ادامه چرخش به غرب ایروان؛ ارمنستان و آمریکا رزمایش نظامی مشترک برگزار می‌کنند

ارتش ارمنستان
ارتش ارمنستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت دفاع ارمنستان می‌گوید هفته آینده میزبان یک رزمایش نظامی مشترک با ایالات متحده خواهد بود. اتفاقی که موجبات نگرانی روسیه را فراهم می‌کند.

آگهی

دولت ارمنستان با اعلام این مطلب تاکید کرده که هدف از این رزمایش که بین روزهای ۱۱ تا ۲۰ سپتامبر صورت خواهد گرفت، آماده‌سازی نیروهای این کشور برای شرکت در ماموریت‌های بین‌المللی حفظ صلح است. 

یک سخنگوی ارتش ایالات متحده هم اعلام کرده که در این رزمایش ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ ارمنی حضور خواهند داشت. به گزارش رویترز آمریکایی‌هایی که در این رزمایش شرکت خواهند کرد به تفنگ مسلح خواهند بود و از تسلیحات سنگین استفاده نمی‌کنند. 

با وجود مقیاس کوچک این رزمایش، روسیه از انتشار اخبار مربوط به آن نگران شده و تاکید کرده که این رزمایش را با دقت زیر نظر خواهد داشت. 

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این رابطه گفت: «طبیعتا چنین اخباری به ویژه در شرایط کنونی باعث نگرانی ما می‌شود بنابراین، ما عمیقا این اخبار را تجزیه و تحلیل و اوضاع را رصد خواهیم کرد.»

روسیه یک پایگاه نظامی در ارمنستان دارد و خود را قدرت برتر در منطقه قفقاز جنوبی می‌داند که تا سال ۱۹۹۱ بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود. این کشور یک نیروی حافظ صلح را نیز در منطقه دارد که وظیفه دارد شرایط در منطقه را بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان به صورتی که پس از جنگ سال ۲۰۲۰ در آمده حفظ کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

انتشار اخبار مربوط به برگزاری این رزمایش مشترک بین ارمنستان و ایالات متحده در حالی صورت می‌گیرد که نیکول پاشینیان، نخست وزیر این کشور هفته گذشته در گفتگو با یک روزنامه ایتالیایی گفته بود اتکای صرف ارمنستان به روسیه یک اشتباه راهبردی بوده است.

 او همچنین در آن مصاحبه که بسیاری آن‌را چرخش به غرب ایروان تفسیر کردند، تاکید کرده بود که جنگ روسیه باعث شده روسیه نتواند نیازهای امنیتی ارمنستان را تامین و از ایروان در برابر آنچه او «تجاوزات باکو» خوانده حمایت کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارمنستان از تحرکات نظامی جمهوری آذربایجان در مرز میان دو کشور خبر می‌دهد

مناقشه ارمنستان و آذربایجان؛ پاشینیان: باکو قصد «پاکسازی قومی» در قره‌باغ را دارد

معترضان ارمنی در مخالفت با واگذاری زمین به آذربایجان: «خون می‌دهیم خاک نمی‌دهیم»