شمار جانباختگان پاکستانی حادثه غرق شدن قایق مهاجران در یونان به ۳۰۰ نفر رسید

دیدار یکی از بازماندگان حادثه غرق شدن قایق مهاجران در سواحل یونان با برادرش
دیدار یکی از بازماندگان حادثه غرق شدن قایق مهاجران در سواحل یونان با برادرش Copyright John Liakos/AP
Copyright John Liakos/AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

محمدصادق سنجرانی، رئیس مجلس سنای پاکستان روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که شمار اتباع پاکستانی جان‌باخته در حادثه غرق شدن قایق مهاجران در نزدیکی سواحل یونان در دریای مدیترانه به بیش از ۳۰۰ نفر رسیده است.

آگهی

آقای سنجرنی در بیانیه خود خانواده‌های جان‌باختگان را خطاب قرار داد و گفت: «به شما می‌اندیشیم و برای شما و  ارواح درگذشتگان دعا می‌کنیم. امیدواریم در آرامش باشند. این فاجعه تاکیدی است بر نیاز فوری به محکومیت و رسیدگی به اقدامات شنیع و غیرقانونی قاچاقچیان انسان.» 

تعیین شمار جانباختگان این حادثه توسط مقامات پاکستانی در آستانه روز جهانی پناهنده انجام شد. سازمان ملل متحد همه‌ ساله در روز ۲۰ ژوئن «قدرت و شجاعت افرادی که به دلیل مناقشات و آزار و اذیت ناچار به ترک خانه‌های خود شده‌اند» گرامی می‌دارد. سازمان ملل شعار امسال این روز را‌ «امید دور از خانه» تعیین کرده است. این نهاد در سال ۲۰۰۱ و همزمان با پنجاهمین سالگرد کنوانسیون وضعیت پناهندگان، این روز را روز جهانی پناهندگان نام نهاد.  

این در حالی است بر اساس آخرین فهرست بنیاد «متحد در برابر مرگ پناهندگان»، در سی سال اخیر دست کم ۵۲ هزار و ۷۶۰ پناهجو و پناهنده در راه یا قلمروی اروپا کشته‌ شده‌اند.

سازمان ملل متحد همچنین روز چهارشنبه ۱۴ ژوئن در گزارشی که آن‌را نوعی «کیفرخواست» علیه وضعیت کنونی جهان خواند از شمار بی‌سابقه آوارگان پرده برداشت. بر اساس این گزارش در حال حاضر دست کم ۱۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان به دلایل گوناگون از جمله جنگ و مناقشات داخلی مجبور به ترک خانه و محل زندگی خود شده‌اند.

به گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، در قایق مزبور که روز چهارشنبه ۱۴ ژوئن در سواحل یونان مدیترانه غرق شد، حدود ۷۵۰ نفر حضور داشتند. 

ایلوا یوهانسون، کمیسر اتحادیه اروپا در امور داخلی این فاجعه را که منجر به جان‌باختن صدها نفر شده است «یکی از بدترین تراژدی‌های دریای مدیترانه» توصیف کرد. 

خانم یوهانسون با محکوم کردن نقش «قاچاقچیان» در وقوع چنین حوادثی گفت: «آن‌ها مردم را نه به اروپا بلکه به کام مرگ می‌فرستند. ما باید جلوی آن‌ها را بگیریم.» 

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در توئیتی نوشت: «به منظور روشن شدن حقایق حادثه غم‌انگیز واژگونی قایق در سواحل یونان دریای مدیترانه، دستور انجام تحقیقات در بالاترین سطح را صادر کردم. اداره تحقیقات فدرال و دیگر نهاد‌های مجری قانون موظفند تا زندگی را برای دست‌‌اندرکاران قاچاق انسان دشوار سازند. همچنین به وزارت خارجه پاکستان دستور دادم در هماهنگی کامل و در همه سطوح به جمع‌آوری اطلاعات درباره مفقودان بپردازد. به ملت اطمینان می‌دهم کسانی که در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند، پاسخگو خواهند شد.»

