«بمب ساعتی» اردوگاه الهول؛ عراق خواستار تخلیه بازماندگان داعش و تعطیلی اردوگاه شد

کودکان در خارج از چادرهای خود در اردوگاه الهول
کودکان در خارج از چادرهای خود در اردوگاه الهول Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عراق بازگرداندن اتباع خود از اردوگاه الهول را افزایش می‌دهد. گفته می‌شود در این اردوگاه‌، ده‌ها هزار نفر از جمله همسران و فرزندان نیروهای داعش همچنین حامیان این گروه شبه‌نظامی زندگی می‌کنند.

آگهی

بغداد امیدوار است با این اقدام، تهدیدات ستیزه‌جویانه فرامرزی را کاهش دهد و درنهایت منجر به تعطیلی این اردوگاه شود. 

پس از اینکه نیروهای تحت حمایت آمریکا و تحت رهبری کردها، گروه موسوم به «دولت اسلامی» را در سوریه در سال ۲۰۱۹ شکست دادند، هزاران نفر از سربازان داعش و خانواده‌هایشان به اردوگاه «الهول» منتقل شدند. بسیاری از این افراد، اتباع عراقی بودند. 

امروز، مقامات عراقی این مرکز را  که در نزدیکی مرز این کشور و سوریه قرار دارد، به عنوان تهدیدی بزرگ برای امنیت کشورشان می‌دانند. به گفته آنها این پایگاه، جولانگاه ایدئولوژی رادیکال این ستیزه‌جویان است و هزاران کودک در آن رشد کرده که می‌توانند به شبه‌نظامیان آینده تبدیل شوند.

علی جهانگیر، سخنگوی وزارت مهاجرت عراق هشدار داد: «این یک بمب ساعتی است که هرلحظه ممکن است منفجر شود. او گفت که از ژانویه، بیش از ۵ هزار عراقی از اردوگاه الهول به کشورشان بازگردانده شده‌اند که انتظار می‌رود در هفته‌های آینده تعداد آنها بیشتر شود.»

در این فرایند بیشتر این زنان و کودکان هستند که به خانه فرستاده می‌شوند. مردان عراقی که به عنوان اعضای داعش مرتکب جنایاتی شده‌اند از ترس محاکمه شدن، به ندرت خواستار بازگشت به کشورشان هستند. 

کسانی که برای بازگشت اعلام آمادگی می‌کنند، از مقامات اردوگاه می‌خواهند که اسم آنها را به بغداد بفرستند. سپس بغداد بررسی‌های امنیتی را انجام و تایید نهایی را می‌دهد. 

در عراق، معمولا بازداشت شدگان به اردوگاه «جعده» در نزدیکی شهر موصل منتقل می‌شوند. قبل از اینکه آنها به زادگاه یا روستای محل زندگی خود بازگردانده شوند، در این اردوگاه با کمک آژانس‌های سازمان ملل تحت برنامه‌های توانبخشی قرار می‌گیرند. 

این برنامه، شامل جلسات درمانی با روانشناسان و کلاس‌های آموزشی است که به آنها کمک می‌کند تا ذهنیتی که در گروه دولت اسلامی پذیرفته بودند را کنار بگذارند. 

عراق همچنین از کشورهای دیگر خواسته است تا شهروندان خود را از اردوگاه الهول بازگردانند. این کشور در کنفرانسی در ماه ژوئن این اردوگاه را «منبع تروریسم» توصیف کرده بود. 

به گفته احمد صحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق این کمپ باعث احیای مجدد گروه «دولت اسلامی» می‌شود. 

اردوگاه الهول کجاست؟

این اردوگاه تحت نظارت شدید نیروهای کرد سوری متحد با آمریکا قرار دارد. زمانی ۷۳ هزار نفر در آنجا زندگی می‌کردند که اکثریت آنها سوری و عراقی بودند؛ اما در چند سال گذشته جمعیت این اردوگاه به ۴۸ هزار نفر کاهش ایفته است.

یکی از مقامات وزارت دفاع عراق گفت افرادی که هنوز در این اردوگاه زندگی می‌کنند، شامل شهروندان حدود ۶۰ کشور می‌شوند که زمانی به داعش پیوسته بودند. به همین دلیل هم تعطیل کردن اردوگاه الهول به تلاش‌هایی فراتر از دولت عراق و سوریه نیاز دارد. 

به گفته شیخموس احمد، یکی از مقامات کرد که بر این اردوگاه نظارت دارد، در حال حاضر ۲۳ هزار و ۳۵۳ عراقی، ۱۷ هزار و ۴۵۶ سوری و ۷ هزار و ۴۳۸ نفر از ملیت‌های دیگر در آنجا حضور دارند. 

آسوشیتدپرس به نقل از او می‌نویسد که اگرچه خارجی‌ها در این اردوگاه در اقلیت هستند، اما بسیاری از آنها مشکل‌سازترین افراد هستند و به ایدئولوژی اصلی داعش وفادار مانده‌اند. 

آنهایی که ملیت‌های غیرسوری یا غیرعراقی دارند در بخشی از این اردوگاه موسوم به «انکس» زندگی می‌کنند که محل زندگی سرسخت‌ترین حامیان داعش است. بسیاری از آنها هزاران مایل را طی کرده بودند تا به این گروه افراطی بپیوندند. 

وزارت خارجه قرقیزستان نیز اواخر ماه اوت اعلام کرد که ۳۱ زن و ۶۴ کودک از این اردوگاه با یک پرواز ویژه به کشورشان بازگردانده شده‌اند. اما سایر کشورها، به ویژه کشورهای غربی تا حد زیادی از بازپس گیری اتباع خود که بخشی از داعش بودند، خودداری کرده‌اند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

علیرغم شکست داعش در عراق در سال ۲۰۱۷ و در سوریه در سال ۲۰۱۹ میلادی هسته اصلی داعش همچنان حملات مرگباری را انجام می‌دهند. 

آگهی

گزارش جنایات در داخل اردوگاه الهول، گروه‌های حقوقی را که شرایط اردوگاه را به ویژه برای کودکان غیرانسانی توصیف می‌کنند، شوکه کرده است. 

دیده بان حقوق بشر نیز به غذا، آب و مراقبت‌های پزشکی ناکافی همچنین آزار جسمی و جنسی زندانیان توسط نگهبانان و دیگر زندانیان اشاره کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحرکات تازه داعش از پاکستان تا سوریه؛ آیا انفجارهای کرمان کار داعشی‌ها بود؟

دستگیری بیش از ۳۰۰ نفر در ترکیه به ظن ارتباط با گروه داعش

ایزدی‌های آمریکا علیه شرکت سیمان «لافارژ» فرانسه به دلیل حمایت مالی از داعش شکایت کردند