کودتا در گابن؛ نظامیان دولت و پارلمان را منحل کردند

کودتا در گابن
کودتا در گابن Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گروهی از مقامات ارشد نظامی گابن (واقع در غرب آفریقا) بامداد چهارشنبه با حضور در تلویزیون ملی، از در دست گرفتن قدرت در این کشور خبر دادند. آن‌ها همچنین ضمن بی‌اعتبار خواندن انتخابات عمومی اخیر گابن گفتند که نماینده همه نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور هستند.

آگهی

این افسران اعلام‌ کردند که نتایج انتخابات اخیر را لغو کرده اند و مرز‌ها نیز تا اطلاع ثانوی بسته و دولت منحل شده است. همچنین صدای شلیک گلوله در «لیبرویل» پایتخت گابن به گوش می‌رسد.

یکی از این مقامات نظامی در بیانیه‌ای در تلویزیون گفت: «به نام مردم گابن، ما تصمیم گرفتیم با پایان دادن به حکومت کنونی، از صلح دفاع کنیم.»

این کودتا پس از آن انجام شد که مرکز انتخابات گابن روز چهارشنبه اعلام کرد که علی بونگو، رئیس جمهوری کنونی این کشور با کسب ۶۴.۲۷ درصد آرا برای سومین بار پیروز انتخابات ریاست جمهوری شده است. 

Rafael Yaghobzadeh/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
علی بونگو، رئیس جمهوری گابن به همراه امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسهRafael Yaghobzadeh/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.

مایکل استفان بوندا، رئیس مرکز انتخابات پیش‌تر اعلام کرده بود که آلبرت اوندو اوسا، رقیب اصلی آقای بونگو نیز ۳۰.۷۷ درصد آرا را کسب کرده است. 

تیم رئیس جمهوری کنونی، ادعای آقای اوندو اوسا مبنی بر تخلف در انتخابات را رد کرده است.

علی بونگو نخستین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی جانشین عمر بونگو، پدرش و رئیس جمهوری پیشین گابن شد. خانواده بونگو ۵۶ سال است که در این کشور بر مسند قدرت قرار دارند و مخالفان خواستار تغییر در حاکمیت این کشور غنی از منابع نفت و شکلات اما فقیر هستند. 

از شنبه گذشته، سطح تنش‌ها در این کشور در بحبوحه هراس از ناآرامی‌ها پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی بالا رفته بود. عدم حضور ناظران بین‌المللی، تعلیق فعالیت برخی از رسانه‌های خارجی، قطعی اینترنت و اعمال منع آمد و شد شبانه در سراسر کشور هم بر نگرانی‌ها درمورد شفافیت انتخابات افزود.

کودتا‌چیان که خود را «کمیته گذار و احیای نهاد‌ها» خوانده‌اند، از انحلال نهاد‌های حکومتی از جمله دولت، سنا، پارلمان، دادگاه قانون اساسی و مرکز انتخابات خبر دادند. 

از سال ۲۰۲۰ میلادی تا کنون در آفریقای مرکزی و غربی ۸ کودتا روی داده است. پیش‌تر در گینه، بورکینافاسو، چاد و نیجر کودتاها منجربه تضعیف روند پیشرفت دموکراسی شده‌ است. 

ارتش نیجر نیز در ژوئیه سال جاری با کودتا قدرت را در این کشور در دست گرفت.

هنگامی که آقای بونگو در سال ۲۰۱۶ برای بار دوم با پیروزی در انتخابات بر کرسی ریاست جمهوری نشست، معترضان به خیابان آمده و ساختمان پارلمان این کشور را به آتش کشیدند. در نتیجه این اعتراضات که به خشونت کشیده شد، دولت برای چند روز اینترنت را قطع کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تجمع ضد فرانسوی حامیان کودتاچیان در نیامی، پایتخت نیجر

مقامات غربی: کودتاچیان نیجر تهدید کردند در صورت مداخله نظامی رئیس جمهور مخلوع را خواهند کشت

پایان مهلت گروه آفریقایی اِکُواس؛ رهبران کودتا در نیجر حریم هوایی را بستند