روایت تکان‌دهنده مهاجران از فاجعه غرق شدن لنج؛ «تلاش نافرجام گارد ساحلی یونان حادثه را رقم زد»

کشتی ماهیگیری حامل پناهجویان در سواحل یونان
کشتی ماهیگیری حامل پناهجویان در سواحل یونان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بازماندگان فاجعه غرق شدن لنج صیادی حامل پناهجویان در سواحل یونان که به جان باختن صد‌ها نفر منجر شد روایت‌های تکان دهنده‌ای را از این تراژدی ارائه کرده‌اند.

آگهی

این روایت‌ها نشان می‌دهد که قاچاقچیان انسان در شمال آفریقا از هر ترفندی برای کسب منافع مادی استفاده کرده و جان انسان‌ها را فدای اهداف غیرانسانی خود می‌کنند.

بازماندگان این فاجعه می‌گویند که قاچاقچیان شمار زیادی پناهجو را در محیط کوچک لنج به صورت بسیار فشرده گنجانده و راهی دریا کردند.

آنها می‌گویند که به دلیل مخاطرات دریا، شرایطی جهنمی را در طول سفر تجربه کرده و بدون آب و غذا در این راه رها شده بودند.

برخی نیز به پایان غم انگیز ماجرا و زمانی اشاره می‌کنند که گارد ساحلی یونان برای کمک به کشتی حادثه دیده وارد عمل شد.

این دسته از بازماندگان به مقامات قضایی گفته‌اند تلاشی نافرجام برای یدک‌کشی کشتی حامل پناهجویان سبب واژگونی آن در ساعات اولیه بامداد روز ۱۴ ژوئن شده است.

این در حالیست که مقامات یونانی پیش‌تر اعلام کرده‌اند که گارد ساحلی این کشور هرگز اقدام به یدک کشی کشتی حامل مهاجران نکرده و تنها برای نجات حادثه‌دیدگان وارد عمل شده بود.

بر اساس شواهدی که رویترز به آن دست یافته، تلاش فاجعه‌بار گارد ساحلی برای یدک‌کشی کشتی حامل پناهجویان که گفته می‌شود پیش از این فاجعه موتورش از کار افتاده بود در ۶ مورد از ۹ مورد اظهارات ثبت شده بازماندگان نزد مقامات قضایی یونان مورد اشاره قرار گرفته است.

یکی از بازماندگان سوری که یکی از سرنشینان لنج «آدریانا» به مقصد سواحل ایتالیا بود می‌گوید که به محض اقدام گارد ساحلی یونان برای یدک کشی، به همراه سایر پناهجویان فریاد زده است که «دست نگهدارید!»

به گفته این بازمانده، آنها لنج را که از ناحیه موتور دچار مشکل شده بود به طنابی بلند متصل کرده و با سرعت زیاد شروع به حرکت کردند.

به گزارش رویترز، وی در ادامه می‌گوید که کشتی پس از پیمودن مسافتی کوتاه، به چپ و راست متمایل و سپس به کلی واژگون شد.

جدا از شش بازمانده که این روایت را تایید کرده‌اند، سه شاهد دیگر گفته‌اند که نمی‌دانند چه چیزی سبب واژگونی آدریانا شده است.

رویترز در گزارش خود آورده است که قادر به اعلام اسامی ۹ بازمانده‌‌ای که روایت آنها نزد مقامات قضایی هنوز به صورت رسمی منتشر نشده، نیست.

اظهارات شش شاهد از ۹ بازمانده‌ای که روایت خود را از حادثه با مقامات قضایی یونان در میان گذاشتند با اظهارات مسئولان گارد ساحلی و دولت که گفته‌اند هیچ تلاشی برای یدک کشی کشتی صورت نگرفته در تضاد است.

اظهارات شش شاهد با اظهارات عمومی گارد ساحلی یونان و دولت که گفته اند هیچ تلاشی برای یدک کشی قایق صورت نگرفته و زمانی که گارد ساحلی در فاصله ۷۰ متری قرار داشت واژگون شده است، در تضاد است.

گارد ساحلی در حالی اعلام کرده است که زمان واژگونی کشتی حدود هفتاد متر با آن فاصله داشته که ابتدا ضمن تکذیب روایت بازماندگان تاکید کرده بود هیچ اتصالی میان کشتی‌های گارد و کشتی حادثه دیده برقرار نشده بود.

گارد ساحلی اما یک روز بعد روایت خود را اصلاح کرد و گفت طنابی که برخی بازماندگان از آن سخن می‌گویند برای کمک به نزدیک شدن به آدریانا و ارتباط بهتر با آن وصل شده بود.

گروهی از قاچاقچیان مظنون به دست داشتن در این فاجعه که روز پانزده ژوئن به اتهاماتی چون قتل عمد و قاچاق مهاجر دستگیر شدند تا تکمیل شدن تحقیقات جاری و رسیدگی قضایی به این پرونده در دادگاه به زندان افتاده‌اند؛ آنها منکر هر گونه تخلف شده‌اند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یونان برای کمبود نیروی کار به مهاجران غیرقانونی روی می‌‌آورد

شمار جانباختگان پاکستانی حادثه غرق شدن قایق مهاجران در یونان به ۳۰۰ نفر رسید

پاپ بهنگام ترک بیمارستان؛ فاجعه مرگبار برای مهاجران در آب‌های یونان درد بزرگی است