شورش در زندان‌های اکوادور؛ زندانیان همه ۵۷ گروگان‌ خود را آزاد کردند

شورش در زندان‌های اکوادور
شورش در زندان‌های اکوادور Copyright AP
Copyright AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

زندانیان معترض در اکوادور که در شش زندان این کشور ۵۰ زندانبان و ۷ پلیس را گروگان گرفته بودند، اسرای خود را رها کردند.

آگهی

به گزارش اداره زندان‌های اکادور، پس از معاینات پزشکی انجام شده به نظر می‌رسد همه این ۵۷ گروگان آزاد شده در سلامت کامل به سر می‌برند.    

مقامات می‌گویند باندهای جنایتکار که از اقدامات انجام‌شده برای مهار قدرتشان خشمگین بودند، این آدم‌ربایی‌ها را سازماندهی کرده‌اند. 

این باندهای جنایتکار همچنین متهم به انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی ساختمان پلیس در کیتو، پایتخت اکوادور هستند. 

به باور مقامات، دست‌کم یکی از این اقدامات به دلیل انتقام‌جویی این باندها از عملیات بازرسی پلیس اکوادور در بزرگترین زندان کشور که منجر به کشف چندین سلاح شد، انجام شده است. 

پیش از این در روز چهارشنبه صدها پلیس و سرباز با هدف پیشگیری از بروز خشونت‌ها، به بازرسی زندان کوتوپاکسی در لاتاکونگا در ۸۸ کیلومتری کیتو پرداخته بودند.    

Martin Mejia/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
سربازان درخارج از زندان در گوایاکیل، دو نفر را به دلیل هواداری از گروگان‌گیران بازداشت کرده‌اندMartin Mejia/Copyright 2023 The AP. All rights reserved

فعالیت‌های عادی درحال حاضر در این شش زندان از سرگرفته شده‌ و مقامات تا کنون هیچ اطلاعاتی در این باره که آزادسازی گروگان‌ها چگونه انجام شده، ارائه نکرده‌اند.

گیرمو لاسو، رئیس جمهوری اکوادور جمعه شب در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «اقدامات ما، به ویژه در سیستم زندان‌ها واکنش سازمان‌های جنایتکاری را که به دنبال ارعاب دولت هستند، در پی داشته است.»  

اکوادور که زمانی جزیره صلح در آمریکای لاتین محسوب می‌شد، بین کلمبیا و پرو، دو تولیدکننده بزرگ کوکائین در جهان قرار دارد و چندین ماه است که تحت تأثیر موج بی‌سابقه خشونت‌های مرتبط با جنایات سازمان‌یافته و قاچاق مواد مخدر قرار است. این خشونت‌ها فشار زیادی بر سیتم فقیر و پرجمعیت زندان‌های این کشور وارد آورده است.  

از سال ۲۰۲۱ تاکنون حدود ۴۳۰ زندانی در اکوادور جان خود را از دست داده‌اند.

در نتیجه نفوذ بالای سوداگران مواد مخدر در سیاست اکوادور، زندان‌های این کشور به مراکز اجماع قدرت کسانی تبدیل شده است که در قاچاق مواد مخدر دست دارند. این افراد همچنین عهده‌دار کنترل بسیاری از باندهای خلافکار و کارتل‌های مواد مخدر هستند؛ در نتیجه زمانی که زندانیان از اقدامات مقامات ناراضی هستند نارضایتی خود را با خشونت به نمایش می‌گذارند.

تنها دوماه تا انتخابات ریاست جمهوری این کشور باقی مانده و درحال حاضر کارزار‌های انتخاباتی نیز به خشونتی کشیده شده  که چندی پیش به ترور یکی از نامزدها انجامید.

لوئیزا گونزالس، نامزد پیشتاز رقابت انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه اعلام کرد که در طول کارزار انتخاباتی خود جلیقه ضدگلوله خواهد پوشید و پیشنهاد حفاظت نظامی دولت را هم خواهد پذیرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبر یکی از گروه‌های تبهکار اکوادور در زندان «ناپدید» شد

پسر ۳۵ ساله مالک شرکت موز فروشی، رئيس جمهور اکوادور شد

سرقت مسلحانه از خبرنگار اکوادوری هنگام پخش زنده