سومین سالگرد انتخابات پرحاشیه بلاروس؛ اتحادیه اروپا بر اعمال فشار بیشتر بر دولت لوکاشنکو تأکید کرد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا در سومین سالگرد انتخابات مناقشه‌برانگیز بلاروس که در ۹ اوت ۲۰۲۰ میلادی برگزار شد و ظن دستکاری در نتایج آن می‌رفت، بر اعمال فشار بیشتر بر دولت الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور تأکید کرد.

آگهی

طرح اتهام‌های گسترده‌ در مورد تقلب در نتایج این انتخابات که اعتراض‌های زیادی را به دنبال داشت، موجب شد اتحادیه اروپا آقای لوکاشنکو را به عنوان رئیس جمهوری بلاروس به رسمیت نشناسند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که به مناسبت سومین سالگرد انتخابات پرحاشیه بلاروس منتشر کرده، وضعیت حقوق بشر در این کشور اروپایی را «بدتر» از گذشته دانسته است.

آقای بورل در این بیانیه با ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشر در بلاروس اعلام کرد که در حال حاضر، نزدیک به هزار و ۵۰۰ زندانی سیاسی در این کشور بدون دسترسی به وکیل و خدمات بهداشتی مناسب در معرض بدرفتاری و شکنجه قرار دارند.

بنا به بیانیه آقای بورل، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود اعلام کرده که برخی از موارد نقض «گسترده، سیستماتیک و فاحش» حقوق بشر در بلاروس ممکن است «جنایت علیه بشریت» باشد.

آقای بورل در ادامه بیانیه خود نوشته است که اتحادیه اروپا تلاش‌های خود را با هدف پاسخگو کردن ناقضان حقوق بشر در بلاروس افزایش خواهد داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌نویسد که دولت حاکم بر بلاروس با اقداماتی مانند فرود «اجباری» یک هواپیمای غیرنظامی در ماه مه ۲۰۲۱ و استفاده «ابزاری» از پناهجویان در مرزهای شرقی اتحادیه اروپا، به تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده است.

آقای بورل در ادامه با اشاره به حمایت‌های مینسک از مسکو در جنگ اوکراین اعلام کرده که «این همدستی باعث انتقال غیرقانونی کودکان اوکراینی به خاک بلاروس توسط روسیه شده است».

او همچنین توافق مسکو و مینسک برای استقرار کلاهک‌های هسته‌ای روسیه در خاک بلاروس را گامی «تنش‌زا» توصیف کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه با ابراز نگرانی از استقرار مزدوران واگنر در بلاروس، این اقدام را خطری برای حاکمیت و استقلال بلاروس می‌داند.

او با اشاره به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بلاروس، اعلام کرد که آخرین بسته تحریم‌ها به دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب داخلی در این کشور وضع شده که دائماً تشدید می‌شود.

بنا به بیانیه آقای بورل، اتحادیه اروپا با تمجید از تلاش‌های جنبش دموکراتیک بلاروس، از قربانیان سرکوب، مدافعان حقوق بشر، نهادهای مدنی، رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران مستقل و دانشجویان این کشور حمایت می‌کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای بورل در بیانیه خود به نمایندگی از اتحادیه اروپا از مقام‌های بلاروس خواست با شرکت در یک گفتگوی واقعی و فراگیر با نمایندگان همه گروه‌ها، به برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه تن دهند.

او وعده داد هنگامی که بلاروس یک گذار دموکراتیک را آغاز کند، اتحادیه اروپا به این کشور کمک خواهد کرد تا اقتصاد خود را باثبات کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان بیانیه خود، از هدف این اتحادیه برای ایجاد مشاغل جدید و بهبود استانداردهای زندگی مردم از طریق یک طرح جامع حمایت اقتصادی تا سقف ۳ میلیارد یورو در«بلاروس دموکراتیک» خبر داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا ده‌ها نفر را در بلاروس به دلیل سرکوب اعتراضات و حمایت از روسیه تحریم کرد

پوتین: خواب اراضی بلاروس را می‌بینند؛ هر حمله‌ای به مینسک حمله به روسیه تلقی خواهد شد

جوزپ بورل: ویرانی‌های شهرهای غزه بیشتر از ویرانی‌های شهرهای آلمان در جنگ جهانی دوم است