«هنرمند آزارگر» یا «مرد زمانه خود»؛ نوه پیکاسو از روابط نقاش اسپانیایی با زنان دفاع کرد

پابلو پیکاسو و آثارش
پابلو پیکاسو و آثارش Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پابلو پیکاسو، نقاش اسپانیایی که به عنوان خالق شماری از برجسته‌ترین نقاشی‌های قرن بیستم شناخته می‌شود به خاطر نوع روابطش با زنان اغلب مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

آگهی

انتقاد از رفتارها و نوع نگاه این هنرمند به زنان طی سال‌های گذشته همزمان با جنبش «من هم» (Metoo) افزایش یافته است. در مقابل مدافعان پابلو پیکاسو تاکید می‌کنند که نباید هنرمندی را که در سال ۱۹۷۳ از دنیا رفت با معیارهای نیم قرن بعد قضاوت کرد. 

اولیویه وایدمایر پیکاسو، نوه این نقاش هم حالا در دفاع از پدربزرگش در مصاحبه‌ای با روزنامه «آبزرور» در بریتانیا گفته است که زنان زندگی پابلو پیکاسو در حالی پا به زندگی او می‌گذاشتند که با رفتارهای وی آشنا بودند. 

ماری ترز والتر، مادربزرگ اولیویه وایدمایر پیکاسو یکی از زنان زندگی پابلو پیکاسو بود. این نقاش اسپانیایی در حالی در سال ۱۹۲۷ با ماری ترز والتر آشنا شد که همچنان با همسر اولش زندگی می‌کرد. ماری ترز والتر در آن زمان نوجوانی ۱۷ ساله بود و پابلو پیکاسو ۲۸ سال از او بزرگتر بود. 

ماری ترز والتر مانند همسر اول پایلو پیکاسو الهام‌بخش او برای آفرینش شماری از آثارش شد. پابلو پیکاسو پس از ماری ترز والتر با دورا مار، عکاس و نقاش سورئالیست رابطه عاشقانه داشت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

AP Photo
یکی از آثار پابلو پیکاسوAP Photo

اولیویه وایدمایر پیکاسو در مورد روابط متعدد پدربزرگش با زنان می‌گوید: «پدربزرگ من با هر زنی داستان‌های عاشقانه داشت و هیچ کس مجبور نبود کاری برخلاف میلش انجام دهد.»

او تاکید می‌کند که «همیشه سخت است که گذشته‌تان را با عناصر امروزی قضاوت کنید.»

ماری ترز والتر در سال ۱۹۷۷ یعنی چهار سال پس از مرگ پابلو پیکاسو خودکشی کرد. او که هنگام خودکشی ۶۸ سال داشت قبل و بعد از رابطه عاشقانه با این نقاش با هیچ کس دیگری رابطه نداشت.

چند کتاب مختلف تاکنون در انتقاد از رفتار پابلو پیکاسو با زنان منتشر شده است. گروهی از فمینیست‌ها در سال ۲۰۲۱ در موزه پیکاسو در بارسلون تظاهرات کردند. آنها ضمن رد سخنان مدافعان پابلو پیکاسو که او را «مرد زمانه خود» توصیف می‌کنند از وی به عنوان «هنرمند آزارگر زنان» یاد کردند. 

موزه پیکاسو در بارسلون یک سال بعد سمیناری درباره روابط این هنرمند با زنان برگزار کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۱۱ اثر پیکاسو به قیمت بیش از ۱۰۸ میلیون دلار در لاس‌وگاس به فروش رفت

هشت اثر منحصر به‌فرد از پیکاسو از سوی دخترش به فرانسه واگذار شد

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد