کشف تابوت چوبی ۴ هزارساله متعلق به عصر برنز در بریتانیا

یک قطعه چوب باستانی حفظ شده در زیر آب متعلق به قرن ۴ پیش از میلاد در روم باستان. عکس: آرشیو
یک قطعه چوب باستانی حفظ شده در زیر آب متعلق به قرن ۴ پیش از میلاد در روم باستان. عکس: آرشیو Copyright Flickr/Dan Diffendale
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در رویدادی نادر باستان‌شناسان در بریتانیا یک تابوت چوبی را یافته‌اند که قدمت آن به ۴ هزار سال پیش و عصر برنز بازمی‌گردد.

آگهی

در رویدادی نادر باستان‌شناسان در بریتانیا یک تابوت چوبی را یافته‌اند که قدمت آن به ۴ هزار سال پیش و عصر برنز بازمی‌گردد.

این تابوت چوبی که سه متر طول و ۹۰ سانتی‌متر عرض دارد، از چوب یک تکه بلوط تراشیده شده و به طور تصادفی در حوضچه‌ای واقع در زمین یک باشگاه گلف به نام «Tetney Golf Club» در حومه شهر گریمزبی در یورکشایر و هامبر کشور انگلستان پیدا شده است.

در حالی که به دلیل قرار گرفتن در معرض هوای طبیعی این تابوبت به سرعت در معرض تخریب قرار داشت، تیمی از باستان‌شناسان دانشگاه شفیلد بریتانیا که در نزدیکی آن محل بودند توسط مقامات محلی مطلع شده و به سرعت وارد عمل شده و آن را به یک مکان امن منتقل کردند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کارشناسان می‌گویند یافتن تابوت چوبی سالم پدیده‌ای بسیار نادر است به این دلیل که چوب چنین تابوت‌هایی معمولا با گذشت قرون پوسیده می‌شود و از بین می‌رود. با این حال در این مورد، سیلاب ساحلی آن را در لایه عمیقی از گل و لای و لجن فرو برده و به حفظ آن کمک کرده است.

تیم آلن، باستان‌شناس در بنیاد «انگلستان تاریخی»، می‌گوید: «وقتی چوب مرطوب از زمین خارج شد زمان زیادی برای واکنش نداشتیم.»

درون تابوت بقایای یک انسان مذکر و یک تبر پوشیده در برگ‌های درخت سرخدار و عرعر یافت شده است. باستان‌شناسان می‌گویند شیوه دفن این تابوت نشان می‌دهد مرد متوفی از موقعیت اجتماعی بالایی در جامعه برخوردار بوده است.

مارک کسول، صاحب باشگاه گلف، می‌گوید: «خانواده من سال‌ها قبل از اینکه این زمین گلف را باز کنیم در اینجا کشاورزی می کردند. هرگز تصور نمی‌کردم که دنیای دیگری در زیر چنین زمین‌هایی مدفون باشد. شگفت‌انگیز است که بدنه تابوت چقدر خوب سالم مانده و دسته‌هایش طوری هستند که انگار همین دیروز ساخته شده‌اند.»

تابوت چوبی اکنون در مرحله مرمت و نگهداری قرار دارد و قرار است دو سال آینده در موزه لینکلن بریتانیا به نمایش عموم درآید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«گنجینه‌ای» از مصر باستان؛ نمایش یکصد تابوت کشف شده در سقاره با قدمتی بیش از ۲ هزار سال

رونمایی از ۳۰ تابوت‌ چوبی سه ‌هزار ساله کشف شده در مصر

چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