اتحادیه اروپا ده‌ها نفر را در بلاروس به دلیل سرکوب اعتراضات و حمایت از روسیه تحریم کرد

مرزبانان لهستانی در ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ در حال گشت زنی در نزدیکی یک دیوار فلزی تازه ساخته در مرز بین لهستان و بلاروس
مرزبانان لهستانی در ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ در حال گشت زنی در نزدیکی یک دیوار فلزی تازه ساخته در مرز بین لهستان و بلاروس Copyright Michal Dyjuk/ AP
Copyright Michal Dyjuk/ AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه تحریم‌های جدیدی علیه بلاروس وضع کرد. در این لیست نام ۳۸ مقام و یک شرکت دیده می‌شود.

آگهی

این بسته تحریمی شامل تعدادی از مقامات پلیس، دادگستری و زندان بلاروس است که گفته می‌شود در سرکوب مخالفان دولت نقش داشته‌اند. 

علاوه بر این چند پرسنل رسانه‌ای و شرکت «بلنفتخیم» که از حامیان حمله روسیه به اوکراین است نیز در این لیست قرار دارند. قرار است تمام دارایی‌های بلنفتخیم، شرکت صنایع پتروشیمی بلاروس در اروپا مسدود شود. شرکت بلنفتخیم همکاری نزدیکی با روسیه در توسعه بازار مشترک نفت دارد.

اتحادیه اروپا همچنین ممنوعیت صادرات سلاح گرم و صنایع هوانوردی و فضایی را تمدید کرد.

از زمانی که الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس در یک انتخابات پرحاشیه بار دیگر به قدرت رسید، بیش از ۲۳۰ نفر و حدود ۴۰ نهاد از جمله برخی از بانک‌ها، سازمان‌های دولتی شامل تحریم‌های بین‌المللی شده‌اند.

انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری بلاروس در سال ۲۰۲۰ منجر به اتهامات گسترده‌ای در مورد تقلب در آرای انتخابات شد. این انتخابات اعتراضات زیادی را به دنبال داشت و موجب شد اتحادیه اروپا و ایالات متحده آقای لوکاشنکو را به عنوان رئیس جمهور به رسمیت نشناسند.

با اعلام نتایج انتخابات در اوت ۲۰۲۰ و شروع ششمین دوره ریاست جمهوری آقای لوکاشنکو، تظاهرات گسترده‌ای در این کشور شکل گرفت، مقامات اما با سرکوب وحشیانه به این اعتراضات پاسخ دادند. روزنامه‌نگاران و منتقدان حکومت به شدت سرکوب شدند. بیش از ۳۵ هزار نفر بازداشت و هزاران نفر در حین بازداشت توسط پلیس مورد ضرب و جرح قرار گرفتند. علاوه بر این ده‌ها سازمان غیردولتی و رسانه‌های مستقل در این کشور تعطیل شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سومین سالگرد انتخابات پرحاشیه بلاروس؛ اتحادیه اروپا بر اعمال فشار بیشتر بر دولت لوکاشنکو تأکید کرد

روسیه فرایند استقرار تسلیحات هسته‌ای خود را در بلاروس آغاز کرد

پارلمان اروپا در دوره‌ای که گذشت؛ از طلاق بریتانیا تا رسوایی قطرگیت و سکس پارتی