ده سال زندان برای آلس بیالیاتسکی، فعال دموکراسی خواه بلاروس؛ اتحادیه اروپا محکوم کرد

Ales Bialiatski
Ales Bialiatski Copyright Vitaly Pivovarchyk/BelTA
Copyright Vitaly Pivovarchyk/BelTA
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آلس بیالیاتسکی یکی از مهم ترین فعالان دموکراسی خواه و برنده جایزه صلح نوبل، به همراه دو فعال دیگر حقوق بشری جمعه در بلاروس به سالها زندان محکوم شد.

آگهی

ویاسنا، گروه حقوق بشری اعلام کرد که آلس بیالیاتسکی، فعال دموکراسی خواه بلاروس و برنده جایزه صلح نوبل به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. دادگاهی در شهر مینسک، پایتخت بلاروس این حکم فعال مشهور حقوق بشری را صادر کرد.

سوتلانا تیخانوفسکایا رهبر اپوزیسیون بلاروس در بیانیه ای حکم ۱۰ سال زندان آلس بیالیاتسکی را «بی عدالتی شرم آور» خواند. سوتلانا تیخانوفسکایا نوشت: « آلس زندگی خود را وقف مبارزه با استبداد کرده است. او یک قهرمان واقعی بلاروس است و مدتها پس از حذف دیکتاتور(الکساندر لوکاشنکو) مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.» 

والیانتسین استفانوویچ دیگر فعال حقوق بشر به ۹ سال و اولادزیمیر لابکویچ به هفت سال حبس محکوم شدند.

واکنش کمیسیون اتحادیه اروپا

سخنگوی کمیسیون اروپا به یورونیوز گفت که اتحادیه اروپا محکومیت ناعادلانه فعالان حقوق بشر را محکوم می کند. این کمیسیون، جمعه بیانیه ای در اعتراض به حکم دادگاه بلاروس صادر کرد.

 در این بیانیه آمده است: « کمیسیون اروپا سرکوب های گسترده و دامنه دار مخالفان الکساندر لوکاشنکو را لحظه به لحظه دنبال و آنرا محکوم می کند.» کمیسیون اروپا در پایان این بیانیه تاکید می کند که «اروپا در کنار جامعه مدنی بلاروس و مردم این کشور می ماند.»

آلس بیالیاتسکی کیست؟

آلس بیالیاتسکی یکی از رهبران جنبش دموکراسی خواه بلاروس از زمانی که این کشور بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود در میانه‌های دهه هشتاد میلادی فعالیت‌های خود را آغاز کرد. 

او بنیاد حقوق بشری ویاسنا را در سال ۲۰۲۰ بنیان نهاد. بیالیاتسکی در جریان اعتراضات تابستان ۲۰۲۰ که علیه انتخاب مجدد الکساندر لوکاشنکو جریان داشت،‌ از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد.

 معترضان بر این باور بودند که لوکاشنکو با تقلب موفق به ماندن در مسند ریاست جمهوری برای ششمین دوره متوالی شده است. 

آلس بیالیاتسکی در سال ۲۰۲۲ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. کمیته نوبل در متن تقدیر از آلس بیالیاتسکی نوشت: «علیرغم سختی‌های شخصی فوق‌العاده، آقای بیالیاتسکی در مبارزه خود برای حقوق بشر و دموکراسی در بلاروس یک اینچ تسلیم نشده است.»

کمیته نوبل در زمان اهدای جایزه اعلام کرد که با این جایزه امکان دارد آلس بیالیاتسکی بیش از همیشه مورد سرکوب های دولت الکساندر لوکاشنکو قرارگیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گمانه‌زنی در خصوص سلامت رئیس جمهوری بلاروس؛ لوکاشنکو در مراسم جشن ملی غایب بود

رئیس جمهوری بلاروس قانون مجازات اعدام را برای هدف قرار دادن مخالفان تغییر داد

رئیس جمهوری لهستان: برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای ناتو علیه تهدید‌های روسیه آمادگی داریم