جان باختن ۶ پناهجوی افغان در کانال مانش؛ سوناک بر مقابله با مهاجرت غیرقانونی تاکید کرد

تریبون ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا با شعار «قایق‌ها را متوقف کنید» (عکس از آرشیو)
تریبون ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا با شعار «قایق‌ها را متوقف کنید» (عکس از آرشیو) Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا ضمن ابراز تاسف از جان باختن شش نفر از پناهجویان در کانال مانش بر عزم دولتش برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی به بریتانیا تاکید کرد.

آگهی

شش پناهجوی افغان روز شنبه در پی غرق شدن قایقی که آنها را به طور غیرقانونی از شمال فرانسه به جنوب بریتانیا منتقل می‌کرد جان باختند. تلاش‌ها برای شناسایی جان‌باختگان و تعیین هویت آنها ادامه دارد. این قایق بیش از ۶۰ سرنشین داشت.

نخست‌وزیر بریتانیا ضمن انتقاد از «باندهای» قاچاق پناهجویان جان باختن شش پناهجو در کانال مانش را یک «تراژدی وحشتناک» توصیف کرد. سخنگوی ریشی سوناک به نقل از وی افزود که لندن برای پایان دادن به روند ورود غیرقانونی مهاجران باید تدابیر «اضطراری» را در دستور کار قرار دهد.

نخست‌وزیر بریتانیا همچنین بر لزوم همکاری با پاریس برای استفاده از کلیه امکانات برای مقابله با روند مهاجرت غیرقانونی به کشورش تاکید کرد.

دولت محافظه‌کار بریتانیا مقابله با مهاجرت غیرقانونی از مسیر دریایی کانال مانش را یکی از اولویت‌های خود عنوان می‌کند. تلاش پناهجویان برای عبور از کانال مانش از پنج سال پیش تاکنون افزایش یافته است. تنها در سال گذشته ۴۵ هزار پناهجو توانستند تا با عبور از کانال مانش خود را به بریتانیا برسانند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این در حالی است که غرق شدن قایق حامل پناهجویان و جان باختن آنها در کانال مانش مسبوق به سابقه است. دستکم ۲۷ پناهجو در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ در پی واژگون شدن قایق‌شان در کانال مانش جان باختند.

بریتانیا با تصویب قانونی جنجالی که انتقاد سازمان ملل متحد را نیز به دنبال داشت ارائه درخواست پناهندگی از سوی افرادی را که به طور غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند ممنوع کرده است. بنا به همین قانون این افراد به کشورهای ثالث مانند رواندا فرستاده خواهند شد. اجرای این بخش از قانون فعلا در پی کش و قوس‌های قضایی در بریتانیا متوقف شده است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر و پناهجویان از دولت بریتانیا خواسته‌اند تا با تسهیل امکان ورود پناهجوها به این کشور مانع از تکرار رویدادهای مرگبار در کانال مانش شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترفند ریشی سوناک جواب نداد،مجلس اعیان بریتانیا تصویب طرح اعزام پناهجویان به رواندا را به تاخیرانداخت

«زندان شناور»؛ اعتراض به راه‌حل دولت محافظه‌کار بریتانیا برای کاهش هزینه پناهجویان

بریتانیا بیش از ۵ هزار پناهجو را تا پایان سال جاری میلادی به رواندا می‌فرستد