یونان برای کمبود نیروی کار به مهاجران غیرقانونی روی می‌‌آورد

عکس آرشیوی از مهاجرانی که اردوگاه آتش گرفته خود را در لزبوس یونان ترک می‌کنند
عکس آرشیوی از مهاجرانی که اردوگاه آتش گرفته خود را در لزبوس یونان ترک می‌کنند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مهاجران غیرقانونی ادغام شده در یونان قرار است برای جبران کمبود نیروی کار در بخش‌های کشاورزی، ساخت و ساز و گردشگری مورد استفاده قرار گیرند.

آگهی

دولت یونان در نظر دارد برای جبران کمبود نیروی کار در این کشور که بخش‌های مختلف را شامل می‌شود از مهاجران غیرقانونی استفاده کند.

مسئولان دولت محافظه‌کار یونان به همین منظور کار روی طرحی به منظور ادغام صد‌ها هزار مهاجر غیرقانویی در این کشور را آغاز کرده‌اند.

رویترز در گزارشی به نقل از مقامات یونانی اعلام کرد که مهاجران ادغام شده قرار است برای جبران کمبود نیروی کار در بخش‌های کشاورزی، ساخت و ساز و گردشگری مورد استفاده قرار گیرند.

یونان همانند اغلب کشورهای اروپایی، طی دوره همه گیری بیماری کووید۱۹ در سال ۲۰۲۰ با کوچ اجباری شمار زیادی از نیروهای کار اعم از بومیان یا مهاجران قانونی روبرو شد؛ این در حالیست که بسیاری از این افراد هنوز به کشورهای یاد شده بازنگشته‌اند.

دیمیتریس کایریدیس، وزیر مهاجرت یونان به تلویزیون دولتی این کشور گفت: این طرح به حدود ۳۰۰ هزار مهاجری که به صورت غیرقانونی در کشور زندگی می‌کنند امکان می‌دهد که در برخی بخش‌ها مشغول به کار شوند.

وی سپس افزود: «باید بدون دامن زدن به موجی تازه از مهاجرت غیرقانونی به یونان، ببینیم با جمعیتی که در حال حاضر در کشور ما هستند، چه باید کرد.»

وزیر مهاجرت دولت یونان به جزئیات بیشتری در خصوص این طرح که هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد، اشاره نکرد.

یک مسئول ارشد وزارت مهاجرت یونان به رویترز گفت که انتظار می رود آقای کایریدیس این طرح را به طور رسمی در جلسه ماه آینده هیئت دولت مطرح کند.

این طرح در حالی قرار است مورد بررسی قرار گیرد که یونان از زمان انتخاب کیریاکوس میتسوتاکیس در سال ۲۰۱۹ به عنوان نخست وزیر، موضع سختگیرانه ای در قبال مهاجرت اتخاذ کرده است.

دولت یونان در همین راستا مرزبانان بیشتری را به کار گرفته و گشت زنی در مرزهای زمینی و دریایی خود را برای جلوگیری از ورود موج تازه مهاجران افزایش داده است.

این کشور اروپایی با جمعیتی ۱۱ میلیون نفری مدت‌هاست که هزاران مهاجر از خاورمیانه، آسیا و اروپای شرقی را که برای یافتن شغل و زندگی بهتر کشورشان را ترک کرده‌اند به سوی خود جذب کرده است.

مهاجرانی که سال‌هاست به صورت غیرقانونی عمدتا در مزارع کشاورزی، یا در بخش‌های ساخت و ساز و حتی به عنوان کارگر خانگی در این کشور کار و زندگی می‌کنند.

وزیر کشاورزی یونان نیز گفته است که برای حل مشکل کمبود نیروی کار و تلاش برای امکان استفاده قانونی از مهاجران غیرقانونی در این بخش با وزارت مهاجرت رایزنی کرده است.

به گفته وزیر کشاورزی یونان، این بخش هر سال به حدود ۱۸۰ هزار کارگر برای کشت و برداشت روی زمین نیاز دارد و این کمبود اغلب بواسطه اجرای طرح‌های تامین نیروی کار از کشورهای آلبانی، بنگلادش، هند و مصر پر می شود که معمولا به دلیل قوانین دست و پا گیر اداری با تاخیرهایی همراه است.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یونان تعداد بازدیدکنندگان آکروپولیس را محدود می‌کند

تصاویر هوایی از اراضی سوخته «رودس»؛ آتش‌سوزی با این جزیره یونان چه کرد

روایت تکان‌دهنده مهاجران از فاجعه غرق شدن لنج؛ «تلاش نافرجام گارد ساحلی یونان حادثه را رقم زد»