پاریس: باکو تنها پس از کوچ جمعی ارامنه حاضر به همکاری با سازمان ملل شد؛ ایروان دست به‌دامان اروپا شد

کوچ آوارگان قره‌باغ به ارمنستان
کوچ آوارگان قره‌باغ به ارمنستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارمنستان خواهان کمک‌ اتحادیه اروپا برای فراهم کردن امکانات مناسب به منظور پذیرش موج گسترده آوارگان قره باغ کوهستانی شده است.

آگهی

فرانسه روز شنبه از اینکه آذربایجان تنها پس از خروج بیش از ۱۰۰ هزار ارمنی حاضر به پذیرش ماموران سازمان ملل در قره باغ کوهستانی شده است، ابراز تاسف کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد که با دولت آذربایجان بر سر ورود هیئتی از ناظران این سازمان به قره‌باغ کوهستانی توفق کرده است.

بر اساس این توافق، ناظران سازمان ملل متحد در ماموریتی که طی ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است برای ارزیابی نیاز‌های بشردوستانه در قره‌باغ کوهستانی، وارد این منطقه می‌شوند.

وزارت امور خارجه فرانسه ضمن ابراز تاسف از موافقت دیرهنگام آذربایجان با این ماموریت، اعلام کرده است که در جریان اعزام یک هیئت ارزیاب از سوی سازمان ملل متحد به قره‌باغ قرار گرفته است.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: «آذربایجان تنها پس از آنکه ۱۰۰ هزار تن از ساکنان ارمنی‌تبار قره‌باغ کوهستانی تحت شرایطی که روسیه نیز در آن نقش داشته به ارمنستان گریختند، حاضر شده است که به چنین دسترسی محدودی چراغ سبز بدهد.»

منطقه قره باغ کوهستانی در پی تهاجم برق آسای اخیر ارتش آذربایحان و تسلیم شدن نیروهای جدایی‌طلب روز شنبه تقریباً به طور کامل خالی از سکنه شد.

Vahram Baghdasaryan/PHOTOLURE
تظاهرات در ایروان در حمایت از روبن وارطانیان، رهبر سابق منطقه قره‌باغ که توسط نیروهای ارتش آذربایجان دستگیر و به باکو منتقل شدVahram Baghdasaryan/PHOTOLURE

آخرین گزارش‌های حاکی است که بیش از ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان این منطقه از بیم خشونت‌های احتمالی و اقدامات تلافی‌جویانه آذربایجان به ارمنستان گریخته‌اند.

رئیس این منطقه جدایی‌طلب روز پنجشنبه حکم انحلال تمامی سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی را از اول ژانویه سال آینده میلادی صادر کرد؛ حکمی که نشان دهنده پایان حیات جمهوری خودخوانده «آرتساخ» پس از سه دهه است.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه روز شنبه خود بر تعهد دوباره برای حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان، کشوری که آوارگان قره‌باغ در آن پناه گرفته‌اند، تاکید کرد.

پاریس همچنین از اختصاص کمک‌های مضاعف به پناهندگان و آوارگان در ارمنستان و قره باغ کوهستانی خبر داده که میزان این کمک‌ها را از ابتدای سال جاری تا کنون به ۱۲.۵ میلیون یورو افزایش می‌دهد.

ارمنستان خواهان کمک‌ اتحادیه اروپا برای رسیدگی به آوارگان قره‌باغ است

از سوی دیگر، دفتر نخست وزیری ایتالیا روز شنبه اعلام کرد که ارمنستان خواهان کمک‌ اتحادیه اروپا برای فراهم کردن امکانات مناسب به منظور پذیرش موج گسترده آوارگان قره باغ کوهستانی است.

رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز جمعه تایید کرد که که از زمان آغاز عملیات نظامی اخیر آذربایجان برای بازپس گرفتن کنترل قره باغ کوهستانی تاکنون، بیش از ۱۰۰ هزار پناهجو وارد ارمنستان شده‌اند.

در بیانیه دفتر نخست وزیری ایتالیا همچنین ضمن اشاره به تلا‌ش‌های رُم برای ایجاد ثبات در منطقه، آمده است که ارمنستان از اتحادیه اروپا درخواست پناهگاه‌های موقت و تجهیزات پزشکی کرده است.

گفتنی است که پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرده بود که بروکسل پنج میلیون یورو برای کمک‌های بشردوستانه به ساکنان قره‌باغ کوهستانی اختصاص داده است.

قره باغ کوهستانی، منطقه‌ای کوچک در قلمرو خاک آذربایجان که جمعیتی اغلب ارمنی تبار را در خود جای داده است در دهه ۱۹۹۰ میلادی و نیز سال ۲۰۲۰ دوبار به کانون جنگی تمام عیار میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان تبدیل شد.

نبرد میان دو سوی این مناقشه اواخر ماه جاری در پی تشدید اختلافات بر سر بسته ماندن دالان لاچین و نیز انتخاب رئیس جدید و جدایی‌طلب جمهوری خودخوانده آرتساخ از سر گرفته شد.

این نبرد که گمان می‌رفت به سومین جنگ تمام عیار میان دو طرف منجر شود با تهاجم برق آسای نظامیان آذربایجانی و تسلیم شدن جدایی‌طلبان به یک پیروزی بزرگ برای باکو تبدیل شد.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله انتحاری به وزارت کشور ترکیه؛ آنکارا به تلافی مواضع شورشیان کُرد در شمال عراق را هدف گرفت

فرار ارامنه قره‌باغ کوهستانی از دست ارتش جمهوری آذربایجان؛ سفری که مقصدی ندارد

آذربایجان می‌گوید جنگجویان ارمنی قره‌باغی را که سلاح زمین بگذارند عفو می‌کند