فیلم جنجالی «داستان کرالا» و نگرانی‌ از افزایش نفرت‌پراکنی توسط بالیوود علیه مسلمانان در هند

سودیپتو سن، کارگردان فیلم هندی «داستان کرالا»، هند، ماه مه ۲۰۲۳
سودیپتو سن، کارگردان فیلم هندی «داستان کرالا»، هند، ماه مه ۲۰۲۳ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فیلم‌ «داستان کرالا» که اکران آن از ماه مه در هند آغاز شده، دومین فیلم پرفروش هندی سال ۲۰۲۳ میلادی است و داستان زنی هندو را روایت می‌کند که به اسلام گرویده و سپس افراطی شده است. منتقدان بر این باورند که این فیلم درصدد بدنام کردن مسلمانان و انتشار اخبار جعلی درباره آنها بویژه در نزدیکی انتخابات است.

آگهی

گفته می‌شود تریلر این فیلم که «ضد مسلمان» خوانده شده، با الهام از بسیاری از داستان‌های واقعی ساخته شده است و زندگی «دختران بیگناه و قربانی قاچاق» را با هدف «تروریست ساختن آن‌ها» به نمایش می‌گذارد.

به عبارت دیگر این فیلم کم‌هزینه، با نشان دادن «عشق‌های جهادی» می‌خواهد اغوای هندوها توسط مسلمانان آنهم با هدف گسترش تروریست اسلام‌گرایانه را، به تصویر کشد.

تاریخ تولید فیلم نیز به زمان انتشار یک ادعای دروغین مبنی بر استخدام ۳۲ هزار زن هندو و مسیحی توسط داعش از «ایالت کرالا» واقع در جنوب هند بازمی‌گردد.

منتقدان بر این باورند که این فیلم، به دنبال قرار دادن جوامع مختلف هند در برابر یکدیگر، آنهم در آستانه انتخابات ملی سال ۲۰۲۴ است و این نگرانی را ایجاد می‌کند که صنعت بالیوود در آستانه انتخابات سال آینده، به ابزاری برای تبلیغات تبدیل شود.

اما سودیپتو سن، کارگردان این فیلم در پاسخ به سوالی درباره جهت‌گیری سیاسی خود به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «من به همه احزاب سیاسی پیشنهاد می‌کنم از فیلم من بهره ببرند و از آن در راستای اهداف سیاسی خود استفاده کنند.»

«بالیوود نفرت را القا می‌کند»

بزرگترین دموکراسی جهان دارای سابقه طولانی در سانسور فیلم است، اما بسیاری از منتقدان نگران هستند که بالیوود با انتشار چنین فیلم‌هایی، بیشتر به ایدئولوژی ملی‌گرای هندو و مورد حمایت حزب نارندرا مودی کمک کند.

یکی از روزنامه‌نگاران هندی نیز این نکته را یادآور می‌شود که مردم هند دیوانه سینما هستند و سینما رسانه‌ای بی‌نظیر برای مخاطب قرار دادن همه توده‌های مردمی در این کشور است.

وی به خبرگزاری فرانسه می‌گوید که در دوران نخست‌وزیری آقای مودی، چندین فیلم با پیام‌های تفرقه‌آمیز پخش شدند که پیش‌داوری‌های رهبران سیاسی را تقویت می‌کرد.

از منظر این روزنامه‌نگار«این فیلم‌ها همچون خود این سیاستمداران، نفرت را علیه اقلیت‌های مذهبی به مردم القا می‌کردند».

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حمایت‌های مختلف از فیلم

گفته می‌شود که آقای مودی نیز با اشاره به این فیلم در یک گردهمایی، حزب اصلی اپوزیسیون را به «حمایت از تمایلات تروریستی» متهم کرد.

اعضای حزب مورد حمایت نخست‌وزیر یعنی حزب بهاراتیا جاناتا که به اختصار بی‌جِی‌پی (BJP) خوانده می‌شود نیز فیلم را به صورت رایگان اکران کردند و برای پخش این فیلم، دولت‌های دو ایالت تحت رهبری این حزب، مالیات بلیط را کاهش دادند.

کارگردان این فیلم تماشای ۱۴ درصدی فیلمش در جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری هند را موفقیت بزرگی خواند که «قدرت حقیقت» را نشان می‌دهد.

وی با رد اتهام استفاده تبلیغاتی از بالیوود، تولید چنین فیلم‌هایی را حتی در هالیوود امری عادی خواند.

این فیلم در حالی اکران شده که هند پخش مستند اخیر بی‌بی‌سی درباره نقش آقای مودی در گسترش خشونت‌ها در این کشور را «تبلیغات خصمانه» خوانده و ممنوع کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ طایفه‌ای در مانیپور هند؛ زنان هم قربانی و هم آتش بیار معرکه هستند

از تلویزیون تا لپ‌تاپ و رایانه؛ هند برای تشویق تولید داخل به جنگ واردات لوازم الکترونیکی رفت

اظهارات نخست‌وزیر هند درباره مسلمانان خشم مخالفان دولت مودی را برانگیخت