای میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۴ نامزد شود.

در بیانیه فدراسیون فوتبال عربستان آمده است: «پادشاهی سعودی قصد دارد تورنمنتی در سطح جهانی ارائه دهد و در این کار از تحولات پیوسته اجتماعی و اقتصادی و همچنین اشتیاق عمیق به فوتبال در کشور الهام خواهد گرفت.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

 این در شرایطی است که استرالیا نیز پس از میزبانی موفقیت‌آمیز جام جهانی زنان امسال در نیوزلند نیم‌نگاهی به میزبانی میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ دارد. در این میان چین نیز از رقبای بالقوه میزبانی محسوب می‌شود.

جام جهانی فوتبال مردان بعدی در سال ۲۰۲۶، که برای اولین بار در آن ۴۸ تیم حضور خواهند داشت، به میزبانی آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار می شود.

فیفا در مراحل اولیه تصمیم گیری در مورد میزبانی جام جهانی فوتبال زنان در سال ۲۰۲۷ است. قرار است میزبان این رقابت‌ها در ماه مه ۲۰۲۴ انتخاب شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخستین جام جهانی با حضور ۴۸ تیم؛ تیم‌های قاره آسیا چگونه صعود می‌کنند؟

درخواست فیفا از تیم‌های حاضر در جام جهانی قطر: فقط روی فوتبال تمرکز کنید

آمریکا، کانادا و مکزیک مشترکا میزبان جام‌جهانی فوتبال سال ۲۰۲۶ شدند