جنگ طایفه‌ای در مانیپور هند؛ زنان هم قربانی و هم آتش بیار معرکه هستند

اعضای گروه «میرا پایبیس»، گروهی از زنان اکثریت میتی، وسایل نقلیه اقلیت کوکی در شهر ایمفال را بررسی می‌کنند
اعضای گروه «میرا پایبیس»، گروهی از زنان اکثریت میتی، وسایل نقلیه اقلیت کوکی در شهر ایمفال را بررسی می‌کنند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در خشونت‌های قومی که این روزها ایالت مانیپور هند را در بر گرفته، زنان قربانی حملاتی وحشیانه شده‌اند. ساکنان و مقامات امنیتی می‌گویند که زنان همزمان در خط مقدم درگیری‌ها هم هستند، اسلحه بدست می‌گیرند، مقابل نیروهای صلح می‌ایستند و به گفته پلیس، حتی آنها محرک تجاوز جنسی می‌شوند.

آگهی

ایالت‌های شمال شرقی هند از لحاظ تاریخی مستعد شورش‌ها و خشونت‌های قومی بوده است، اما درگیری وحشیانه بین طایفه اکثریت «میتی‌ها» و اقلیت «کوکی‌ها» در ماه گذشته در مانیپور تشدید شده است. 

درگیری جدید زمانی شروع شد که ویديویی از دو زن کوکی که برهنه در میان یک گروه اوباش گردانده می‌شدند و مورد تمسخر قرار می‌گرفتند، منتشر شد. 

در یک شکایت پلیس که توسط رویترز هم بررسی شده، یکی از این زنان گفته که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و پدر و برادرش هم کشته شده‌اند. 

کوکی‌ها می‌گویند گروهی از زنان میتی معروف به «میرا پایبیس» یا «زنان مشعل‌دار» مسئول تحریک برخی از تجاوزها به زنان این جامعه اقلیت هستند. میتی‌ها این اتهام را رد کرده‌اند اما این رویدادها بر خشونت میان این جوامع در این ایالت کوچک در مرز میانمار دامن زده است. 

دیوان عالی هند این هفته اعلام کرد که بر تحقیقات در مورد خشونت جنسی در این ایالت نظارت خواهد کرد. همچنین مجلس هند روز سه شنبه بحث عدم اعتماد علیه دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند را به دلیل ناتوانی در کنترل خشونت آغاز کرد. البته که این بحث هیچ تهدیدی برای دولت نخواهد داشت. 

براساس داده‌های دولتی، از آغاز جنگ در اوایل ماه مه، حداقل ۱۸۰ نفر از جمله ۲۱ زن کشته شده‌ و ده‌ها هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند. نیروهای امنیتی می‌گویند که زنان با سواستفاده از قوانینی که مانع درگیری فیزیکی سربازان مرد با زنان می‌شود، عملیات حفظ صلح را متوقف کرده‌اند. آنها همچنین با تفنگ، سنگرهایی را در خط مقدم به اشغال خود درآورده‌اند. 

یک زن ۱۹ ساله قبیله کوکی به رویترز گفت که ۱۵ ماه مه در نزدیکی شهر ایمفال مورد تجاوز قرار گرفته است. سه مرد او را نزد گروه «میرا پایبیس» می‌برند و در حضور آنها، او را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. او بعد به پلیس گفت: «یکی از این زنان اوباش به چهار مرد دستور داد تا من را بکشند.» او سپس توانسته بود فرار کند. 

«مویرانگتن ثیبی دیوی»، یکی از اعضای گروه «میرا پایبیس» گفت ادعاهایی مبنی بر اینکه زنان میتی خشونت جنسی را تحریک می‌کند یا حتی از آن حمایت می‌کنند کاملا «نادرست» است. 

او در جمع زنان میتی گفت: «میرا پایبیس بین کوکی‌ها و میتی‌ها فرقی نمی‌گذارد. مادران کوکی هم درد دارند. مادران میتی هم همین طور.»

آنها گفتند که ۹ زن میتی هم مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند، اما هیچ مدرکی دال بر این موضوع پیدا نشده است. رویترز هم نتوانست هیچ قربانی از این حادثه پیدا کند. پلیس و نهادهای جامعه مدنی میتی هم اطلاعاتی دراین باره منتشر نکرده‌اند. 

در مقابل نگاینکیم، رئیس سازمان حقوق بشری زنان کوکی گفت که در ماه ژوئیه نامه‌ای به نخست وزیر هند ارسال کرده و در آن نوشته است «خشونت جنسی و تجاوز جنسی به عنوان یک روش یا تاکتیک جنگی به طور گسترده توسط میتی‌ها انجام می‌شود».

 او ادامه داد که از ۱۳ مورد تجاوز جنسی یا قتل زنان کوکی اطلاع داشته است. او گفت که «گروه میرا پایبیس دو زن را بیرون کشیدند و به مردان میتی تحویل دادند. سپس این دو زن، مورد تجاوز گروهی قرار گرفتند و در یک کارواش کشته شدند.»

در گزارش پلیس، مادر یکی از قربانیان جوان ناشناس میتی را مقصر عنوان کرده اما نامی از گروه میرا پایبیس نبرده است. 

درگیری میان مسلمانان و هندوها در نزدیکی دهلی‌نو

علاوه بر درگیری‌های قومی، خشونت و درگیری در جنوب دهلی نو بین هندوها و مسلمانان هم در جریان است. اوایل ماه اوت، در جریان یک راهپیمایی مذهبی توسط هندوها در گوروگرام (یا گورگان) درگیری‌هایی رخ داد که در روز نخست به کشته شدن ۴ نفر از جمله دو پلیس و زخمی شدن بیش از ۶۰ نفر انجامید.

درگیری تا چند روز ادامه پیدا کرد تا اینکه هندوها یک مسجد را به آتش کشیدند و در جریان این حادثه یک روحانی مسلمان هم کشته شد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

جامعه هندو در سال‌های اخیر تحت حکومت نارندرا مودی به شدت جمعیت ۲۰۰ میلیونی مسلمان در این کشور را تحت فشار قرار داده و با اقدامات مختلف خود این اقلیت را تحت آزار و اذیت قرار داده‌ است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم جنجالی «داستان کرالا» و نگرانی‌ از افزایش نفرت‌پراکنی توسط بالیوود علیه مسلمانان در هند

درگیری‌های قومی در مانیپور هند چگونه وجهه نارندرا مودی را تخریب می‌کند؟

اعتراض فعالان هندو به نامگذاری «اکبر» و «سیتا» باعث اخراج یک مقام باغ وحش شد