گمانه‌زنی در خصوص سلامت رئیس جمهوری بلاروس؛ لوکاشنکو در مراسم جشن ملی غایب بود

حضور الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در مراسم رژه «روز پیروزی» در میدان سرخ مسکو
حضور الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در مراسم رژه «روز پیروزی» در میدان سرخ مسکو Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شبکه رادیویی متعلق به مخالفان دولت بلاروس مدعی شد که الکساندر لوکاشنکو روز شنبه برای درمان یک بیماری نامشخص به یک مرکز پزشکی در پایتخت این کشور منتقل شده است.

آگهی

یک شبکه رادیویی متعلق به مخالفان دولت بلاروس مدعی است که الکساندر لوکاشنکو روز شنبه برای درمان یک بیماری نامشخص به مرکز پزشکی در پایتخت این کشور منتقل شده است.

همزمان با طرح این ادعا توسط اپوزیسسیون بلاروس، دیده نشدن رئیس جمهوری ۶۸ ساله این کشور در انظار عمومی از یک هفته گذشته تاکنون به تقویت گمانه‌زنی‌ها در خصوص وضعیت سلامتی وی دامن زده است.

آقای لوکاشنکو که به زعم مخالفان ریاست یک حکومت دیکتاتوری را دردست دارد روز یکشنبه در مراسم برپایی یک جشن بزرگ ملی نیز غایب بود.

او بدین ترتیب در حالی که انتظار می‌رفت در جشن‌های سالروز بزرگداشت «روز پرچم، نشان و سرود ملی» سخنرانی کند در این مراسم شرکت نکرد.

با این حال، به گزارش خبرگزاری دولتی بلتا در بلاروس، رومن گولوچنکو، نخست وزیر بلاروس در این مراسم پیامی را از جانب رئیس جمهوری قرائت کرد.

خبرگزاری بلتا در این گزارش توضیحی در خصوص علت غیبت الکساندر لوکاشنکو در مراسم بزرگداشت روز پرچم و سرود ملی منتشر نکرده است.

این در حالیست که وی پنج پیش از آن، در روز ۹ مه به عنوان میهمان در جایگاه ویژه مراسم رژه بزرگداشت «روز پیروزی» در میدان سرخ مسکو حضور یافته بود.

آقای لوکاشنکو آخرین بار، روز سه‌شنبه گذشته در جریان جشن‌های روز پیروزی در کشورش دیده شده بود و پس از آن هنوز در انظار عمومی ظاهر نشده است.

یورونیوز تلاش کرد تا برای بررسی گمانه‌زنی‌ها و سوال‌هایی که در باره سلامتی رئیس جمهوری بلاروس مطرح است با دفتر وی تماس حاصل کند اما مسئولان دفتر آقای لوکاشنکو از ارائه هرگونه توضیح در این خصوص امتناع کردند.

سوتلانا تیخانوفسکایا، چهره سرشناس اپوزیسیون و رهبر مخالفان دولت بلاروس که در تبعید به سر می‌برد با انتشار توییتی یادآور شد که «شایعاتی در خصوص وضعیت سلامتی دیکتاتور لوکاشنکو» مطرح است.

وی در این پیام تاکید کرد که اپوزیسیون باید برای هر سناریویی آماده باشد و تلاش کند تا از دخالت روسیه در کشور جلوگیری به عمل آید و بلاروس در مسیر دموکراسی قرار گیرد.

شبکه خبری «یورورادیو» متعلق به اپوزیسیون بلاروس در همین راستا ادعا کرد که الکساندر لوکاشنکو روز شنبه به یک مرکز پزشکی منتقل شده و تحت درمان قرار گرفته است؛ اگرچه این موضوع به طور مستقل هنوز قابل تأیید نیست.

لوکاشنکو از سال ۱۹۹۴ هدایت بلاروس را بر عهده دارد. وی پس از انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۰ با موجی از اعتراض‌ها از سوی مخالفان دولت روبرو شد که وی را به تلقب در نتیجه انتخابات متهم می‌کردند.

رئیس جمهوری بلاروس در مواجهه با این بحران مشروعیت، دست به سرکوب اعتراضات زد، جلوی فعالیت رسانه‌های مخالف را گرفت و بر فعالان اپوزیسیون مجازات‌های زندان طولانی مدت تحمیل کرد.

الکساندر لوکاشنکو و دولتش سال گذشته حمایت روسیه را در برخورد و سرکوب اعتراضات برآمده از جنبش دموکراسی خواهی در کشورش دریافت کرد و در مقابل اجازه داد که ارتش روسیه از خاک بلاروس برای بخشی از عملیات خود به منظور تهاجم نظامی به اوکراین استفاده کند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مقاومت ملی اوکراین: ایران در حال ساخت کارگاه پهپادسازی در بلاروس است

کدام دسته از سلاح‌های هسته‌ای روسیه در بلاروس مستقر می‌شوند؛ هدف پوتین از این اقدام چیست؟

ده سال زندان برای آلس بیالیاتسکی، فعال دموکراسی خواه بلاروس؛ اتحادیه اروپا محکوم کرد