به‌رغم وجود خطرات، ده‌ها هزار نفر حاضرند از همه‌چیز خود بگذرند و به جستجوی زندگی بهتر از هر راهی رهسپار اروپا شوند. با این وجود به نظر می‌رسد بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا ورود مهاجران به خاک خود را هر روز دشوارتر می‌کنند.

وزرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا  روز پنجشنبه ۹ ژوئن در لوکزامبورگ، با غلبه بر مقاومت برخی کشورها به ویژه ایتالیا و یونان، در نهایت در مورد دو جنبه کلیدی اصلاح سیاست‌های مهاجرتی به توافق رسیدند. این اصلاحات منجر به ساخته شدن یک نظام همبسته جدید در رسیدگی به وضعیت پناهجویان می‌شود و امکان بررسی سریع درخواست برخی از مهاجران را مرزهای  کشورهای اروپایی فراهم خواهد کرد تا امکان مسترد کردن مهاجرین به کشور مبدا یا کشور ترانزیت محقق شود.

بر اساس یکی از بندهای این اصلاحات کشورهای عضو موظف می‌شوند تا برای درخواست پناهندگی مهاجرانی را که از نظر آماری کمترین شانس را برای اعطای وضعیت پناهندگی دارند سریعا و حداکثر ظرف ۱۲هفته در مراکز مرزی رسیدگی کنند.

نیکول دومور، وزیر امور پناهندگی و مهاجرت بلژیک گفت: «برای مثال، این بند در مورد اتباع مراکش، الجزایر، تونس، سنگال، بنگلادش و پاکستان صدق می‌کند.»

چرا قایق مهاجران غرق شد؟

اگرچه مقامات یونان هنوز نه تنها آمار پاکستان مبنی بر تعداد کشته‌شدگان را تایید نکرده‌اند بلکه از ارائه جزئیات حادثه نیز سرباز می‌زنند، تار الدروبی که سه تن از بستگانش بر عرشه این قایق بودند در گفتگو با سی‌ان‌ان اظهار داشت که مسافران نیروهای یونانی را دیده بودند که قایق مهاجرین را با طناب می‌کشیدند. اما یونانی‌ها طناب‌ها را در «مکان‌های اشتباه» بسته‌ بودند و همین باعث واژگونی قایق شد. 

آقای الدروبی گفت: «قایق آن‌‌ها در وضعیت خوبی بود و نیروی دریایی یونان سعی کرد آن‌ها را به ساحل بکشاند اما طناب‌ها در مکان‌های اشتباه بسته شده بود و وقتی شناور‌های نیروی دریایی آن‌ها را کشید، قایق واژگون شد.»

با این‌حال ایلیا سیکاندریس، سخنگوی دولت یونان به شبکه تلویزیون ملی یونان گفت که «هیچ ارتباطی» میان نیروی دریایی یونان و غرق شدن قایق مهاجران وجود ندارد و گارد ساحلی دو ساعت پیش از خاموش شدن موتور کشتی و غرق شدن آن به محل وارد شده است. وی افزود: «موتور قایق مهاجران ساعت ۱:۴۰ بامداد خراب شد و این قایق ساعت ۲:۰۰ بامداد غرق شد. پس هیچ ارتباطی میان این دو وجود ندارد.»

نیکوس الکسیو، سخنگوی گارد ساحلی نیز در گفتگو با سی‌ان‌ان اعلام کرد: «وقتی قایق واژگون شد، ما حتی نزدیکش نبودیم. چگونه می‌توانستیم آن را بکشیم؟»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روایت تکان‌دهنده مهاجران از فاجعه غرق شدن لنج؛ «تلاش نافرجام گارد ساحلی یونان حادثه را رقم زد»

نظرسنجی جدید در آستانه روز جهانی پناهندگان: سه چهارم مردم موافق پناهندگی هم‌نوعان خود هستند

گروگانگیری اموال پناهجویان افغان در پاکستان؛ اسلام‌آباد: آزادی مشروط به مبارزه طالبان با تروریسم است