آزادسازی زندان؛ رهبر مافیا از یورش ۱۱هزار نیروی امنیتی به «هتل» جنایتکاران جان سالم به در برد

نیروهای امنیتی در یورش به زندان
نیروهای امنیتی در یورش به زندان Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یازده هزار نیروی امنیتی ونزوئلا روز چهارشنبه زندانی را که به مقر مافیا بدل شده بود، تصرف کردند.

آگهی

بنابر اظهارات یک روزنامه‌نگار مطلع، زندان توکورون به مقر ترن د آراگوا، بزرگترین سازمان مافیایی ونزوئلایی در دنیا تبدیل شده و رهبر این گروه مافیایی به ۱۷ سال حبس در این زندان محکوم شده بود. این گروه این زندان را به امکاناتی همچون باغ وحش، استخر و اتاق‌های شرط‌بندی مجهز کرده بود. 

دولت ونزوئلا در بیانیه‌ای با تبریک به نیروهای امنیتی به دلیل بازپس‌گیری «کنترل کاملِ» این زندان گفت: «این عملیات یک مرکز توطئه و جنایت را از بین برد.»

نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا نیز در بیانیه‌ای این عملیات را «موفقیت در مبارزه با سازمان‌های جنایت‌کار» عنوان کرد.

بنابر اعلام وزارت کشور، این زندان تخلیه شده و زندانیان به زندان دیگری انتقال یافته‌اند. با این‌حال بنا بر اعلام دولت برخی از زندانیان در هنگام این عملیات، از زندان گریخته‌اند و فاز دوم عملیات مزبور یافتن و بازداشت‌کردن این فراری‌هاست.

بقیه ساکنان چه کنند؟

زندانیان در این زندان تنها نبودند و بسیاری از بستگانشان به این هتل مافیایی نقل مکان کرده بودند. حال پس از یورش نیروهای امنیتی و تصرف زندان، ده‌ها نفر از بستگان زندانیان در بیرون از زندان تجمع کردند تا از عضو محکوم خانواده خبر بگیرند.

گلادیس هرناندز که همراه با همسر مجرمش در این زندان زندگی می‌کرد، گفت: «اینجا آمده‌ام تا بفهمم همسرم را کجا بردند. من در اینجا زندگی می‌کردم اما آن‌ها بیرونم انداختند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای امنیتی در حال خارج‌کردن موتورسیکلت، تلویزیون، دستگاه تهویه هوا و مایکروویو از زندان بودند.

در همان زمان یکی از زنان حاضر در بیرون زندان فریاد زد: «این‌ها مال ماست.»

AFP
بستگان زندانیانAFP

هتلی برای رهبران مافیا

ترن د آراگوا، قدرتمند‌ترین مافیای ونزوئلاست و در این کشور و همچنین کشور‌های همسایه در حال جنایت است. بنا بر تحقیقات رونا ریسکز، روزنامه نگار ونزوئلایی این گروه جنایتکار که ده سال پیش متولد شد، بیش از ۵ هزار عضو دارد و به آدم‌ربایی، سرقت، قاچاق مواد مخدر، فحشا و اخاذی می‌پردازد، همچنین دستی هم در قاچاق طلا دارد. همچنین بنا بر اطلاعات اندیشکده «اینسایت کرایم» این سازمان جنایتکار نقش عمده‌ای در قاچاق انسان ایفا می‌کند. 

رونا ریسکز می‌گوید:‌ «این سازمان از بحران اقتصادی و سیاسی ونزوئلا در یک‌ دهه گذشته درجهت گسترش عملیاتش بهره جست و اکنون دست‌کم در هشت کشور دیگر حضور دارد. زندان توکورون هم کاملا در دست آن‌ها بود. مردان مسلحی درون زندان حضور داشتند که عضو این سازمان بودند و از زندانیان مراقبت می‌کردند اما آن‌ها برای دولت کار نمی‌کردند. آن‌ها از زندانیان اخاذی می‌کنند و البته در ازای آن به آن‌ها امکان استفاده از باغ وحش، استخر، اتاق‌های شرط‌بندی و زمین‌های ورزشی را می‌دهند.»

او می‌افزاید که این زندان برای رهبران این سازمان به یک «هتل» مجهز به بانک، زمین بیس‌بال، رستوران و حتی دیسکو بدل شده بود. 

هکتور گررو فلورس، رهبر این گروه به جرم قتل و قاچاق مواد مخدر به ۱۷ سال زندان محکوم شده است.

خانم ریسکز می‌گوید که هکتور گررو فلورس پیش از عملیات هرموقع که می‌خواست از زندان بیرون می‌آمد. به گفته یک منبع آگاه پس از یورش نیروهای امنیتی به این زندان از آقای فلورس اطلاعی در دست نیست و او موفق به فرار به موقع از زندان شده است. 

بنابر گزارش دیده‌بان زندان‌های ونزوئلا، در زندان‌های این کشور ۵۰ درصد بیش از ظرفیت، زندانی محبوس است.  

آیا این تنها زندانی است که «هتل» شده بود؟

شاید معروف‌ترین زندان این‌چنینی «لا کاتدرال» باشد که به فرمان «پابلو اسکوبار» پس از توافق با دولت کلمبیا برای حبس او ساخته شد. این زندان هم تنها هتلی برای بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر کلمبیا بود.

اسکوبار در این زندان که به سلیقه‌اش ساخته شده بود حق انتخاب محافظان را هم داشت. در آن زمان اعتقاد بر این بود که این زندان بیشتر برای حفاظت از اسکوبار ساخته شده است.

با یورش ارتش ونزوئلا به این زندان، اسکوبار نیز فرار کرد و برای مدت‌ها پنهان بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

احکام سنگین علیه شبکه مخوف مافیایی در ایتالیا؛ تقاضای ۵ هزار سال مجازات زندان برای ۳۰۰ متهم

از عرش به فرش؛ عمران خان نخستین شب را در زندان فوق امنیتی گذراند

آمریکا در حمایت از اپوزیسیون دولت مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند