زنجیر شدن پاهای دختربچه مدفون در قرون وسطی برای جلوگیری از «بلند شدن از گور»

اسکلت دختر نوجوان متعلق به قرون وسطی
اسکلت دختر نوجوان متعلق به قرون وسطی Copyright MOLA Headland Infrastructure
Copyright MOLA Headland Infrastructure
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تجزیه و تحلیل قبر یک دختر ۱۵ ساله متعلق به قرون وسطی در انگلستان نشان می‌دهد دفن‌کنندگان اقدامات احتیاطی خاصی را برای ممانعت از بازگشت او به دنیای زندگان انجام داده‌اند.

آگهی

باستان‌شناسان بریتانیایی می‌گویند بقایای جسد یک نوجوان ۱۵ ساله متعلق به قرون وسطی را یافته‌اند که با حالتی متفاوت در گور گذاشته شده است.

اسکلت این دختربچه در جریان حفاری‌ها در در یک سکونتگاه قرون وسطایی در نزدیکی روستای کانینگتون در شهر کمبریج شایر در جنوب انگلستان پیدا شده است.

بنابر اعلام موزه باستان شناسی لندن، این نوجوان به حالت دمر در کف گودال گذاشته شده و موقعیت پاهای او به هنگام دفن نشان می‌دهد که مچ‌هایش به هم بسته شده بوده‌اند، امری که بازگوکننده اقدامات احتیاطی افراد محلی برای اطمینان از عدم بازگشت او از قبر انجام شده است.

پیشتر در ۴۵ کیلومتری همین محوطه بقایای جسد یک زن متعلق به اواخر قرن هشتم تا نهم میلادی به دست آمده بود که او نیز با صورت داخل قبر گذاشته شده بود. آن زن که گمان می‌رود اعدام شده باشد، دست، سر، گردن و بخشی از ستون فقرات نداشت.

هرچند مردم انگلستان در دوره قرون وسطی از سنت‌ها و آداب تدفین مشخصی پیروی نمی‌کردند، با این حال در آن زمان معمول بود که جسد متوفی به حالت خوابیده به پشت یا طاق‌باز در قبر قرار گیرد. این روش اما برای افراد عجیب‌الخلقه، بیگانه یا مطرود در سده‌های آغازین قرون وسطی فرق می‌کرد.

این اشخاص شامل کسانی می‌شدند که ظاهر یا رفتارشان متفاوت با بقیه افراد جامعه بود، یا موقعیت اجتماعی پایینی داشتند و یا اشخاصی بودند که قربانی مرگ‌های خشونت‌آمیز یا غیرمنتظره می‌شدند.

استخوان‌شناسان موزه باستان شناسی لندن در کنکاش محل دفن دختر، شواهدی پیدا کردند که نشان می‌داد آن نوجوان از موقعیت اجتماعی پایینی برخوردار بوده است. آنان گمان می‌کنند که او به طور ناگهانی یا غیرمنتظره جان سپرده است، چرا که استخوان‌های او نشانه‌ای از بیماری طولانی و جدی را نشان نمی‌دهند.

به گفته کارشناسان او از سوء تغذیه در دوران کودکی رنج می‌برده و تجزیه و تحلیل ستون فقرات او نشان داد که به بیماری مفصلی ستون فقرات مبتلا بوده است. معمولا وضع بیمار مبتلا با انجام کارهای یدی سخت از سنین پایین بدتر می‌شود.

Oxford Archaeology
تصویر بازسازی شده از سکونتگاه قرون وسطایی در انگلستانOxford Archaeology

دان واکر، کارشناس استخوان‌شناسی انسانی در موزه باستان شناسی لندن، در این باره می‌گوید: «نحوه این تدفین فرصتی جالب، هرچند غم‌انگیز، برای مشاهده واقعیت‌های زندگی و مرگ کسانی فراهم می‌کند که در گذشته به عنوان افراد بیگانه یا مطرود دیده می‌شدند.»

وی افزود: «ما احتمالاً هرگز نخواهیم فهمید جامعه‌ای که در آن بزرگ شده به این زن جوان چگونه نگاه می‌کرده است، اما نحوه دفن او به ما می‌گوید که تقریباً مطمئناً او را آدمی متفاوت می‌دیده‌اند.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

باستان‌شناسان می‌گویند گودال حاوی جسد در زیر یک تیرک چوبی بزرگ برای دروازه ورودی محوطه قرار داشته است و همین امر باعث شده بود محل دفن قابل توجه به نظر برسد.

باستان‌شناسان می‌گویند در انگلستان آن دوره هنوز دفن در محوطه کلیساها رایج نشده بود و از مرزها و نواحی سرحدی برای تدفین‌های «مهم یا غیرمعمول» استفاده می‌شد.

آزمایشات علمی نشان می‌دهد این دختر نوجوان در بین سال‌های ۶۸۰ تا ۸۸۰ میلادی جان سپرده است. محققان تصور می‌کنند کاربری این سکونتگاه در طول قرن‌های ۸ و ۹ تمام شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشمندان معمای گور باستانی ۲ هزار ساله با شمشیر و آینه را حل کردند

خاندان سلطنتی بریتانیا می‌گوید بقایای شاهزاده اتیوپیایی قرن ۱۹ را پس نخواهند داد

کشف یک گردنبند ۱۳۰۰ ساله «کمیاب» متعلق به زنان عالی‌رتبه قرون وسطایی در بریتانیا